Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kinesiskt bolag vill registrera mitt bolags namn i Kina

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99759
    david71
    Deltagare

    Kommer inte på någon bättre rubrik, det är egentligen några blandade men sammanhängande funderingar jag har nu…

    Jag fick ett mail från pxcnsolutions.org som påstår sig sälja domännamn och “brands” i Kina. Ett stort kinesiskt bolag, Tianshi Investment Co.,Ltd, vill köpa rättigheten i Kina till varumärket Rubin RC (alltså detsamma som mitt aktiebolags namn) samt en massa domänder (rubinrc.xx). pxcnsolutions.org menade att först skulle jag få första tjing på att köpa adresserna och varumärket innan de låter någon annan göra det.

    Detta drog igång lite funderingar i mitt huvud.

    1. Är det över huvud taget sant? Tycker det verkar märkligt att ett företag/myndighet som säljer domännamn samtidigt också säljer/registrerar bolagsnamn (liten dum följdfråga, kan man betrakta firmanamn som detsamma som varumärke/brand?)

    2. Om det nu är sant, finns det några risker med att låta en Kinesisk jätte ha rättigheterna till mitt namn i Kina (och kanske övriga världen)? Kan de t e x använda sina stora resurser till att göra anspråk på mitt bolagsnamn i Sverige också? Risken är kanske inte stor men tanken är störande.

    #162317
    Parvelito
    Deltagare

    1: Nej, det är inte sant, det är ett sätt för dem att få dig att spendera en massa pengar på mer eller mindre helt värdelösa domäner. Det där tricket har existerat i 15 år i alla fall i varierande utföranden.

    #162320
    david71
    Deltagare

    @Parvelito 62837 wrote:

    1: Nej, det är inte sant, det är ett sätt för dem att få dig att spendera en massa pengar på mer eller mindre helt värdelösa domäner. Det där tricket har existerat i 15 år i alla fall i varierande utföranden.

    Ok, men samtidigt måste jag tillägga (något jag inte fick med ovan) att jag konverserat lite med dom och de sa faktiskt att ska jag inte bedriva verksamhet i Asien så rådde dom mig att inte köpa något av dem heller.

    #162324
    Caarl
    Deltagare

    Har fått samma skit.. ser ingen anledning för oro :)

    #162343
    connywesth
    Deltagare

    Det är samma scam-upplägg som Yreg (Yrkesregistret mfl.) använt i många herrans år här i Sverige.

    Det är bluff och båg rakt igenom, men de kanske har förfinat argumenten något….

    De triggar igång girigheten hos alla domänägare, (…om jag köper dessa domäner först så kanske jag kan sälja dem dyrt vidare i Kina sen….).

    #162346
    david71
    Deltagare

    Ok! Inte för att jag tänker slå till men är det även bluff så tillvida att man inte får domänderna man betalar för heller?

    #162356
    connywesth
    Deltagare

    Bluffen brukar gå ut på att du får betala 1500 spänn per domän per år och att det är typ 9 månaders uppsägningstid på avtalen eller liknande. Jag vet dock inte hur det är i just detta fall, men så brukar upplägget vara.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.