Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vart går gränsen för vad jag får köpa som företag?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98600
    dgraves
    Deltagare

    Tjenare!

    Kom precis hem från semester och träffade ett gäng egenföretagare från andra länder i Europa och tyckte många diskussioner var väldigt intressanta.

    Bland annat så träffade jag en egenföretagare som arbetade som konsult inom fiberoptik-branschen i England och han hade en mycket intressant livsstil.

    Han köpte i princip ALLT på företag (bortsett från tobak och alkohol), detta inkluderade kläder, mat, bensin, mobilkostnader (använde den både privat och i jobbet) och fick sedan ett jäkla avdrag varje år när han deklarerade.

    Är det tillåtet för mig att göra detsamma? Har tidigare endast låtit företaget betala t.ex taxiresor, bensin vid lån av vänners bilar osv. Kan jag alltså börja dra kortet så fort jag ska fylla på telefonen (kör kontantkort då jag inte litar på min egen förmåga när det kommer till abbonnemang) eller handla kläder?

    Reglerna är säkert stränga, men hur långt kan jag hävda att allt sker i företagssyfte? Det är ju ändå jag som drar in alla pengar, och en egenföretagare har ofta inga fasta arbetstider och regler på samma sätt som en anställd. Vissa dagar jobbar jag över ett dygn i sträck så jag kan ju teoretiskt sätt hävda att jag aldrig har någon fritid.

    Någon som har erfarenhet av detta? Vad har jag att riskera?

    #150253
    Parvelito
    Deltagare

    @dgraves 49926 wrote:

    Någon som har erfarenhet av detta? Vad har jag att riskera?

    Sex månaders fängelse, fem års näringsförbud och ett inbetalningskort från Skatteverket med herrejösses så många siffror, skulle jag tippa på… :D

    Man kan inte göra som din engelska vän, och det är väl ärligt talat tveksamt om han skulle klara en revision i England heller. Även om man inte har någon fritid så förväntas sådant som kläder vara en privat utgift som du skulle ha haft oavsett du jobbat eller inte, och därmed är den inte avdragsgill.

    #150259
    dgraves
    Deltagare

    @Parvelito 49931 wrote:

    Sex månaders fängelse, fem års näringsförbud och ett inbetalningskort från Skatteverket med herrejösses så många siffror, skulle jag tippa på… :D

    Man kan inte göra som din engelska vän, och det är väl ärligt talat tveksamt om han skulle klara en revision i England heller. Även om man inte har någon fritid så förväntas sådant som kläder vara en privat utgift som du skulle ha haft oavsett du jobbat eller inte, och därmed är den inte avdragsgill.

    Men eftersom det är jag som drar in alla pengar till företaget så borde jag teoretiskt sätt kunna hävda hur långt som helst att allt är inköp för jobbsyfte eftersom jag tjänar så fruktansvärt dåligt (ta ut mindre lön, öka företagets utgifter)?

    Det är ett märkligt företagsklimat vi har i Sverige. Har i princip tappat allt förtroende för myndigheters samarbetsvilja de senaste 3-4 åren. Kommer nog skriva en bok som heter “Lagligt våldtagen” när jag blir äldre.

    #150260
    DavidWigg
    Deltagare

    Om du ska dra av mobiltelefon för företaget ska det vara ett abonnemang med fast månadsavgift. Där en fast kostad utgår som det ingår minutavgifter i.

    Men att missbruka och dra av saker som inte hör till skulle jag passa mig för.

    #150261
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror du skall börja med att läsa skattelagstiftningen. Det finns tusentals domar som mycket tydligt definierar vad man kan dra av, och vad man inte kan dra av. Det är inte så ologiskt som man kan tro.

    #150262
    dgraves
    Deltagare

    @DavidWigg 49938 wrote:

    Om du ska dra av mobiltelefon för företaget ska det vara ett abonnemang med fast månadsavgift. Där en fast kostad utgår som det ingår minutavgifter i.

    Men att missbruka och dra av saker som inte hör till skulle jag passa mig för.

