Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Söker sponsorer!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100070
    bigfish
    Deltagare

    Hej allesammans! :)

    Jag har nu lagt vartenda öre jag har och äger i min enskilda firma som ska börja sälja en helt ny produkt som jag tagit fram (jag fick även hjälp utav Almi och ett Paketera).

    Då jag har lagt de sista pengarna på att kunna beställa in den första leveransen och få upp en hemsida. Så har jag inga pengar kvar för reklam!

    Min teori är dessutom att det spelar ingen roll hur grym produkt man har, om man inte syns och folk inte vet om den så gör det ingen skillnad.

    Det är på tok för dyrt att lägga in en annons i någon tidning även om man väljer att lägga in en liten annons och jag tror inte annonsen kommer nå tillräckligt många människor för de pengar man betalar.

    Så min första plan är att (när jag väl har produkterna hemma):

    1) Är att ett sprida nyheten via facebook till vänner, bekanta kollegor och förhoppningsvis sprider dom nyheten till sina vänner.

    2) Plan två är att hyra en plats i ett specifikt köpcentrum och sälja produkten direkt på plats. Dock kostar det pengar att hyra platsen men jag lyckade få ned priset lite.

    Det jag kom fram till är att jag behöver ca 14 500 kr för att få min första vision och dröm i uppfyllelse!
    Pengarna kommer gå till att hyra platsen för två lördagar, köpa in en rollup/bandaroll och två enkla likadana kläder för mig och min väninna som ska stå och sälja.

    Produkterna jag kommer sälja är billiga i pris så även om jag lyckas sälja en del så kommer det inte täcka kostnaderna för att hyra platsen.
    Sen ska jag även försöka få dit lokal tidningen, istället för att jag betalar för en annons.

    Jag har sökt på nätet och hittat några finansieringstävlingar, stipendium etc fast alla är nu avslutade och startar inte igen förrens efter sommaren, närmare vintern. jag skulle även kunna använda mig av kickstarter men de har sina krav och dessutom vill jag till en början bara rikta mig in på den svenska marknaden.

    Så kanske man kan söka sponsorer istället!

    Har någon kanske någon tips på vart man kan hitta sponsorer?

    Kan man lägga upp gratis reklam någonstans?

    Om man får önska! finns det kanske någon här eller som känner någon som vill sponsra en driven glad kvinna med en rolig produkt he he
    kanske kan jag dela ut flyers för eratföretag med.

    All tips och feedback är välkommen :)
    Att Bolla ideer är ypperligt roligt! be creative!

    #163694
    Prix
    Deltagare

    En sponsor kräver något i gengäld. Har man inget bra att erbjuda där så blir de svårt.

    Varför inte ta in ytterligare en i företaget. Gör det till ett aktiebolag eller Handelsbolag?

    #163696
    bigfish
    Deltagare

    Så sant och jag funderar fortfarande på vad jag kan erbjuda en sponsor.

    De jag kommit på hittills är:

    1) man trycker upp en planch med alla sponsorers loggor och webbadresser på så att de syns på försäljningen med köpcentrumet.

    2) man trycker ut en tröja med sponsorernas info på baksidan av tröjan.

    3) man delar ut flyers till sponsorena med.

    4) kanske man kan dela platsen med 2 andra företag så blir hyr platsen billigare.

    5) jag får personligen dela ut flyers åt sponsorer utanför centrum på en annan dag gratis.

    Njaaa är inte riktigt förtjust på den ideen än ;) då allt är så nytt och jag sammtidigt vill känna att det är något “eget” så vill ja gärna driva allt själv till en början :) däremot så vill jag senare ta upp samabetspartners :)

    #163700
    GregerA
    Deltagare

    Jag tycker det kan vara riskabelt att ha sponsring där du skall visa sponsorns logga och andra budskap. Förmodligen är sponsorn mer känd än du, och risken är stor att folk bara ser dennes varumärke.

    Skall du lansera dig själv så är det nog bättre att betala i en eller annan form. Det är nog inte ovanligt att bloggare kan skriva om en produkt mot ett gratisexemplar, eller någon annan present. Det finns dock vissa skattemässiga aspekter på det som man bör vara uppmärksam på.

    Lokaltidningen kommer nog gärna – särskilt om du köper en annons av dem också.

