Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Inkasso Klarna

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98614
    DanielKarlsson
    Deltagare

    Har en kund som hävdar att de inte fått varan på posten. Vi skickar inte spårbart utan som vanligt brev då vi inte har några stora värden.

    Kunden beställer den 7 juli, vi skickar den 9 juli, kunden får ett mail om att vi skickat dem. Kunden säger att han sedan åkte på semester den 31 juli o när han kom hem så låg påminnelse och inkasso från Klarna.

    Borde han inte hört av sig tidigare?

    Vi skickar givetvis ut en ny vara kostnadsfritt till kunden men vi kan väl inte göra något åt inkassokravet från Klarna.

    Är kunden tvungen att betala inkasso eller hur jobbar Klarna i sådan fall? Aldrig haft ett sådant ärende tidigare.

    Tacksam för råd!

    Mvh

    Daniel

    #150406
    Rikard
    Deltagare

    Hänvisa kunden till Segoria eftersom ni ändå inte kan se skulden i klarna online längre och inte heller göra något åt det. Sen kommer segoria kontakta dig om de och kunden inte kommer överens.

    #150456
    PalMik
    Deltagare

    @Rikard 50102 wrote:

    Hänvisa kunden till Segoria eftersom ni ändå inte kan se skulden i klarna online längre och inte heller göra något åt det. Sen kommer segoria kontakta dig om de och kunden inte kommer överens.

    Detta anser jag vara den största anledningen att inte använda Klarna. Finns det någon som vet varför de ändrat enligt ovan?

    #150464
    biz
    Deltagare

    Värt att notera är att “Segoria” är samma sak som Klarna man kallar bara sin indrivningsverksamhet för Segoria för att kunderna inte ska förknippa den dåliga upplevelsen av en indrivning med Klarnas varumärke. Varför man döljer fakturorna i online systemet är ganska udda, kan gå väldigt snabbt som 2 veckor man kan inte hjälpa kunden när de ringer och det är kanske det som är hela poängen av Klarna annars ringer ehandlarna och vill ta bort kostnaderna åt kunden nu kan man skylla på”Segoria” även om det är medarbetaren som sitter mitt emot :)

    Man kanske skulle skriva ett annat namn på inkassobreven man skickar ut, inte helt dumt faktiskt för att inte kunden ska förknippa inkassokravet med ens företag.

    #150465
    Rikard
    Deltagare

    Att skilja dessa varumärken åt är väl mycket bra tänker jag för alla inblandade (förutom kunden då kanske). Vi klagar ju ofta på att Svea är förknippat med indrivning och inkasso och så skulle det ju bli med klarna också efter hand.

    Att vi inte kan se skulder som gått till segoria är väl något integritetsskäl förmodar jag. Iofs helt OK för mig, att slippa hantera inkassoärenden utan måste lämna över det till Segoria. Däremot tycker jag att man borde kunna se i Klarna online eller via något api att fordran har gått vidare till Segoria, nu hittar vi inte fakturan när vi söker hos Klarna.

    #150466
    biz
    Deltagare

    @Rikard 50166 wrote:

    Att skilja dessa varumärken åt är väl mycket bra tänker jag för alla inblandade (förutom kunden då kanske). Vi klagar ju ofta på att Svea är förknippat med indrivning och inkasso och så skulle det ju bli med klarna också efter hand.

    Att vi inte kan se skulder som gått till segoria är väl något integritetsskäl förmodar jag. Iofs helt OK för mig, att slippa hantera inkassoärenden utan måste lämna över det till Segoria. Däremot tycker jag att man borde kunna se i Klarna online eller via något api att fordran har gått vidare till Segoria, nu hittar vi inte fakturan när vi söker hos Klarna.

    Tycker det är smart av Klarna att kalla all indrivning för Segoria, det kan man ta till sig och kanske använda själv. Jag blev lite osäker efter jag gjort inlägget om Klarna kanske hade lagt det i eget bolag sista åren så kollade in på deras sida för första gången och man kan väl säga att de slirar lite med faktan :)

    “Segoria sköter inkassoverksamheten åt ett 4 000-tal internetbutiker. Om du har fått ett inkassokrav från oss har du en obetald skuld till en av våra butiker.”

    Jag skulle säga att skulden är till Klarna AB som äger skulden, butiken har fått betalt och har inga krav på kunden. Ingenstans på deras sida får man information om att det är skulder till deras eget bolag som indrivningen handlar om, istället får man det att framstå som att att det är olika ebutiker som anlitar Segoria för att driva in obetalda skulder.

