Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra iZettle på rätt sätt

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101277
    blazern
    Deltagare

    Hur bokför jag en kortbetalning med iZettle på rätt sätt?

    Idag betalar kunden med kort och får därmed en kontantfaktura, Visma enskild firma markerar den som betald när jag skriver ut kontantfakturan.

    Problemet blir att visma givetvis bokför händelsen som att pengarna kom in på kontot samma dag, men i verkligheten tar det minst 1 dag innan iZettle betalar ut pengarna.

    Därmed blir det inte rätt datum på insättningen. Hur gör ni?

    #172214
    henrik
    Deltagare

    Nu vet jag inte exakt ur visma enskild firma fungerar men jag tror att om du skapar en kontantfaktura så bokförs det inte bara på samma dag utan även på 1910 istället för standard 1930.
    Det du behöver göra är att skapa en vanlig faktura som läggs i reskontra. Sedan när du får pengarna från iZettle så bokar du av fakturan som betald och samtidigt så måste du skapa en separat verifikation för iZettles avgift.

    #172219
    blazern
    Deltagare

    Alternativet jag har är att skriva kontantfakturan på kassa (1910) istället för bankkonto (1930) och när pengarna överförs från iZettle till bankkontot så gör jag en utbetalning ifrån kassan och en inbetalning med samma belopp på bankkontot? Om det funkar att göra så ?

    #172226
    JohanK
    Deltagare

    @blazern 74321 wrote:

    Alternativet jag har är att skriva kontantfakturan på kassa (1910) istället för bankkonto (1930) och när pengarna överförs från iZettle till bankkontot så gör jag en utbetalning ifrån kassan och en inbetalning med samma belopp på bankkontot? Om det funkar att göra så ?

    ja det funkar.

    kunde väl annars gjort en vanlig faktura och markera betald när pengarna kom in

    #172262
    henrik
    Deltagare

    @JohanK 74331 wrote:

    ja det funkar.

    kunde väl annars gjort en vanlig faktura och markera betald när pengarna kom in

    Nja rent bokföringsmässigt är det fel eftersom du bokför en transaktion som inte finns/har hänt. Det rätta är att göra som du skriver att skapa en vanlig faktura och sedan markera som betald när pengarna kommer in.

    Vill eller kan man inte skapa en faktura kan man skriva ett manuellt kvitto och ge till kund och sedan tar man kopian och bifogar med verifikationen när pengarna kommer in.

    #172276
    Gezzpo
    Deltagare

    eller använda konto 1580 för fodran kontokort mm sedan till 1930 när du får in pengarna på banken

    #172288
    Henrik_G
    Deltagare

    Lägg upp ett bokföringskonto för iZettle t.ex 1580 som föreslogs ovan. När iZettle gör utbetalningen så bokför du inbetalning på 1930 (eller vad du nu har för bankkonto) och iZettles avgift på ett annat konto (t.ex försäljningskostnad).

    #180250
    bortek
    Deltagare

    Hej

    En efterföljd fråga. Hur bokför man iZettle verifieirng när de drar 1kr från betalkonto och sen betalar tillbaka 1kr till samma konto (efter 1 vecka) ?

    Mvh/Bortek

    #180282
    Stefan72
    Deltagare

    @bortek 85337 wrote:

    Hej

    En efterföljd fråga. Hur bokför man iZettle verifieirng när de drar 1kr från betalkonto och sen betalar tillbaka 1kr till samma konto (efter 1 vecka) ?

    Mvh/Bortek

    är du petnoga så är det ju bara göra en manuell bokföringsorder på dessa transaktioner men om du bara vet själv vad det handlar om så kan du ju bara strunta i det. Kontosaldona kommer ju inte att stämma just den veckan men det vet du ju så…..

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.