    Ibland kan ens leverantörer gå in och sponsra på ett eller annat sätt, och så länge det är deras produkt du marknadsför så har de i allmänhet inte så högra krav på att deras eget namn skall synas. Men de förväntar sig ett resultat. Det är inte ovanligt att sponsringen/marknadsföringsbidraget bara utfaller vid visst uppnått resultat.

    Nu vet jag ju inte vad det är du tänker sälja – så svaret blir lite luddigt. ;)

    #163715
    danielandersson
    Deltagare

    Hm, ingen har nämnt lån.. ?

    Om du tror på produkten, varför inte ta ett lån? 15k borde inte vara några problem att låna av banken.

    Enklare och bättre än att involvera en massa andra företag/personer.

    #163716
    bigfish
    Deltagare

    Jag är faktiskt inte så orolig för den biten jag tror till och med att det ger en större kännsla av trygghet för köparen om de ser att man blir sponsrade av kända företag.
    Dessutom tycker dom nog att det är trevligt att större företag vågar och hjälper mindre företag :). so its a win win! fast det är ju bara en Teori!

    OOh det är ju smart att låta bloggare skriva lite om produkten! bra där! :)

    Det har jag faktiskt inte tänkt på men jag skulle samtidigt få lite dåligt samvete om de skulle sponsra mig då de är så snälla och har tålmodigt hjälpt mig en hel del men jag ska fundera på det! om det går bra för mig så går det ju bra för dom!

    ha ha jag Tyckte det var ett bra svar! :D så tack!
    All feedback är välkommen! :)

    #163718
    bigfish
    Deltagare

    Hmm ja jag har funderat på det men helst vill man ju undvika lån!
    jag har som sagt lagt in alla pengar jag har och det känns jobbigt att lägga in allt man har plus Minus he he

    Det blir en enorm stressfaktor på ett negativt sätt. Därför försöker jag hitta andra lösningar.

    för övrigt, jag har ju en vanlig anställning med dock så skulle det ta ett bra tag innan jag kan lägga undan den summan som behövs speciellt om det ska ske innan sommaren.
    Plus alla de anledningar jag nämde i första posten.

    #163719
    danielandersson
    Deltagare

    @bigfish 64444 wrote:

    Hmm ja jag har funderat på det men helst vill man ju undvika lån!
    jag har som sagt lagt in alla pengar jag har och det känns jobbigt att lägga in allt man har plus Minus he he

    Det blir en enorm stressfaktor på ett negativt sätt. Därför försöker jag hitta andra lösningar.

    för övrigt, jag har ju en vanlig anställning med dock så skulle det ta ett bra tag innan jag kan lägga undan den summan som behövs speciellt om det ska ske innan sommaren.
    Plus alla de anledningar jag nämde i första posten.

    Men.. om du tror på produkten så borde du väl lätt kunna dra in de pengarna på 2 lördagar?

    #163721
    MisterBister
    Deltagare

    Visst är det klokt att vara försiktig privatekonomiskt. Samtidigt, så är 15000 inga större summor, och det kan vara smartare att ta den lilla risken för att komma igång med sitt företag istället för att stå och stampa. Vad kostar det dig i tid att leta sponsorer? Tid du kunde lägga på ditt företagande och marknadsföringen av din produkt istället.

    Gör en realistisk budget så ser du svart på vitt om ditt företag kan bära kostnaden av ett lån. Om inte, så ska du kanske tänka om? Men om det funkar på papperet så kanske du får självförtroendet att våga satsa lite mer.

    Även om du inte vill berätta vad din produkt är, kanske du kan berätta vem som är din kund, så blir det lättare att komma med tips :-)

    #163723
    Parvelito
    Deltagare

    Innan du springer iväg och hyr en plats i köpcentrum kan det ju vara värt att kolla intresset och putsa bort lite barnsjukdomar genom lite enkel försäljning som inte är så dyr.

    Annonser på Blocket kostar inte så mycket, du kanske har råd med några sådana för att se om folk verkar vara intresserade?

    Istället för köpcentrum finns det i de flesta kommuner marknader och torghandel där det kostar hundralappar eller kanske EN tusenlapp för att hyra en plats en lördag.

    Det finns ofta en hel del publika anslagstavlor i staden där man kan sätta upp en A4 med text och bild och se om någon nappar.

    Tradera och Fyndiq är två andra bra ställen att synas på och det kostar inte alls mycket.

    I de flesta städer finns det också lokala annonsplatser, både på egna sajter eller via Facebook.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.