Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra varje dag

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99559
    jenpal
    Deltagare

    Hej,
    Har precis tagit mig genom 2012 års bokslut, så långt att allt nu är lämnat till revisorn för sista handpåläggning av bokslut samt årsredovisning – jag är helt matt nu;)

    Har nu drivit e-handel i två år och återkommer ständigt till frågan om att bokföra varje order. Pärmarna blir snabbt många när varje liten order ska bokföras på manuellt.

    Jag kör enligt faktureringsmetoden. Bokför varje order som en kundfodran och bokar av den när pengarna landat på kontot. Skulle vilja bokföra varje dag som ett dagsavslut istället – kan man det?

    Mina kunder kan välja att betala via kort, faktura/del upp betalningen (Klarna)/ förskott. Vad säger bokföringslagen?
    Hälsar Jenny

    #159067
    Dan
    Deltagare

    Man kan bokföra varje order om man tycker det är skoj eller har få saker att göra på fritiden. Alternativt om det är ett automatiserat system kopplat till bokföringen.

    Annars bör man göra det på dag eller vecka eller månad. Jag har kört månad tidigare vilket var inga konstigheter vid revision.

    Nu är vår redovisning baserad på utbetalningsverifikationer från betalväxlarna eftersom vi kör kontantmetoden.

    Vid fakturametoden är det väl lämpligt att köra minst dagsintervall, men ett högre intervall ska inte vara ett problem baserat på hur lätt du kan få ut underlag att boka mot.

    Men kör inte per order, det är slöseri med tid :)

    #159068
    jenpal
    Deltagare

    Tack Dan,
    det låter som ljuv musik i mina öron;)

    Jag var i kontakt med en revisor som sa att jag måste bokföra varje order för sig. Jag menade att man måste ju kunna slå samman kortbetalningar för sig, fakturor för sig och förskott för sig. Så länge man har alla ordrar tillgängligt.

    Jag måste kolla vad jag kan få ut från systemet.
    Jag får inte riktigt ut det jag söker idag. Får jaga supporten imorgon…
    /J

    #159069
    GregerA
    Deltagare

    Det man gör är att ha ordrarna i en sidoordnad bokföring, dvs de sitter i en pärm i nummerordning. Varje dag/vecka gör du ett sammandrag som du bokför i huvudboken.

    #159072
    Oscar Troedson
    Deltagare

    @Dan, har inte ni för hög omsättning för kontantmetoden, eller kanske går att köra på till Skatteverket säger till? :-) Behöver själv byta i år till faktureringsmetoden pga. omsättningen, och ingen skulle bli gladare än jag om det visar sig att man kan fortsätta med kontantmetoden istället!

    #159073
    Dan
    Deltagare

    Nope, det finns ingen beloppsgräns som är tvingande i lagen.

    Det finns lämplighetskrav endast som kan kringgås om man kan motivera det.

    @sabio 59821 wrote:

    @Dan, har inte ni för hög omsättning för kontantmetoden, eller kanske går att köra på till Skatteverket säger till? :-) Behöver själv byta i år till faktureringsmetoden pga. omsättningen, och ingen skulle bli gladare än jag om det visar sig att man kan fortsätta med kontantmetoden istället!

    #159074
    Dan
    Deltagare

    Men man får köra den digitalt också, vilket vi gör sålänge man uppfyller samma krav på lagring som för papper.

    @GregerA 59818 wrote:

    Det man gör är att ha ordrarna i en sidoordnad bokföring, dvs de sitter i en pärm i nummerordning. Varje dag/vecka gör du ett sammandrag som du bokför i huvudboken.

    #159075
    Oscar Troedson
    Deltagare

    @Dan 59822 wrote:

    Nope, det finns ingen beloppsgräns som är tvingande i lagen.

    Det finns lämplighetskrav endast som kan kringgås om man kan motivera det.

    Bästa jag hört den här månaden, kommer ju spara hur mycket tid som helst. Stort tack!

    #159076
    Dan
    Deltagare

    De kan ju tjafsa såklart och din revisor bör godkänna det också och stå bakom dig. :)

    Men jag var i samma sits innan och kollade upp det för jag orkade inte byta och jag lusläste lagen och min och revisorns tolkning är att det var okej för oss.

    @sabio 59824 wrote:

    Bästa jag hört den här månaden, kommer ju spara hur mycket tid som helst. Stort tack!

    #159077
    Dan
    Deltagare

    “Vad som sägs i tredje stycket gäller också andra företag, om det endast förekommer ett mindre antal fakturor eller andra handlingar i verksamheten och fordringarna och skulderna enligt dessa inte uppgår till avsevärda belopp. Lag (2006:874).”

    Öppet mål att tolka fritt. Vi har inte “många” fakturor och de är inte på avsevärda belopp anser jag. Ingen referens finns till dessa subjektiva påståenden i lagen.

    Volvo räknas nog som mer än “mindre antal” eller avsevärda belopp men vår fjuttiga omsättning ej enligt mig :)

    @sabio 59824 wrote:

    Bästa jag hört den här månaden, kommer ju spara hur mycket tid som helst. Stort tack!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.