Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med bokföring av försäljning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100747
    aniek11
    Deltagare

    Hej,
    Jag ska öppna webbutik med smycken och kämpar med att lära mig bokföring. Jag tänker använda faktureringsmetod (fast den är svårare) men jag tycker det skulle funka bättre i mitt fall. Min butik ligger på Textalks server och i början ska jag ha pytteliten omsättning. Därför tänker jag använda Textalk kortbetalning. De tar en fast avgift på 3 kr och en rörlig avgift på 3 %. Pengar som betalas sätts på ett klientmedelskonto hos Textalk och de betalar pengar till mitt konto varje månad.
    Jag försökte göra en fiktiv bokföring och hoppas någon vänlig själ har lust att hjälpa mig och säga om det rätt.
    Jag har t.ex. två beställningar under en månad:
    En kund beställer örhängen och armband på 100 sek (inklusive moms) alltså 100 sek försäljning (varav moms 25 sek och 6 sek transaktionsavgift), frakt 19,90 (varav moms 3,98)

    1510 Kundfordringar 119,90 (debet)
    3011 Försäljning smycken 69 sek (kredit)
    3031 Försäljning frakt 15,92 sek (kredit)
    6090 Övriga försäljningskostnader 6 sek (kredit)
    2611 Utgående moms 28,98 (kredit) (för både smycken och frakt)

    En andra kund beställer örhängen och armband på 100 sek (inklusive moms) alltså 100 sek försäljning (varav moms 25 sek och 6 sek transaktionsavgift), frakt 19,90 (varav moms 3,98)

    1510 Kundfordringar 119,90 (debet)
    3011 Försäljning smycken 69 sek (kredit)
    3031 Försäljning frakt 15,92 sek (kredit)
    6090 Övriga försäljningskostnader 6 sek (kredit)
    2611 Utgående moms 28,98 (kredit)

    Efter en månad får jag utbetalning från Textalk
    1930 Företagskonto 239,8 sek(debet)
    1510 Kundfordringar 239,8 sek (kredit)

    Jag vet att det förmodligen är fel. Det som jag får utbetalt är inte 239,8 sek utan 227,8 eftersom de tar transaktionsavgift på 12 sek. Men hur jag ska då bokföra detta? Snälla hjälp mig!:(

    #168695
    Olliver
    Deltagare

    Ska jag vara helt ärlig så rekommenderar jag dig att antingen anlita en byrå till detta eller alternativ köpa en programvara som gör det lättare. Har du stora kunskaper inom redovisning så kan du göra det själv men eftersom du nu behöver hjälp så antar jag att kunskaperna är begränsade.

    Du kommer stöta på större problem inom redovisning än det du redovisar ovan.

    Har man begränsade men ändå viss kunnighet inom redovisning så rekommenderar jag vismas program för redovisning. tex: Årsredovisning för aktiebolag ? Visma Eget Aktiebolag

    Annars är det för mig en revisionsbyrå som gäller.

    Kanske inte svar på din fråga, snarare ett tips från min sida.

    #168702
    aniek11
    Deltagare

    Hej Olliver,
    tack för svaret. Fast jag tänker inte anlita någon revisionsbyrå eftersom i början ska jag ha väldigt lite omsättning och helt enkelt har inga pengar för att betala revisor. Jag vet inte hur mycket kostar revisor men jag antar att ganska mycket. Det är bättre köra i början någon bokföringsprogram. Å andra sidan har jag tre månader på mig att lära mig bokföring (butiken ska startas i januari).
    P.S. Din butik ser jättefin ut! Jag ser att du också använder Textalk kortbetalnig. Funkar det bra för dig?

    Finns det andra som kan hjälpa mig med min bokföring?

    #168704
    Yvonne
    Deltagare

    Hej,

    för det första är momsen på 100:- i försäljning 20:- inte 25:-, man lägger på 25% inte när man pratar försäljningssummor, då är det 20% man drar av.
    Jag rekommenderar dej att gå en bokföringskurs så att du kan bokföra själv, det är lätt intjänade kronor och du kommer ha mycket nytta av det i framtiden, även om ditt företag är litet till en början, det är ju momsredovisningar, uttag och inköp som är viktigt att det blir rätt.

    När jag kollar på ditt exempel gör jag liknande, fast jag bokför transaktionskostnaden när pengarna kommer in.

    #168715
    aniek11
    Deltagare

    Men Yvonne nu fattar jag ingenting! 20% moms istället för 25% ?? Så betyder det att jag bara lägger 20 % moms på varje såld vara? Måste erkänna att jag är helt vilsen:(
    Kan du säga vilken kontoplan använder du för transaktionsavgift? Hälsningar!

    #168717
    aniek11
    Deltagare

    När jag kollar på ditt exempel gör jag liknande, fast jag bokför transaktionskostnaden när pengarna kommer in.
    __________________

    Kan du vara snäll och ge ett exempel på detta?

    #168738
    henrik
    Deltagare

    Jag kan dra det här med momsen lite enkelt.
    Om du säljer smycken för 100:- så är det 80:- plus moms. 25% på 80:- är 20:- så du får totalt 100:- men om du vill räkna ut vad momsen är på en vara som tex kostar 150:- inkl moms så tar man 150 x 20% = 30:-. När man lägger på moms så är det summan + 25% moms och när man ska ta bort momsen så är det summan – 20% moms.

