Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms vid Asienimport – små ordrar!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99594
    mathilda
    Deltagare

    Hej. Jag ska snart öppna en e-handel. Sysslar med import från Kina.
    Har provbeställt en massa innan, och eftersom jag gör små beställningar åt gången har bara vart tioende, om inte mindre, paket fastnat i tullen.

    Tullavgifter och sånt har jag greppat men det jag inte förstår är MOMSEN vid införseln.

    Om jag nu köper in 10 halsband som kanske har ett värde på sammanlagt 100 kr, då ska jag ju inte betala någon tull (eftersom det är ett så lågt belopp) – men ska jag momsa på detta ändå? Jag ska ju ändå få tillbaka denna moms senare, så kan man inte bara hoppa över detta steg? Till saken hör ju att jag nästan bara gör småbeställningar, kommer röra sig om kanske 5-20 småpaket varje vecka! Känns som att det bara blir en massa onödigt arbete om jag ändå kommer få tillbaka momsen senare.

    Hoppas verkligen någon kan hjälpa.

    #159410
    JohanK
    Deltagare

    @mathilda 60143 wrote:

    Hej. Jag ska snart öppna en e-handel. Sysslar med import från Kina.
    Har provbeställt en massa innan, och eftersom jag gör små beställningar åt gången har bara vart tioende, om inte mindre, paket fastnat i tullen.

    Tullavgifter och sånt har jag greppat men det jag inte förstår är MOMSEN vid införseln.

    Om jag nu köper in 10 halsband som kanske har ett värde på sammanlagt 100 kr, då ska jag ju inte betala någon tull (eftersom det är ett så lågt belopp) – men ska jag momsa på detta ändå? Jag ska ju ändå få tillbaka denna moms senare, så kan man inte bara hoppa över detta steg? Till saken hör ju att jag nästan bara gör småbeställningar, kommer röra sig om kanske 5-20 småpaket varje vecka! Känns som att det bara blir en massa onödigt arbete om jag ändå kommer få tillbaka momsen senare.

    Hoppas verkligen någon kan hjälpa.

    Om jag inte missupfattat det helt fel så ska det betalas tull på allt när man importerar som näringsverksamhet?

    Det är bara om det är värt 500 eller mindre som privatperson ska erlägga tull?

    Och jag tror att du måste betala in momsen ändå, för att senare få tillbaka den..

    #159411
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ja du ska både betala tull och moms

    #159412
    GregerA
    Deltagare

    Ja, som företagare så gäller inte de undantag som finns för privatpersoner.

    Du skall betala tull och moms från första kronan på varor som importeras för kommersiellt bruk. Enda undantaget är varuprover av mindre värde.

    Tullen kan inte veta om det du importerar är avdragsgillt i din verksamhet, utan det är Skatteverket som gör den bedömningen. Därför skall du betala moms vid import som du sedan yrkar avdrag för i din skatte(moms)deklaration.

    #159583
    VATadviser
    Deltagare

    Att “hoppa över” moms är ingen god ide. Det gillar inte skatteverket.

    Momsen läggs på vid importtillfället för att varorna skall komma in i momssystemet. Moms är en så kallad flerledsskatt. Alltså moms skall finnas med i varje led i en transaktion. Om du hoppar över ett led med moms ex. om du inte betala importmoms, så blir varan helt plötsligt öppen för att sälja svart. Dvs. Har du inte betalat moms i ena änden så kan du frestas att inte ta ut moms i den andra.

    #159924
    jp2
    Deltagare

    Hur gör man då om posten/tullen inte kräver någon moms på paketet?

    #160003
    VATadviser
    Deltagare

    Då skall du själv egentligen kontakta Posten/Tullen och upplysa dem om vad du har importerat. Det är din skyldighet att redovisa rätt.

    #160006
    evomedia
    Deltagare

    Kontaktade själv tullen gällande några små beställningar som säljaren envisas med att skriva “gift/sample” på och skriva ner värdet så dom kommer fram utan att tullas. Som alla sagt tidigare så måste man som företagare ha 100% rätt i systemet annars blir det knas med bokföringen också.

    Kontaktade tullen om detta och han som svarade var ju inte direkt optimistisk:P Han refererade till en blankett och i nästa andetag sa han att jag omöjligt skulle klara av att fylla i den så jag gör bäst i att åka till Stockholm och gå en tvådagarskurs som hjälper mig att fylla i blanketten alternativt ber ett transportföretag (dhl) att göra det åt mig, men det skulle kosta några hundringar per försändelse vilket snabbt blir ovärt när beställningen i sig är värd några hundringar… skoj:P

    men men blir att göra rätt på dom och sedan inte beställa något mer:/

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.