Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Förskottsbetalning av företagskunder

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99664
    Webrose
    Medlem

    Hej!

    Jag har hamnat i en delikat situation som jag inte är riktigt säker på hur jag ska hantera på bästa sätt och frågar er som vet mer om råd.

    Har under den senaste veckan fått flera förfrågningar från andra företag av varierande storlek om att de vill bli återförsäljare för en produkt jag är ensam om att sälja i Sverige.

    Jag har några återförsäljare idag och de har jag god kontakt med så där skickar jag varor mot faktura och det fungerar hur bra som helst.

    Hur ska jag smartast hantera nya återförsäljare som för mig är okända så jag inte blir lurad på betalningen?

    Är förskottsbetalning ett bra sätt?
    Hur länge kör man med det i så fall?

    Och en annan fråga.
    En kille ville att jag skulle ställa ut varor till provförsäljning i hans butik eftersom han inte hade någon erfarenhet av produkten i fråga. Han hade dessutom haft tre kunder inne i butiken samma vecka som frågat efter just den här varan. Hur hanterar man den på bästa sätt?

    Hoppas på kloka svar från det visa forumet.
    Tack på förhand!

    #159972
    connywesth
    Deltagare

    Hur mycket kostar varje produkt för dig, dvs hur stor risk tar du om du skulle drabbas av en kreditförlust?

    Personligen tycker jag du ska ta betalt i förskott, exempelvis med kort så får du se med tiden hur väl affärsrelationen utvecklas.

    Om du inte har allt för stor risk på varje produkt så kan du ju chansa med enstaka produkter till varje ÅF, du behöver ju inte leverera fler om du int efår betalt. Ge ganbska låg ÅF-rabatt till nya ÅF, du kan öka den när du ser att du får återkommande beställningar.

    Kolla upp att det de säger stämmer genom att kolla på Google maps streetview att det finns en butik om de påstår det, kolla på allabolag.se om de är AB hur stor omsättning, ring KFM och kolla skulder där (kostar gratis). Det är enkla och billiga åtgärder som ger dig mycket mer info.

    #160039
    Webrose
    Medlem

    Här kom det många matnyttiga tips. Stort tack för det! :-)

    Risken beror förstås på hur stor volym det är frågan om och jag har några intressenter som snackar riktigt stora volymer. Jag tar ditt råd och kör på förskottsbetalning till att börja med och tills kontakten är etablerad.

    Stort tack igen!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.