Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Leverantöransvar

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98771
    Prix
    Deltagare

    Hej! Om jag köper in muggar med Kalle Anka på, är det då mitt ansvar att se till att leverantören innehar de rättigheter som krävs för att sälja muggar med det trycket eller kan jag förlita mig på att de har det och behöver inte lägga vikt vid detta då det är deras ansvar??

    (Tänker på leverantörer inom EU, inget från Asien)

    #151784
    Parvelito
    Deltagare

    Det är ditt ansvar att se till att det är licensierat när Disneys advokater knackar på dörren. (Finns det licens knackar de troligen inte på). Som företagare kan man aldrig hävda “god tro”.

    #151788
    Dan
    Deltagare

    Hur är det med produktansvar inom EU. Om jag inte missminner mig ligger huvudansvaret på den som sätter varan på marknaden och i detta fall anser då marknaden EU?

    #151790
    Parvelito
    Deltagare

    Om man som återförsäljare kan visa på att man köpt den av någon annan inom EU så får Disneys advokater vackert vända sig dit med skadeståndsanspråk, men det betyder inte att man får fortsätta sälja sakerna man har på lager. Det kan rent av bli så att Disney har rätt att stämma dig på det belopp som man tjänat på sälja grejerna, samt lämna ut kundregistret på dem som köpt det så att Disney kan kontakta dem som fått undermåliga piratkopior av deras figurer. (Fanns med i något direktiv som föreslogs för några år sedan, och jag vet ärligt talat inte om EU-parlamentet klubbade det hela som det var, eller ändrade skrivningarna).

    #151792
    Dan
    Deltagare

    Ah men ändå lite mindre ansvar vilket är skönt när andra eventuellt fuckar upp.

    #151793
    Parvelito
    Deltagare

    @Dan 51639 wrote:

    Ah men ändå lite mindre ansvar vilket är skönt när andra eventuellt fuckar upp.

    Jo, det är sant. Handlar man inom EU behöver man inte vara riktigt lika rädd.

    #151796
    GregerA
    Deltagare

    @Dan 51635 wrote:

    Hur är det med produktansvar inom EU. Om jag inte missminner mig ligger huvudansvaret på den som sätter varan på marknaden och i detta fall anser då marknaden EU?

    Produktansvaret gäller person- och sakskador som produkten orsakar pga en säkerhetsbrist. Så den lagen kan man inte tillämpa för att någon ljuger om licensen. Det borde vara fråga om något av bedrägeribrotten i så fall, samt skadestånd enligt skadeståndslagen eller avtalslagen.

    Vid upphovsrättsbrott så vill de ju gärna hitta källan, så en mindre enskild återförsäljare har nog inte så mycket annat att riskera än att han får skrota produkterna.

    Men visst, det är säkrast att be om någon form av bekräftelse.

    #151837
    Prix
    Deltagare

    Ah, då är min tolkning att man har ansvar för vad man säljer. Men det är inte dig som licenshavaren i första hand vill åt utan de kan komma till dig för att sätta dig leverantören och sätta försäljningsstopp. I värsta fall kan de även försöka sätta dit dig.

    Det kan bli klurigt. Om man hittar någon mindre leverantör, de kan lika gärna förfalska dokument, tala osanning vilket kan göra det hela lite svårare. Då blir det ju till slut “god tro” om man litar på att sakerna stämmer. Att hålla på och strula med att ringa licenhavaren och bekräfta antar jag inte att någon gör?

    #151840
    Parvelito
    Deltagare

    @Prix 51689 wrote:

    Ah, då är min tolkning att man har ansvar för vad man säljer. Men det är inte dig som licenshavaren i första hand vill åt utan de kan komma till dig för att sätta dig leverantören och sätta försäljningsstopp. I värsta fall kan de även försöka sätta dit dig.

    Det kan bli klurigt. Om man hittar någon mindre leverantör, de kan lika gärna förfalska dokument, tala osanning vilket kan göra det hela lite svårare. Då blir det ju till slut “god tro” om man litar på att sakerna stämmer. Att hålla på och strula med att ringa licenhavaren och bekräfta antar jag inte att någon gör?

    Ja, man har någon form av ansvar för det man säljer, och att gråa in produkter utan proviniens kommer förr eller senare att leda till att man får problem. Däremot finns det en hel del att tjäna på att utnyttja prisdifferenser i olika EU-länder, men man får då jobba med bolag man har god kännedom om.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.