Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Sälja fysiskt i annat land…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99371
    Pagen
    Deltagare

    Hej.

    Jag har lite funderingar på vad som gäller om jag skall sälja mina produkter fysiskt i ett annat land utanför EU(jag åker dit med produkter i detta fall Norge)

    Jag importerar produkter till Sverige och har fått en öppning att åka till Norge för att sälja mitt produkt där på ett event.

    Jag importerar tullar momsar och allt på varan hit till Sverige så den biten kan jag men hur ser det ut om jag tar med mig varan till Norge(med bil) och säljer varan där.

    Är det mycket krångel att ta med sig varan för att sälja eller är det lungt och inget alltför mycket pappersarbete så det inte gör resan värd.

    Någon som gjort liknande resa och vet vad som gäller med regler inn/ut av Sverige/Norge?

    Mvh
    Pågen

    #157499
    GregerA
    Deltagare

    Det är ofta ganska mycket pappersarbete.

    Du skall momsregistrera dig i det aktuella landet.
    Du skall importera varorna på ett korrekt sätt … och återexportera det som du inte fick sålt, när det är utanför EU.

    Vissa länder kan ha ett gränsvärde där man inte behöver registrera sig, och vad som gäller specifikt för Norge vet jag inte. I Tyskland vet jag i alla fall att gränsen är noll kr.

    Enklast vore om du kunde hitta en norsk företagare som kunde ta in varorna åt dig och stå för försäljningen mot en lämplig provision. Det hindrar inte att du själv finns på plats.

    #157515
    VATadviser
    Deltagare

    Precis som Greger skriver är det inte helt lätt.

    Grundprincipen i alla länder där man har moms är att säljer man en vara fysiskt i det landet så sker omsättningen i det landet och skall momsas där.

    Åker man dessutom över en EU gräns så har man ju tull att redovisa i mottagarlandet. Kör du bara över varan utan att redovisa så smugglar du. Även om varan är tullfri så måste den redovisas både in och ut. Säljer du sedan varan i landet utan att momsredovisa så bygger du på med svartförsäljning:-)

    Även om man ligger under beloppsgränser så måste man redovisa vad man gör så att myndigheterna har insyn i det du gör.

    Mässutställare/eventsäljare råkar ofta ut för det här. Man tar med sig prylar och säljer på mässor. Väldigt ofta gör de dessutom fel med följd att man omedvetet riskerar att begå brott.

    Vill du veta mer så skicka in en mer specifik tråd så skall jag försöka svara på den.

    Mvh

    #157528
    Pagen
    Deltagare

    Tack för all info.

    Verkar vara lättare låta nån i Norge sköta det hela för mig mot provision.

    Ha en trevlig högtid:)

    Mvh

    Pågen

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.