Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur prissätter man? Och vad är rimlig vinst?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100051
    flandb
    Deltagare

    Jag planerar en eventuell webbutik och är just nu i stadiet där jag ska försöka förstå mig på prissättning.

    Av vad jag har förstått så används inköpspriset x 2,5 ofta vid prissättning. Nu har jag bara sett denna metod, men inte fått läsa vad uträkningen innebär. Har jag rätt om jag antar att en såld produkt (prissatt enligt denna uträkning) innebär att jag har fått pengar nog att köpa in två nya av denna produkt, samt att moms är inräknad plus en liten vinst? Jag är oerhört dålig på matte… Så detta är bara vad jag enkelt kan anta att siffrorna betyder. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?

    Sedan undrar jag lite kring vinst, och då menar jag alltså överskottet som blir kvar efter moms och påfyllning av den sålda produkten. Vad anses vara en rimlig vinst? Ska den kvarvarande vinsten vara en viss procent över inköpspriset eller av inköpspriset? Om vi talar kortfattat, hur ska jag tänka kring vinst?

    Tack så jättemycket på förhand!

    #163530
    Abbesnabb
    Deltagare

    Handlar det om smycken eller kläder så kan det gå att räkna på det viset, inköpspris x 2,5 blir utpris inklusive moms. Men det går inte att säga så generellt, inte ens när det gäller smycken eller kläder. Du måste helt enkelt ta hänsyn till vad kunden är beredd att betala, är det ett rimligt pris för kunden och är det ett rimligt pris för dig.

    #163532
    Daniella
    Deltagare

    Köp en lärobok om vinstoptimering och företagsekonomi så att du lär dig hur du ska göra. Annars får du anlita någon som kan. Kan du inte det så är det ingen idé att ha eget.

    #163533
    bigfish
    Deltagare

    bra fråga!
    jag är också helt ny inom detta ämnet, angående försäljning och prissättning.
    Men ja inkomsterna ska ju vara större än utgifterna he he.
    Så glöm inte att räkna med kostnader som banktjänst, betalningsväxel etc som har fasta priser varje månad och dom kan variera från 300 kr – 900 kr i månaden beroende på vilka betalningsätt du vill att kunden ska kunna använda. På det tillkommer en även transaktionsavgifter per transaktion.

    angående att sätta pris på sina produkter så håller jag med abbesnabb, det beror helt i slutändan på hur mycket kunden är berädd att betala, hur mycket du köper in produkterna för och hur mycket du vill ha i vinst.

    Ett tips är att kicka på andra affärer som har likande produkter och se efter vad de säljer sina produkter för. Är dina produkter snyggare och bättre och nyheter kanske du kan ta lite dyrare pris.
    vill du istället köra på så billga priser som möjligt så varför inte! så länge din verksamhet går runt antar jag.

    jag vet inte om detta hjälpte något =P
    men jag är ny på forumet och jag tycker det är så kul att få skriva till andra som håller på eller vill börja med med e-handel =) lite skönt att dela med sig av sina tankar och funderingar :)

    #163547
    GregerA
    Deltagare

    Precis som bigfish skriver så måste du ju sätta priserna så att du har förutsättningar att gå runt, och generera en hygglig vinst.

    Börja med att titta på dina kostnader. Man brukar dela in kostnaderna i fasta kostnader och rörliga kostnader. De fasta är de som inte ändras när du säljer en vara, och de rörliga är de som uppstår när du säljer en vara.

    Fasta kostnader är t.ex löner, hyra, telefon, webshop, marknadsföring, bankkostnader, redovisning, revision mm

    Rörliga kostnader är varukostnad, fraktkostnad, emballage etc.

    Du måste sälja så mycket att skillnaden mellan intäkt (försäljningspris exkl moms) och de rörliga kostnaderna täcker de fasta kostnaderna. För att uppskatta detta måste du göra en realistisk försäljningsbudget.

    Om du t.ex räknar med att sälja för 250.000:- och har en varukostnad på 100.000:-, och kanske övriga rörliga kostnader på 20.000:- så blir det 130.000:- över att täcka de fasta kostnaderna. Är dina fasta kostnader mindre än 130.000:- så är det ju på rätt väg.

    Det går alltid att göra en kalkyl som visar på vinst, men det gäller att få till en som fungerar i verkligheten. Du kommer inte att kunna sälja varor till högre pris än vad dina kunder är beredda att betala, så det gäller att ha koll på vad varan kostar hos andra som säljer den. Du måste antagligen inte vara billigast – men du kan heller inte ta särskilt mycket mer betalt än andra.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.