    Angående din verifikation så är det bara att dra av betalkostnaden från 1510 och ändra 6090 till debet istället så här:

    1510 Kundfordringar 113,90 (debet)
    6090 Övriga försäljningskostnader 6 sek (debet)
    3011 Försäljning smycken 80 sek (kredit)
    3031 Försäljning frakt 15,92 sek (kredit)
    2611 Utgående moms 23,98 (kredit) (för både smycken och frakt)

    På 1510 har du din fordran mot Textalk som kommer göra din utbetalning och inte totalkostnaden mot kund. OBS Jag har även justerat summorna så det stämmer med momsen också

    Plugga på med bokföringen bara så ska det nog gå bra. Bokföring är ganska enkelt.

    Mvh
    Henrik

    #168743
    Gezzpo
    Deltagare

    Läs på mer om bokföring innan det finns massor av nyttigt att hitta gratis på nätet.
    tycker du ska kolla över kontona du nämner här. Det finns bättre sätt att bokföra detta på.
    Då får du bättre kontroll på ditt flöde.

    #168759
    Olliver
    Deltagare

    @aniek11 70132 wrote:

    Hej Olliver,
    tack för svaret. Fast jag tänker inte anlita någon revisionsbyrå eftersom i början ska jag ha väldigt lite omsättning och helt enkelt har inga pengar för att betala revisor. Jag vet inte hur mycket kostar revisor men jag antar att ganska mycket. Det är bättre köra i början någon bokföringsprogram. Å andra sidan har jag tre månader på mig att lära mig bokföring (butiken ska startas i januari).
    P.S. Din butik ser jättefin ut! Jag ser att du också använder Textalk kortbetalnig. Funkar det bra för dig?

    Finns det andra som kan hjälpa mig med min bokföring?

    Vismas program Visma Eget Aktiebolag är riktigt bra, kostar under 3000kr och gör så att du kan fixa bokföringen själv utan problem.

    Textalk fungerar jättebra. Dock är faktura det överlägset vanligaste betalsättet i min butik.

    #168762
    Webbalex
    Medlem

    Hej. Jag heter Alexander och arbetar på en stor redovisnings- och revisionsbyrå som heter BDO. Jag inser att jag smyger in lite reklam genom att skriva ut bolagsnamnet men det hoppas jag att ni överser med det eftersom jag vill att ni ska kunna bedöma trovärdigheten i det jag skriver.

    För det första är det skillnad på en redovisningsbyrå och revisionsbyrå. Redovisning = bokföring, revision = granskning av bokföringen. Revisorn kan alltså inte sköta några papper åt dig. Bra att veta vad som är vad när man kollar priser.

    Sedan en tid tillbaka är revisionsplikten avskaffad för små bolag vilket innebär att det är frivilligt att ha en revisor. Bokföra måste dock alla göra och det kan man antingen göra själv eller anlita någon som gör.

    Att få hjälp med bokföringen kostar ca 550-650 kr/timme vilket låter dyrt men jag tycker att man ska fundera en gång till ändå innan man bestämmer sig för att göra det själv.

    1. Lägg din tid på det du är bra på. Du är säkert bättre på att dra in nya affärer än att bokföra; gör då det istället.

    2. Det tar längre tid att bokföra om man är ovan. Din tid kostar också och vi som är proffs gör det mycket snabbare än du.

    3. Vi kan detta. Du behöver inte oroa dig för att momsen blir fel, vilket kan stå dig dyrt. Förutom att du kan bli tvungen att betala mer i efterhand tar Skatteverket ut straffavgifter (skattetillägg) som kan svida.

    4. Vi kan ge tips och råd. När firman börjar gå med vinst hjälper vi dig att räkna på hur mycket du kan och bör ta i utdelning. Det är vanligtvis lägre skatt på utdelning – men tänk på att du t.ex. inte får lika mycket i föräldrapenning, sjukersättning eller pension om du tar utdelning istället för lön.

    5. Vi äger systemen – du slipper investera. På min byrå jobbar vi i Fortnox vilken går att koppla ihop med flertalet webbshoppar. Då kan du göra en del av jobbet själv och vi kan göra det som är svårt.

    6. Det finns en blogg här på ehandel.se där en kille beskriver hur illa det kan gå om man tappar kontrollen över ekonomin. Kör det ihop sig är det skönt att ha någon som hjälper dig, och som förvarnar innan det är försent.

    Därför rekommenderar jag alla småföretagare att överväga att ta hjälp med redovisningen. Det är inte så lätt som det ser ut, trots allt. Ring runt till några byråer och fråga om pris och vilket system de har. Det kan kanske sluta med att du t.o.m. sparar några kronor på det jämfört med att göra det själv.

    Som ni förstår är jag partisk eftersom jag jobbar på byrå själv men det är ofta vi möter människor som försökt bokföra själva och inte haft tillräckliga kunskaper, och då kan det bli väldigt dyrt att reda ut när det väl har gått snett.

    Med vänliga hälsningar
    Alexander Hackman

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.