Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra varor köpta från privatperson utomlands

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99570
    aak
    Deltagare

    Jag har lite problem med hur jag ska bokföra följande:
    Jag gjorde ett inköp av varor av en privatperson i England medan jag väntade på F-skattsedeln.

    Behöver jag även bokföra varukostnad eller varutillgång? (Det rör sig om inköpspris runt 6.000 kr) Räknar med att göra fler inköp under året.

    Gör jag rätt om jag bokför så här:

    2018 – Egen insättning – Kredit: 5.742,25 kr
    4020 – Inköp VMB varor – Debet: 5.742,25 kr

    (Inköp VMB varor – I och med att jag köper varorna från en privatperson som inte är momsregistrerad i England finns inget VAT-nummer.)

    Jag har även betalat för ett webbhotell där jag delvis driver verksamheten via webbshop (Även detta betalat med egen insättning).

    Gör jag rätt om jag bokför så här

    2018 – Egen insättning – Kredit: 1.775 kr
    6540 – IT tjänster – Debet: 1.775 kr

    Är det något jag missar att få med genom att göra så här?

    Tack på förhand.

    #159138
    connywesth
    Deltagare

    Du har glömt momsen i båda fallen, om du har originalkvittot som du kan bifoga till din bokföring så kan du även specificera att du betalt momsen, det krävs dock att det står redovisat på kvittot hur mycket moms(VAT) som betalats. Då har det ingen betydelse att du köpt det av en privatperson, för då blir det som om du själv hade gjort utlägget direkt själv.

    #159139
    aak
    Deltagare

    Tack!
    På kvittot från säljaren finns inget VAT-nr och inte heller någon moms. Jag misstänker det har att göra med att personen i fråga inte är momsregistrerad i England.

    Tack åter igen.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.