Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Nekad Faktura

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99280
    Prix
    Deltagare

    Vi har precis börjat med Svea. En kund ringde nu som blivit nekad. Jag tar en egen upplysning på honom och allt verkar vara på det klara. Det rör sig om 500 kr så inget konstigt egentligen. Kunder säger sig ha samma problem med Klarna. Jag godkände fakturan och tog risken på denna. Hur brukar ni göra? Hur kommer detta sig?

    #156695
    Tina
    Medlem

    Ibland kan det vara att de inte har tillräcklig mycket i inkomst. Eller att de inte har betalat fakturor till andra företag i tid. Jag har haft kunder som har blivit godkända på 140 kr, men inte på 500 kr, tex.

    Du kan alltid ringa Svea och höra varför den blev nekad.

    Vi tar inga fakturor som inte Svea har godkänt. De får betala i förskott om de vill handla.

    #156704
    Prix
    Deltagare

    @Tina 57131 wrote:

    Ibland kan det vara att de inte har tillräcklig mycket i inkomst. Eller att de inte har betalat fakturor till andra företag i tid. Jag har haft kunder som har blivit godkända på 140 kr, men inte på 500 kr, tex.

    Du kan alltid ringa Svea och höra varför den blev nekad.

    Vi tar inga fakturor som inte Svea har godkänt. De får betala i förskott om de vill handla.

    Testade och han blev godkänd på 100 kr. Har kunnat spåra så de verkar som han har jobb. Denna fakturan skickar jag, magkänslan säger att de går bra.

    #156713
    bloggus
    Deltagare

    Saken är ju också att kunden kan ha en obetald faktura redan på Svea (eller Klarna, om man använder dessa). Den kommer ju inte upp än på en upplysning du gör, men Svea eller Klarna kan ju få en upp en “röd flagga” ändå ….

    #156734
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Magkänsla är bra att gå på, är oftast rätt :)
    Vi brukar dock inte ta risk på privatpersoner (då vi tycker det är mkt svårare att bedöma).
    Men om beloppet är 500kr så kanske du inte står och faller med den ordern, då kan det ju vara värt att chansa iaf.

    Dock är det väldigt få kunder som inte kan tänka sig att betala i förskott.

    #156737
    Prix
    Deltagare

    Magkänslan har alltid varit rätt än så länge. Förstår inte varför jag envist trotsat den ett par gånger…

    #157009
    connywesth
    Deltagare

    Det kostar ju pengar varke gång du anlitar Svea, ta bara genom dem om det beloppet är exempelvis mer än 500 kr, du kan ju göra en analys av hur många kundförluster du gör på belopp under 500 och se om det blir mindre än kostnaden för Svea.

    #157278

    @Prix 57086 wrote:

    Vi har precis börjat med Svea. En kund ringde nu som blivit nekad. Jag tar en egen upplysning på honom och allt verkar vara på det klara. Det rör sig om 500 kr så inget konstigt egentligen. Kunder säger sig ha samma problem med Klarna. Jag godkände fakturan och tog risken på denna. Hur brukar ni göra? Hur kommer detta sig?

    Jag har samma problem med Payson.
    Genomsnittsordern är på 1000 kr och snittålder är 20 år, så det blir många nekade fakturor.

    #157309
    Prix
    Deltagare

    @connywesth 57485 wrote:

    Det kostar ju pengar varke gång du anlitar Svea, ta bara genom dem om det beloppet är exempelvis mer än 500 kr, du kan ju göra en analys av hur många kundförluster du gör på belopp under 500 och se om det blir mindre än kostnaden för Svea.

    Jag tjänar pengar på varje faktura under 500 så det är inga problem att ta genom Svea. Skulle jag gjort en kreditupplysning själv hade det kostat mer.

    #157594
    connywesth
    Deltagare

    @Prix 57140 wrote:

    Testade och han blev godkänd på 100 kr. Har kunnat spåra så de verkar som han har jobb. Denna fakturan skickar jag, magkänslan säger att de går bra.

    Även arbetslösa ska väl kiunna beställa av dig? Begär förskott om du är osäker på att få betalt. Det finns en halv miljon arbetslösa och det är väl bara ca 5-7 miljoner som har jobb över huvud taget, resten lever på bidrag, någon släkting/familj, eller kompis, men de flesta betalar ändå om de kan.

    Det är bara ett lite fåtal som är systematiskt dåliga betalare. Men många företag tvingar kunderna till krediter, vilket de flesta inte vill ha, eller åtminstonde aldrig frågat efter, det brukar bara vara det enda sättet att handla på, i väldigt många eShoppar.

    Själv är jag allergisk mot krediter, jag betalar med kort om det går så jag slipper bekymra mig om räkningar som dimper ner i brevlådan när man minst behöver det.

    Dyrare saker (>5000 kr) köper jag bara i fysiska butiker, så jag kan gå tillbaks och få service/byta om jag skulle vilja det. Är det mindre än 5000 så kan man ta den risken. Men vore jag miljardär skulle jag nog kunna köpa en bil på internet….

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.