Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ta ut mil ersättning, hur?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99484
    scalare
    Deltagare

    Hej. Jag driver ett eget AB där jag inte är anställd och inte plockar ut någon lön.
    Jag funderar dock på om jag kan ta ut milersättning ändå? Kör minst 3 mil om dagen i jobbet till mitt egna AB.

    1. Kan jag ta ut milersättning sen i februari 2012?
    2. Kan jag ta ut milersättning fast jag inte är “anställd”?
    3. Finns det några krav på den reseräkning / körjournal jag ska skriva mer än te.x följande.

    3 Februari – 3mil, Lager körning, leverans till bussgods.
    4 Februari – 4mil, inköp av kartonger samt hemleverans av order.

    Mvh

    #158551
    Parvelito
    Deltagare

    Du kan ta ut reseersättning. Det bör finnas någon typ av något så när detaljerad reseräkning som underlag, där man inte nöjer sig med mil, utan man vill ha detaljer ned till tiondels kilometrar (100m).

    Exempel:
    2013-01-21 Lämnat paket på Posten t.o.r. 16,8km

    Har man många fasta ställen man åker till är det inte så svårt, annars är det mycket jobb att börja rota i det där retroaktivt.

    #158552
    scalare
    Deltagare

    @Parvelito 59234 wrote:

    Du kan ta ut reseersättning. Det bör finnas någon typ av något så när detaljerad reseräkning som underlag, där man inte nöjer sig med mil, utan man vill ha detaljer ned till tiondels kilometrar (100m).

    Exempel:
    2013-01-21 Lämnat paket på Posten t.o.r. 16,8km

    Har man många fasta ställen man åker till är det inte så svårt, annars är det mycket jobb att börja rota i det där retroaktivt.

    Låter ju kalas bra, då ska jag börja skriva en reseräkning med det, bara att hitta någon form av kalender. Därefter skickar jag den informationen till min revisor som sedan sköter införsel av det i bokföring? Därefter när jag får OK kan jag beräkna mina mil x 18.50kr och göra ett uttag med specifikation från min revisor?

    Undrar om man verkligen måste skriva ner på 16.8km? På mitt 8-5 jobb uppger vi bara 3mil osv.

    Mvh

    #158556
    Parvelito
    Deltagare

    Det blir alldeles för stor differens mot verkligheten om man avrundar till mil, eftersom man har en tendens att alltid avrunda uppåt. Hela kilometrar kanske du kommer undan med, men vid en revision kommer aldrig Skatteverket att godkänna att du avrundat till hela mil.

    #158558
    scalare
    Deltagare

    @Parvelito 59240 wrote:

    Det blir alldeles för stor differens mot verkligheten om man avrundar till mil, eftersom man har en tendens att alltid avrunda uppåt. Hela kilometrar kanske du kommer undan med, men vid en revision kommer aldrig Skatteverket att godkänna att du avrundat till hela mil.

    Det stämmer nog bra, tack för toppen bra info som vanligt! 😎

    #158565
    connywesth
    Deltagare

    @Parvelito 59240 wrote:

    Det blir alldeles för stor differens mot verkligheten om man avrundar till mil, eftersom man har en tendens att alltid avrunda uppåt. Hela kilometrar kanske du kommer undan med, men vid en revision kommer aldrig Skatteverket att godkänna att du avrundat till hela mil.

    Skatteverket har inga krav på 0,1 km noggrannhet, de kräver 1 km noggrannhet, så mil är för grovt men 0,1 km för detaljerat.

    Formellt brukar Skatteverket kräva att man anger följande information för varje delresa:

    – Datum: “2012-04-04”
    – Mätarställning vid resans start: 123456 km
    – Mätarställning vid resans slut: 123545 km
    – Beräknat antal km: 89 km
    – Startadress: “klostervägen 32, 123 45 farsta”
    – Destinationsadress: “kulsintervägen 56, 763 85 Norrtälje”
    – Resans syfte: Leverans av försändelse till kund

    Dessutom ska man ange exakt samma uppgifter för återesan, så man får inte räkna Tor och returresan som en resa.

    Dessutom ska man ange bilens registreringsnummer på varje reseräkning, så att inte fler personer kan begära resersättning för samma sträcka som bilen körts. Det har dock ingen som helst betydelse VEM som ÄGER bilen. Man kan m a o få reseersättning även om man inte har någon bil registrerad på sig själv.

    Man resonerar som så att man då betalar ersättning till den som verkligen äger bilen och att detta i sig inte behöver redovisas.

