Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande dokument vid import och export

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101857
    Bestblom
    Deltagare

    Hej,

    Någon som erfarenhet av import från Kina (t e.x från alibaba och dylik) och kan hjälpa mig med att tala om hur jag fyller i blanketten?

    När jag köper varor från ett land utanför EU till Sverige behöver jag göra en import. Jag ska betala en införselsmoms till Tullverket. Den momsen är avdragsgill som jag tar upp som “en vanlig” ingående moms (ruta 48) i momsdeklarationen.

    Jag fick veta att avdraget får jag tidigast göra när jag har fått tullräkningen från Tullverket.

    I bokföring blir inköpet från Kina som ett vanligt inköp. Eftersom det inte finns någon moms på fakturan från leverantören bokförs heller ingen moms. Införselsmomsen som du betalat till Tullverket bokför du som en vanlig ingående moms. Har jag förstått det rätt? :)

    #175092
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag har inte riktigt koll på hur man fyller i blanketten utan låter min speditör fylla i den. Men med momsen så stämmer det som du säger

    #175095
    Bestblom
    Deltagare

    Hej, jag får hem papper från posten om att hämta ut paketet. När jag besöker närmaste postombud får jag ut mitt lilla paket utan att betala eller behöva fylla i något

    Skickat från min mobil via Tapatalk

    #175107
    Dan
    Deltagare

    DÅ har avsändaren kanske skickat försändelsen med påhittat värde eller markerat som “gift”. Då får du göra en rättelse.

    Här hittar du trådar om hur man gör det:

    Ehandel.se – Mötesplatsen för svenska E-handlare

    #175109
    Bestblom
    Deltagare

    Tack Dan. Trots att jag har talat om för avsändaren så fortsätter han att skriva “gift” 😁

    Skickat från min mobil via Tapatalk

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.