    Det hade även varit bättre om det stod att den nu är överlämnad till deras inkassoavdelning, iofs så förstår man det om de har dolt fakturan så ur integritetsskäl så blir det samma sak i slutändan, dold faktura = obetald.

    #150481
    henrik
    Deltagare

    Så här hade jag gjort både sett från säljare och köpares sida:

    Om jag varit i din situation så hade jag skickat ny vara till kunden, bett om ursäkt och sagt att han kan kasta kraven från klarna/segoria och sedan hade jag kontaktat klarna och löst detta utan kundens inblandning.

    Hade jag däremot varit kund i detta läge och blivit hänvisad att lösa inkassokravet med klarna själv hade jag aldrig mer handlat i din butik. Och i detta fallet blir alla tre inblandade parter förlorare.

    Sen om kunden talar sanning eller ej om leveransen kan man undra men det är smällar man får ta.

    My dime :)

    @DanielKarlsson 50097 wrote:

    Har en kund som hävdar att de inte fått varan på posten. Vi skickar inte spårbart utan som vanligt brev då vi inte har några stora värden.

    Kunden beställer den 7 juli, vi skickar den 9 juli, kunden får ett mail om att vi skickat dem. Kunden säger att han sedan åkte på semester den 31 juli o när han kom hem så låg påminnelse och inkasso från Klarna.

    Borde han inte hört av sig tidigare?

    Vi skickar givetvis ut en ny vara kostnadsfritt till kunden men vi kan väl inte göra något åt inkassokravet från Klarna.

    Är kunden tvungen att betala inkasso eller hur jobbar Klarna i sådan fall? Aldrig haft ett sådant ärende tidigare.

    Tacksam för råd!

    Mvh

    Daniel

    #150489
    Rikard
    Deltagare

    Ja, det är naturligtvis superfint och vi får också fixa och dona så ibland också när det är vårt fel eller uppenbart missförstånd men ärligt, vi har säkert 1 kund om dagen (dvs cirka 5% av fakturakunder) som ringer in om påminnelseavgifter och inkassokrav. Skulle vi ta inkassokostnad och påminnelseavgifter för samtliga kunder skulle det inte spela någon roll om kunden kom tillbaka för då skulle vi få lägga ned butiken i vilket fall pga lönsamhetsproblem.

    Men ja, om vi ska utvärdera vem som har bäst kundvänlighet i denna fråga så skulle jag gå på ditt förslag varje dag i veckan, tyvärr ser verkligheten annorlunda ut för många, inte för att vi inte vill hjälpa kunden, utan för vi inte har råd att bära kostnaden.

    @henrik 50183 wrote:

    Så här hade jag gjort både sett från säljare och köpares sida:

    Om jag varit i din situation så hade jag skickat ny vara till kunden, bett om ursäkt och sagt att han kan kasta kraven från klarna/segoria och sedan hade jag kontaktat klarna och löst detta utan kundens inblandning.

    Hade jag däremot varit kund i detta läge och blivit hänvisad att lösa inkassokravet med klarna själv hade jag aldrig mer handlat i din butik. Och i detta fallet blir alla tre inblandade parter förlorare.

    Sen om kunden talar sanning eller ej om leveransen kan man undra men det är smällar man får ta.

    My dime :)

    #150527
    Prix
    Deltagare

    Kan säga aldrig Klarna!!! Har helt och hållet missat en faktura jag fått på mejl. Hade totalt glömt den…

    Idag dimper det ner ett inkassokrav… Men var är påminnelsen?

    Jag ringer och blir så extremt nonchalant bemött och att påminnelsen har skickats ut. – Ja men jag har aldrig fått något?? Har inte fått en påminnelse, men ska ändå betala påminnelseavgift och “det är inte vårt problem att du inte fått den, du skulle betalt originalfakturan i tid. Du får ta med ditt lokala postkontor varför du inte fått den så får dem lösa det” ….

    Vad fan ska Posten lösa här, enda troliga förklaringen är att det försvunnit!

    Jag vet mycket väl i att felet ligger hos mig som glömde originalfakturan på mejl. Men det är extremt lätt hänt, och när man får inkasso direkt och inte ens en påminnelse så blir jag bara arg!

    Kommer aldrig någonsin välja Klarna igen!!!

    #150529
    Prix
    Deltagare

    Och hade då tänkt att skriva på så klarna skötte faktureringen från i höst… Men då hade jag bara pratat med dem som företag, aldrig som kund! Usch vad arg jag är!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.