Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms på begagnade men nya varor?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99425
    CutEasy
    Deltagare

    Hej!
    Ber om ursäkt för en något förvirrande rubrik.
    Jag har köpt in ett parti med verktyg ifrån en nerlagd verksamhet. Personen som sålde de till mig hade tidigare haft ett företag där han sålt dessa grejer, men för ca. 10 år sen så la han ner sitt företag och dessa grejer blev liggande hos honom.
    Jag köpte grejerna kontant utav honom och vi skrev kvitto. Således är de ju inga problem att ta upp dessa i min bokföring. Dock så undrar jag hur det blir med momsen? Är det överhuvudtaget någon moms på dessa produkter?
    Han har ju en gång redan betalat moms för produkterna?
    Tackar!
    Joakim

    #157996
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, det finns ingen moms att dra av. Momsen har ju troligen han som först köpte varorna dragit av, och eftersom han nu inte är momsregistrerad kan han inte debitera dig moms som du kan dra av.

    När du sedan säljer dessa grejer skall du betala moms enligt VMB (Vinstmarginalbeskattning). Du betalar då moms på den del av priset som utgör din vinst.

    #157997
    peo
    Deltagare

    @Parvelito 58591 wrote:

    När du sedan säljer dessa grejer skall du betala moms enligt VMB (Vinstmarginalbeskattning). Du betalar då moms på den del av priset som utgör din vinst.

    Nix, det behöver han inte.
    Han kan betala in momsen på dessa varor på samma sätt som om han hade köpt dem med avdragsgill moms.

    Edit: Vad jag förstår får han inte ens använda VMB om inte varorna är begagnade.

    //Peo

    #158016
    CutEasy
    Deltagare

    Tack för svaren!
    Om jag nu har förstått er rätt så finns det ingen moms för mig att dra av för det jag köpt. Men när jag säljer varorna vidare så ska jag sälja med moms?

    #158018
    peo
    Deltagare

    Jepp, du har förstått det rätt.

    //Peo

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.