Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Presentkort, upplevelser m.m till Icke anställda?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100228
    scalare
    Deltagare

    Hej, som så många andra driver jag en E-handel och ett AB vid sidan av mitt vanliga arbete.
    Det är otroligt många som hjälper mig jämnt och ständigt.

    Kan jag på företagets konto då köpa upplevelser te.x spa, eller present kort för att ge till dom som hjälper mig?

    Jag förstår om momsen inte är kvittbar eller liknande. Men går det ens att bokföra dessa OK?

    Vill helst inte betala dessa med mina surt skattade pengar redan.

    #164930
    Parvelito
    Deltagare

    Momsen är nog det minsta problemet. Snarare är det väl så att Skatteverket kommer se detta som lön, och tycker att den som tagit emot dem skall betala inkomstskatt på värdet, och du som arbetsgivare skall betala sociala avgifter.

    #164931
    Mejegard
    Deltagare

    Bent har rätt. Det är endast vid jul, företagsjubileum eller vissa jämna födelsedagar som gåvor kan ges skattefritt upp till visst belopp.

    För dig som givare går det ju alltid att ge gåvor istället för lön, men dessa kommer då att betraktas som lön (ersättning för utfört arbete)

    Läs mer på Gåvor | Skatteverket [NS4 version]

    En möjlighet som finns är ju att skänka pengar till ideell verksamhet i den anställdes namn. Det kan ge skattereduktion. Men det kanske inte är det du tänkt dig?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.