Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100406
    Pagen
    Deltagare

    Hej.

    Sitter på en fråga angående moms på denna handel som jag just nu kollar på:

    Jag köper en vara i Kina och skickar till min kund i Norge direkt från fabriken.
    På alla transportutgifger tillkommer moms på varan inn i Norge. Hur får man tillbaka en sådan utgift? Går det att lösa eller får man inte igen den momsen?

    Någon som vet hur sånt fungerar?

    Mvh
    Pågen

    #166103
    Dan
    Deltagare

    Du registrerar en filial i Norge och momsredovisar där. Förutsatt att du är importör i Norge då.

    Om du inte är det så är det kunden som får betala moms och tull för varan.

    #166105
    Pagen
    Deltagare

    Kanske lika bra att lägga inn det i köparens summa när det kanske blir detta enstaka tillfälle vad det verkar.

    Tack för info Dan.

    Mvh
    Pågen

    #166735
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Precis som Dan säger så momregstrerar du dig i Norge exempelvis via ett sk NUF. För detta behöver du ha ett ombud. Vi kan fungera som sådant ombud för dig till bra priser i Norge, sedan en kort tid tillbaka.

    För att undvika detta så behöver du sälja fritt Norge oförtullat eller liknande så att du inte står för inmomsning i Norge.

    Tilläggas skall att du är skyldig att göra denna registrering Norge om du importerar och momsar in varan i Norge. Du skall då fakturera din kund med Norsk moms vilken den Norska skattemyndigheten vill ha in. Om du missar det så skapar du en “skatteskuld” i Norge.

    #166766
    Pagen
    Deltagare

    Hej Stefan.

    Kan man göra så att eftersom detta kan vara ett engångstilfälle att kunden i Norge betalar momsen(ingen tull tydligen på denna vara) och så får jag ta ett pris vi blir enade om utöver momsen? Så jag slipper gröta med registrering om det blir med denna ena gången?

    Mvh

    Pågen

    #166767
    VATadviser
    Deltagare

    Absolut sälj varan fritt oförtullat till Norge så får kunden ordna med tull och moms själv. Då har du inga förpliktelser.

    #166768
    Pagen
    Deltagare

    Hej Stefan.

    Då blir det så denna sväng så ser jag om det blir mer handel med Norge sen och eventuellt att man reggar sig där då.

    Tack för info!

    Mvh
    Pågen

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.