Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Skicka fakturor från flera olika leverantörer

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100578
    sirsubliminal
    Deltagare

    Hej

    Lek med tanken att din e-handel har både Klarna faktura och vid större belopp skickar du själv faktura via din e-plattform.

    Det är lite i den sits jag snart kommer sitta i. Jag har även möjlighet att skicka fakturor från mitt bokföring / faktura system. Jag kommer då och då behöva skicka ut fakturor bredvid den ordinarie externa tjänsten (billmate).

    Finns det någon här som kan ge mig lite bra tips och info på hur ni jobbar?

    Om ni t.ex. använder Klarna, skickar dom alltid ett underlag till er när de skickar ut till kund och det är den ni sparar? Om ni själva skickar ut trots Klarna (eller likvärdig) hur hanterar ni fakturanr och dess följd? Skapar ni en egen faktura som matchar Klarnas och sätter den som betald?

    Tips, råd och info mottages med vaaarm hand.

    #167464
    danielandersson
    Deltagare

    Vill minnas att Klarnas avtal inte tillåter det, så ett tips är att dubbelkolla (och ev få ett OK från dem).

    #167480
    sirsubliminal
    Deltagare

    @lunarmys 68716 wrote:

    Vill minnas att Klarnas avtal inte tillåter det, så ett tips är att dubbelkolla (och ev få ett OK från dem).

    Frågan hade inte egentligen något med Klarna att göra utan mer kring hur man skickar fakturor från olika håll och håller reda på faktura nr som skapas på olika ställen. Förresten är det ok för Klarna att göra på detta vis.

    #167481
    Kocken
    Deltagare

    Har du dubbelkollat med Klarna först? Du ska erbjuda deras fakturalösning i första hand. Om inte det fungerar/eller inte går igenom hos dem då får du erbjuda annan lösning.

    OT!
    Jag handlade för ett väldigt lågt belopp från en “konkurrent” i veckan och de skickade en egen faktura fast jag valt Klarna faktura…

    #167557
    sirsubliminal
    Deltagare

    @Kocken 68734 wrote:

    Har du dubbelkollat med Klarna först? Du ska erbjuda deras fakturalösning i första hand. Om inte det fungerar/eller inte går igenom hos dem då får du erbjuda annan lösning.

    OT!
    Jag handlade för ett väldigt lågt belopp från en “konkurrent” i veckan och de skickade en egen faktura fast jag valt Klarna faktura…

    Jag använder inte Klarna, det var ett exempel. Och du har rätt. Om kreditkontroll inte går igenom via betaltjänsten kommer vi skicka egna fakturor eller om beloppen överstiger 10′ eftersom det är gränsen för både Payson och Klarna (ja, det har dom sagt själva).

    Är det någon som gjort på detta vis. Hur hanterar ni då fakturanr? Är ni i händerna på er leverantör tex Klarna eller är deras fakturanr inte ert bekymmer, dvs ni bokför enbart beloppen. Det är det jag har lite svårt att hänga med på, dvs när exempelvis Klarna skickar en faktura så får ni ett underlag för denna. Skapar ni en egen faktura som ni inte skickar ut, tex en text på denna med referens till Klarnas fakturanr.

    Kort och gott, hur bokför ni fakturor som andra skickar åt er och om det nu är så att ni ibland själva skickar också, krockar dessa på något vis. Det där med fakturanr intervall regler.

    #167561
    FredrikGust
    Deltagare

    Det finns några olika sätt att bokföra på. Enligt min revisor kan man bokföra intäkten på ett 193x konto och sedan bokföra överföringar mellan 193x och 1930 när pengarna sätts in på kontot och samtidigt dra av factoringavgifterna. Har tidigare bokfört dem som säkra kundfordringar vilket också är ok, men med den första metoden funkar bra för mig.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.