Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Införselmoms vid import via annat EU-land

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98996
    david71
    Deltagare

    Jag har beställt varor från Hong Kong som nu anlänt till “någonstans i europa”. Fraktbolaget scsexpress vill nu att jag betalar x euro i införselmoms innan de skickar varorna vidare. De vill att momsen ska betalas in till ett paypalkonto som jag inte vet var det är beläget, misstänker att det är i Hong Kong. Bara att betala in momsen dit känns konstigt.

    Hur i hela friden blir det med avdrag av införselmomsen i min svenska redovisning?

    När jag frågar ifall de kan låta bli att dra moms från mig svarar dom så här: “I apologize for the package has arranged the customs clearance in another EU country, so I cannot arrange for you. Please claim it back from your goverment and the invoice has attached.”

    Duger VAT-fakturan som underlag för att redovisa denna betalning som införselmoms?

    Tacksam för hjälp!

    #154385
    xciso
    Medlem

    Jag har själv aldrig handlar från land utanför EU, men du ska väl betala momsen när varorna är i Sverige.. Det är i alla fall så jag förstått det.

    Momsen ska väl in i Sverige?

    #154522
    PalMik
    Deltagare

    Ar slutdestinationen Sverige ska momsen betalas har. De agerar sakert momsombud till dig, be om en exakt specad uppstallning innan du betalar nanting och forsakra dig om att det ar till sverige momsen gar.

    Har de mellanlagrat i nat annat land ska det goras i ett tullfritt lager.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.