Hej!
Jag importerar mobilskal etc från Kina och har nyligen startat eget företag.
Nu är det så att jag beställer från Kina och skickar direkt till kundens adress så jag är en mellanhand och får aldrig hem varorna till mig.
När jag säljer dem så bokför jag utgående moms men vid importen ska jag även lägga på ingående moms MEN jag förstår inte hur jag ska göra när det gäller tulldeklarationen/momsdeklarationen från tullen/posten. Jag får ingen deklaration och jag vet inte om det är för att mobilskalen kostar en tia att ta in till Sverige och de går som ett vanligt brev trots att det är importerat från Kina. Jag skickar flera stycken om dagen och min fråga är hur jag ska göra för att få med den ingående momsen i min bokföring? Ska jag bara bokföra 25% ingående moms trots att jag inte har fått någon deklaration från tullen/posten eller ska jag för varje mobilskal jag säljer skicka in en tulldeklaration? Eller ska jag inte bokföra någon ingående moms alls? Jag vill göra rätt och enligt alla hemsidor ska ingående moms alltid utgå på varor av det här slaget men jag kan väl inte behöva skicka in 20 deklarationer om dagen till tullverket? Och min fråga gäller inte tull eftersom hon jag pratade med på Tullverket sa att det endast utgår om varans värde överstiger 1 400 kr.
Är det någon som har erfarenhet och hur går ni tillväga?
Mvh