Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms vid drop-shipping inom EU

Etiketter: , ,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100003
    Ggaiv
    Deltagare

    Jag har en liten drop-shipping butik. Mitt företag finns i Finland men hemsida och samtliga kunder finns i Sverige. Leverantören finns i annat EU-land.
    När kund beställer av mig gör jag en beställning av leverantören som skickar varorna inom EU till Sverige. Varan går aldrig via Finland men pengarna gör det eftersom företaget är finskt.

    Min försäljning är låg så jag hamnar under tröskelvärden.

    Min fråga är nu var jag ska betala moms någonstans. Då jag startade verksamheten ringde jag skattemyndigheterna i både Sverige och Finland men det var svårt att hitta någon som kunde ge mig svar. Till sist fick jag som svar att jag ska betala moms i Finland och har nu bedrivit verksamheten så.

    Mitt första bokslut ska göras och min bokförare hörde idag av sig. Han hade efter kontakt med skattemyndigheten i Finland fått veta att jag ska betala moms i Sverige trots allt.

    • Finns det någon här som kan hjälpa vilket som stämmer? Moms i Sverige eller Finland?
    • Om det stämmer att jag ska betala moms i Sverige, hur ska jag göra då?
    • Jag har tagit finsk moms (23%) av samtliga kunder, så jag antar att den högre svenska momsen får komma ur egen ficka.
    #163795
    Andreas
    Deltagare

    Hej!

    Denna fråga kan jag svara på och brukar själv få upplysa skattemyndigheterna i Finland hur reglerna är.

    Finns en expert in i finskaste Finland (tror de var Jyväskylä) som har stenkoll på detta. Hade före det hört en massa om hur skatten skall betalas.

    Sålänge du tjänar under tröskelvärdet behöver du inte betala moms i Sverige.

    Har du gått över tröskelvärdet så måste du kolla vilket datum du gått över och från och med det datumet betala moms till Sverige (går att göra även retroaktiv, du får en liten ränta till på köpet att betala då).

    Hoppas du blev lite klokare och skoj med en till Finlandssvensk ehandlare.

    #164023
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    För oss är inte svaret lika självklart. Vi har ställt samma fråga till den Svenska myndigheten fast med England Tyskland som dropshiplev samt kund och Sverige som handlarens land.

    Svaret vi fick tyder på att den Svenska myndigheten är överens med det svar som din bokförare fått från den Finska skattemyndigheten. Dvs att momsen ej skall faktureras från Finland. Man anser att det i det här fallet, skulle finnas en valmöjlighet mellan att registrera sig och ta ut moms ifrån Tyskland eller Sverige. Men inte från Finland. Men man bör nog dessutom undersöka vad man tycker i Tyskland. Fast helt klart är att du skall registrera dig för moms i Sverige och redovisa den där den dagen du kommit över tröskelvärdet.

    Vem står för frakten mellan Tyskland och Sverige, du eller din leverantör? Det kan också ha bäring på vad som skall redovisas samt hur.

    Andreas, jag är intresserad av mer information kring de besked du har fått och från vem i det här ärendet. Du får gärna skicka nått till mig om detta.

    Mvh
    Stefan

    Mvh
    Stefan

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.