    Jag minns en dag då jag var helt pank och var helt och hållet tvungen att ringa ett par samtal (bland annat till tullverket) så köpte jag påfyllning till kontantkortet på företaget.

    Det kan väl inte vara så att det var en riskfylld handling?

    Det känns som att revisioner mot företag borde innefatta lite större summor än några få hundralappar/tusenlappar.

    #150263
    Parvelito
    Deltagare

    Det är ingen större fara med det, så länge det inte blir mycket pengar. Blir det revision så kanske de påpekar det formellt felaktiga, men det brukar inte vara mer än så. Det är betydligt värre om man börjar köpa in kläder, mat, möbler, hemelektronik etc på företaget.

    #150266
    Richie72
    Deltagare

    @dgraves 49937 wrote:

    Men eftersom det är jag som drar in alla pengar till företaget så borde jag teoretiskt sätt kunna hävda hur långt som helst att allt är inköp för jobbsyfte eftersom jag tjänar så fruktansvärt dåligt (ta ut mindre lön, öka företagets utgifter)?

    Det är ett märkligt företagsklimat vi har i Sverige. Har i princip tappat allt förtroende för myndigheters samarbetsvilja de senaste 3-4 åren. Kommer nog skriva en bok som heter “Lagligt våldtagen” när jag blir äldre.

    Kan du ge fem konkreta exempel på när du blivit “lagligt våldtagen”?

    #150271
    dgraves
    Deltagare

    @Richie72 49946 wrote:

    Kan du ge fem konkreta exempel på när du blivit “lagligt våldtagen”?

    Jag kan ge uppemot 40-50 konkreta exempel men det känns dumt att skriva ut allting här på forumet.

    Men du ska få ett par snabba här:

    1. Blev arbetslös på grund av att min arbetsgivare ansökte om konkurs. Ansökte om A-kassa då jag kände att det var dags att flytta iväg och söka nytt jobb men hade inte råd då konkursen kom som en överraskning och jag hade fasta utgifter på 11-12 tusen i månaden och stod helt plötsligt utan inkomst. Fick vänta 11 månader innan jag fick se en enda krona trots 8 personliga möten och fick höra “vi saknar ett dokument som du måste komplettera” trots att jag skickat in EXAKT samma dokument 4-5 gånger. De skyllde på slarv från deras sida varje gång. Fick tillslut gå upp i domstol och vann och fick slutligen ett erkännande att de behandlat mig fel. Detta gjorde mig rejält skuldsatt vilket medförde att jag helt plötsligt blev betraktad som kriminell. Då var det inte en dans på rosor vill jag lova.

    2. Efter första året som egenföretagare hade vi ett par månader då försäljningen gick dåligt. Detta visade skatteverket ingen förståelse för utan började misstänka mig för skattefusk och jag blev sköntaxerad. Snacka om att sparka på någon som ligger ner. Fick tillslut rett ut det men sånt tär naturligtvis på tålamodet.

    Och nej, jag menar inte bokstavligt talat våldtagen. Däremot kan man bli “rövknullad” på många metaforiska sätt. Ursäkta språket :)

    Skatteverket, AMS, Bolagsverket, Tullverket och Folkhälsoinstitutet/Läkemedelsverket är ett axplock av de myndigheter jag försökt samarbeta med och har alltid fått otroligt dåligt bemötande. Tilliten för staten är just nu nästan körd i botten för min del.

    #150273
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 49943 wrote:

    Det är ingen större fara med det, så länge det inte blir mycket pengar. Blir det revision så kanske de påpekar det formellt felaktiga, men det brukar inte vara mer än så. Det är betydligt värre om man börjar köpa in kläder, mat, möbler, hemelektronik etc på företaget.

    Jag tog för några veckor sedan fel kort när jag betalade på ÖoB och det debiterades 30 spänn på företaget, trots det var mitt “lördagsgodis” som köptes. Jag noterade detta som ett eget uttag ur företaget… har ändå tryckt in så mycket pengar som ligger där utan att jag hämtat ut ett öre… Genom detta har jag väll gjort rätt för mig? :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.