    Milersättning på 18,50 kr/mil är en s.k. Schablonersättning, så även om man har en gammal skraltig bil som dar mindre bränsle och kostar 12 kr/ mil i driftkostnader, så får man dra av lika mycket som om man har en modern bil som kostar en miljon och kostar 80 kr/mil i driftkostnader.

    Detta är då vad skatteverket brukar kräva. Men, man kan komma undan med mindre uppgifter, men då kan de gnälla vid en revision. Så är man smart och inte har något att dölja så är det bättre att vara övertdlig.

    Jag har jobbat 7 år på skatteverket (1984-1991) så jag vet (from inside) hur de kan gnälla om detaljer.

    #158566
    Parvelito
    Deltagare

    @connywesth 59252 wrote:

    Skatteverket har inga krav på 0,1 km noggrannhet, de kräver 1 km noggrannhet, så mil är för grovt men 0,1 km för detaljerat.

    Jag böjer mig rörande tiondelarna. Jag vet vi hade reseräkningar som någon stor revisionsbyrå (KPMG eller PWC) hjälpt min arbetsgivare en gång i världen att ta fram, som skulle vara oantastligt vid revision. Där det fanns decimaler därför att det just vid korta resor kunde bli en del diffar, men det behöver ju inte betyda att Skatteverket har krav på det.

    På blanketterna kunde man kryssa i enkel, tur och retur eller flerstoppsresa, så jag gissar att det finns något prejudikat om att man får göra så. Jag hade 12-15 resor i veckan, och varje månad när allt skulle redovisas blev det ett kvällspass där alla parkeringskvitton, parkeringsböter, trängselskatt, resorna i sig, hotellräkningarna, representationskvitton och andra utlägg skulle sammanställas till en diger lunta att lämna till ekonomiavdelningen. De “älskade” oss som jobbade mycket på fältet.

    Efter en tid lärde man sig att försöka få så rena kvitton som möjligt, därför att det var så förbaskat jobbigt för alla att sitta och räkna av sådant man skulle betala privat annars.

    #158569
    connywesth
    Deltagare

    @Parvelito 59253 wrote:

    Jag böjer mig rörande tiondelarna. Jag vet vi hade reseräkningar som någon stor revisionsbyrå (KPMG eller PWC) hjälpt min arbetsgivare en gång i världen att ta fram, som skulle vara oantastligt vid revision. Där det fanns decimaler därför att det just vid korta resor kunde bli en del diffar, men det behöver ju inte betyda att Skatteverket har krav på det.

    På blanketterna kunde man kryssa i enkel, tur och retur eller flerstoppsresa, så jag gissar att det finns något prejudikat om att man får göra så. Jag hade 12-15 resor i veckan, och varje månad när allt skulle redovisas blev det ett kvällspass där alla parkeringskvitton, parkeringsböter, trängselskatt, resorna i sig, hotellräkningarna, representationskvitton och andra utlägg skulle sammanställas till en diger lunta att lämna till ekonomiavdelningen. De “älskade” oss som jobbade mycket på fältet.

    Efter en tid lärde man sig att försöka få så rena kvitton som möjligt, därför att det var så förbaskat jobbigt för alla att sitta och räkna av sådant man skulle betala privat annars.

    Ja mycket papper blir det. Det är ju en sak vad skatteverket säger att de vill ha, men en annan sak vad de tvingas acceptera för att få jobbet gjort.

    Jag vet många som bara redovisar antalet km utan att ange mätarställning och även många som inte redovisar alla adresserna enligt deras önskemål, men det har ju bara betydelse vid en faktisk revision, eller om man ska redovisa till en ekonomiavdelning i ett större företag.

    När jag jbbade på skatteverket och hade betalat parkering i myntautomat utan att få kvitto fick jag vackert acceptera att betala det privat trots att jag var på tjänsteärende. Min manuellt skriva intyg där jag på heder och samvete intygade att jag betalat 12 kr (det här var 1987 så 12 kr var mycket pengar för mig som då hade en månadslön på 6500 kr före skatt) i parkeringsautomaten underkändes med bravur av kansli-/ekonomipersonalen. Det är ju sånt som gör att man tröttnar på sin arbetsgivare.

    Jag jobbade f.ö. med IT på skatteverket så jag var ingen “gam”. Det roliga i sammanhanget är att kvarteret där skattehuset (numera studentskrapan) står på södermalm i Stockholm heter “kvarteret Gamen”…. :-)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.