Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Inkråmsaffär och moms

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98840
    Nuco
    Deltagare

    Hej

    Jag funderar på att köpa loss en webbshop som drivs idag av en enskild firma.
    Det blir en sk inkråmsaffär om jag har förstått det rätt och då ska ingen moms debiteras.

    Men företag i frågan har precis i dagarna avregistrerat sig för F-skatt. Företag är fortfarande registrerat hos Bolagsverket och aktivt dock numera utan giltigt F-skatt. Har detta någon påverkan på affären? Ska man då lägga på moms?

    Tacksam för feedback..

    #152411
    Majsan
    Deltagare

    @Nuco 52314 wrote:

    Hej

    Jag funderar på att köpa loss en webbshop som drivs idag av en enskild firma.
    Det blir en sk inkråmsaffär om jag har förstått det rätt och då ska ingen moms debiteras.

    Men företag i frågan har precis i dagarna avregistrerat sig för F-skatt. Företag är fortfarande registrerat hos Bolagsverket och aktivt dock numera utan giltigt F-skatt. Har detta någon påverkan på affären? Ska man då lägga på moms?

    Tacksam för feedback..

    Nu blandar du tyvärr ihop äpplen och päron. F-skatten har inget med momsen att göra. Frågan är om du fortfarande är momsregistrerad!

    #151776
    Nuco
    Deltagare

    @Majsan 52329 wrote:

    Nu blandar du tyvärr ihop äpplen och päron. F-skatten har inget med momsen att göra. Frågan är om du fortfarande är momsregistrerad!

    Mitt företag har F-skatt och är momsregistrerad..

    Säljaren säger att de säljer butiken som företag men man kan väl inte bedriva en enskild firma om man inte har F-skatt eller har jag fel?

    #151772
    Majsan
    Deltagare

    Du har helt fel. Du kan driva företag utan F-skattsedel men om du säljer tjänster utan f–skatt så är den som anlitat dig skyldig att innehålla skatt på fakturerad arbetskostnad. Säljer du varor är de inget tvång. F-skattsedeln har däremot blivit en grej med att har man det så är det ett schysst företag

    #152426
    Nuco
    Deltagare

    @Majsan 52333 wrote:

    Du har helt fel. Du kan driva företag utan F-skattsedel men om du säljer tjänster utan f–skatt så är den som anlitat dig skyldig att innehålla skatt på fakturerad arbetskostnad. Säljer du varor är de inget tvång. F-skattsedeln har däremot blivit en grej med att har man det så är det ett schysst företag

    Kul att lära sig något nytt .. Tack.

    Så med andra ord borde det inte vara några problem i och med att det rör sig om varor både fysisk form och digitalt.

    #152438
    Majsan
    Deltagare

    Jepp. Vill du läsa lite mer om inkråmsaffärer så är det bara att googla :) Finns även bra info på verksamt.se

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.