Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Payson

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94427
    Emil
    Deltagare

    Hej,

    Jag är i planeringsstadiet för en ny shop och funderar att erbjuda Payson som betalningsalternativ. Jag tänkte använda Payson för dem som har plånbok hos dem samt för direktbetalningar. Hur fungerar detta egentligen? Jag kommer inte att använda payson för kortbetalningar. Går det att styra så att om kunden väljer att betala via direktbetalning (via payson) så är detta det betalsätt som visas för kunden när denna lämnat kassan. Jag vill ju inte att kunden skall exponeras för möjlighet att betala med kort och plånbok när denne valt direktbetalning. Så väljer kunden att betala med sin paynovaplånbok så är det endast detta alternativ som erbjuds när kunden skickas till paynova. Jag inser nu att detta kanske är en dum fråga, men jag ställer den ändock.

    En till fråga. Payson är ganska vanligt hos personer som handlar på tradera, eller?

    #109735
    Parvelito
    Deltagare

    Du kan inte styra hur kunden betalar hos Payson, mig veterligen, utan kunden får välja.

    Tradera och Payson grundades delvis av samma personer, och har alltid haft nära kopplingar, även sedan E-bay köpte Tradera. Jag har Payson som betalningsalternativ i webshopen (säljer mycket via Tradera också) och hittills är det INGEN som valt att betala sina köp i webshopen med existerande medel på sitt Paysonkonto.

    Payson är lite smådyrt att få betalt med, 3kr + 3%, men i gengäld är det inga fasta måandaavgifter, inga startkostnader och inga separata avtal i form av inlösare och betalväxel som var och en vill ha betalt. (Jag räknade lite för inte så länge sedan, och man måste upp i en rätt så häftig omsättning på kortbetalningarna via inlösare och betalväxel innan de faktiskt blir billigare än Payson).

    #109737
    Emil
    Deltagare

    Det verkar konstigt att det inte går att styra hur kunden betalar. Då låter det som att det är svårt för mig att styra hur jag får betalt och jag undrar ju då hur integrationen med shoppen ser ut? Kunden skickas iväg för att göra en viss betalning/valt betalsätt men väljer ett annat och kommer sedan tillbaka till shoppen. Jag undrar om det kan registreras på rätt sätt. Jag vill ju helst inte hålla på att logga in på ett paysonkonto för att kolla av betalningar.

    Payson är lite för dyrt för kortbetalningar. Kan dock vara bra att köra i början innan man får upp omsättningen. Jag funderar på certitrade, men enligt statistiken här på ehandel.se så verkar dom ha dålig upptid och relativt långa svarstider. Däremot tycker jag att det verkar smidigt med direktbetalningar i och med att jag slipper ha bankkonto i varje bank som jag skall erbjuda direktbetalning för. Plånboken är bara en bonus för det kostar mig inget extra och jag vet ju inte om folk kommer att använda den. Jag bara antar att det kommer att finnas många traderaköpare bland min potentiella kunder.

    #109738
    Parvelito
    Deltagare

    Du får återredovisning från Payson via mail, ett för varje transaktion, och det är inget konstigt, alla pengarna hamnar ju ändå på ditt Paysonkonto. Som E-handlare skiter man i hur kunden betalar, bara de betalar snabbt och rätt och dina kostnader är OK.

    #109739
    dstrombe
    Deltagare

    Du borde kunna styra till viss del i din butik. T.ex. när de väljer kortbetalning så skickar du dem till Paynova och väljer de direktbetalning så skickar du de till Payson osv.

    Sen om du kan få Payson att avaktivera kortbetalningar när de väl är på deras sida vet jag inte. Men du kan åtminstonde minimera risken.

    #109740
    GregerA
    Deltagare

    Det är bara att läsa dokumentationen på Paysons agentintegration … :rolleyes:

    PaymentMethod
    Namn: PaymentMethod
    Typ: Sträng
    Maxlängd: 20
    Obligatorisk: Nej
    Standardvärde: “”

    Kommentar: Då slutkund ska erbjudas samtliga alternativ för påfyllnad lämnas denna parameter tom (vilket i praktiken är detsamma som att ange alternativ 0). Det finns dock fem olika kombinationer av påfyllnad. Dessa är:

    0 (noll) = Samtliga betalalternativ (Kort, Internetbank och Payson)
    1 = Kort (VISA/MasterCard)
    2 = Internetbank (SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank)
    3 = Sedan tidigare innestående medel på Paysonkonto

    #109741
    Macondax
    Deltagare

    @Emil 4952 wrote:

    Hej,

    Jag vill ju inte att kunden skall exponeras för möjlighet att betala med kort och plånbok när denne valt direktbetalning. Så väljer kunden att betala med sin paynovaplånbok så är det endast detta alternativ som erbjuds när kunden skickas till paynova. Jag inser nu att detta kanske är en dum fråga, men jag ställer den ändock.

    Beroende på vilket e-handelssystem du kör, så finns det faktiskt möjlighet att styra kundernas valmöjligheter vad gäller betalningsalternativ hos Payson.

    Själv kör jag Payson-modulen genom PrestaWorks (E-handelssystem: PrestaShop), och där kan jag välja följande betalningssätt inom Payson-modulen:
    * Samtliga betalningsalternativ (Kort, Internetbank och Payson)
    * Kort (VISA/MasterCard)
    * Internetbank (SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank)
    * Medel på Paysonkonto
    * Internetbank + Medel på Paysonkonto

    Jag kan tänka mig att din tanke med att inte tillåta alla betalningsalternativ hos Payson, är att du har ett annat avtal hos någon annan som är billigare på vissa delar? Annars ser inte jag heller någon vits med att “förbjuda” vissa betalningsalternativ. Ju snabbare kunden genomför köpet, oberoende betalningsalternativ, ju bättre avslut blir det.

    #109742
    Emil
    Deltagare

    @Macondax 4959 wrote:

    Beroende på vilket e-handelssystem du kör, så finns det faktiskt möjlighet att styra kundernas valmöjligheter vad gäller betalningsalternativ hos Payson.

    Själv kör jag Payson-modulen genom PrestaWorks (E-handelssystem: PrestaShop), och där kan jag välja följande betalningssätt inom Payson-modulen:
    * Samtliga betalningsalternativ (Kort, Internetbank och Payson)
    * Kort (VISA/MasterCard)
    * Internetbank (SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank)
    * Medel på Paysonkonto
    * Internetbank + Medel på Paysonkonto

    Jag kan tänka mig att din tanke med att inte tillåta alla betalningsalternativ hos Payson, är att du har ett annat avtal hos någon annan som är billigare på vissa delar? Annars ser inte jag heller någon vits med att “förbjuda” vissa betalningsalternativ. Ju snabbare kunden genomför köpet, oberoende betalningsalternativ, ju bättre avslut blir det.

    Precis så är det tänkt och det är paysonmodulen hos prestaworks som jag funderar på. Ja tanken var att ex. använda ett annat ftg för kortbetalningar och även dela upp direktbetalningar via payson och paysonplånboken så direktbetalning och plånbok blir olika betalalternativ för kunden att välja mellan.

    Så då kan kunden tex. välja dessa betalsätt i kassan.
    Kortbetalning
    Faktura
    Direktbetalning (via payson)
    Medel på paysonkonto
    Postförskott
    etc

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.