Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Finansiera sitt nya företag

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102170
    JonasJ
    Deltagare

    Jag har kollat runt lite om info om finansiering av att starta något eget. Nu så jobbar jag med något helt annat men utvecklar lite på min fritid. Jag har en app som jag håller på att bygga nu som har med ekonomi att göra. Om jag får önska så kommer denna app att finnas på alla svenskars mobil inom några år. Sen när jag har testat marknaden här i Sverige så tänkte jag våga mig på att gå globalt med den.

    Jag har haft tusentals frågor som snurrat runt i mitt huvud som det gör när man ska starta eget, så som, hur ska jag finansiera min idé? Hur ska jag få koll på andra aktörer som har liknande tjänser? Vad för avtal och regler gäller? Vilka licenser behöver jag? Är min affärsplan en realistisk?

    Det finns vissa av dessa frågor som fortfarande snurrar i mitt huvud dagligen som jag har gett mig på att lösa. Vissa frågor har jag redan börjat arbeta med, det första jag gjorde var att sätta ihop en marknadsundersökning.

    I min marknadsundersökning så kollade jag upp konkurrenter, vad för typ av kunder och användare jag skulle tänkas få och hur deras olika behov ser ut. Vad för pris jag ska ta för appen eller hur jag ska på något sätt tjäna pengar på den överhuvudtaget, hur ska den marknadsföras, osv.

    Hur den ska marknadsföras var knepigt för mig, ska jag pusha ut den via sociala kanaler och bara hoppas på att alla bara gillar den och sprider den mun till mun? Just ”word of mouth” tror jag kan vara en av de bästa marknadsföringsmetoderna. Men då gäller det att rätt personer pratar om din produkt. Då kommer frågor som om jag ska ha någon kändis som står bakom produkten för att öka synligheten.

    Här stannade det för mig igen, alla kändisar pushar ut reklam som de står för numera och många kanske vaggas in i ett förtroende för att ”om han/hon använder den så måste den ju vara bra”. Sen när de väl testar den så passar den kanske inte för just någon personens behov så är den investeringen i ett känt ansikte så gott som bortkastat.

    Den absolut största pucken för mig och många andra tror jag är den ekonomiska. Hur hittar jag någon som vill finansiera min tjänst/produkt? Hur mycket ska jag sälja av eller låna för att få det att gå runt?
    Just den ekonomiska biten har jag kört fast på nu. Jag har läst på lite på internet om företag som är villiga att hjälpa till med finansiering, samt kollat lite på de olika bankerna angående finansiering av mitt aktiekapital.

    Nu behöver jag er hjälp. Har ni några vassa tips jag bör tänka på som jag kan ha missat? Var ska jag vända mig angående finansiering? Vad gjorde ni för små misstag i början?

    Jag har nu läst lite om hur Almi och Stockholm Innovation & Growth jobbar med att finansiera nystartade bolag, vet dock inte så mycket om dem så om ni vill dela med er av erfarenheter så skriv dem gärna här.

    Nu blev det här inlägget väldigt långt med väldigt många frågor och jag hoppas ni orkade läsa, tror att det är bra att diskutera detta med människor som har lite koll eller är i samma fas som mig.

    Ha en fin dag!

    #176586
    Magento
    Deltagare

    Skillnaden mellan dig och de flesta andra i liknande sits är att du faktiskt har en färdig produkt och inte en “idé som är värd miljoner”. Mitt generella råd skulle vara att släppa in en duktig investerare som vill göra resan med dig (om du inte vill ha full kontroll själv och växa organiskt dvs). Externt kapital och duktiga investerare gör ju transportsträckan till framgång lite kortare. Angående inkomstmodell så brukar många kloka personer säga att man ska iaf ha ett “freemium” erbjudande.

    Det var det jag hade att säga :).

    #176684
    JonasJ
    Deltagare

    @Magento 79690 wrote:

    Skillnaden mellan dig och de flesta andra i liknande sits är att du faktiskt har en färdig produkt och inte en “idé som är värd miljoner”. Mitt generella råd skulle vara att släppa in en duktig investerare som vill göra resan med dig (om du inte vill ha full kontroll själv och växa organiskt dvs). Externt kapital och duktiga investerare gör ju transportsträckan till framgång lite kortare. Angående inkomstmodell så brukar många kloka personer säga att man ska iaf ha ett “freemium” erbjudande.

    Det var det jag hade att säga :).

    Tack för ditt svar, jag har kollat lite efter investerare men tycker att det är svårt att hitta någon som känns bra. Har du några tips på hur man fiskar investerare? :) Ett freemium känns helt rätt, men då med begränsad tjänst såklart ;)

    #175603
    nordstc
    Deltagare

    Du kan ju alltid vända dig till Almi på din ort och höra vad de kan hjälpa till med. Almi erbjuder ju både finansiering och rådgivning. Jag kan tänka mig att du får prata med en Innovationsrådgivare då du utvecklar en ny produkt. Beroende på hur långt du hunnit med utvecklingen så kan det finnas möjlighet till att få bidrag i form av Förstudiemedel, som kan användas i tidiga skeden.

    Vad gäller finansiering så är Almis roll att komplettera lånemarknaden för att få till kapital i de lägen då en produkt eller verksamhet är “ny och oprövad” – där inte bankens kalkyl går ihop. Syftet med Almis finansieringsverksamhet är att ta en större risk. Därför har man också i de flesta låneformer en högre ränta. Dock möjliggör detta i sin tur att lånet kommer till skott och det bästa är att låna så mycket man kan av banken för att sedan låna resterande belopp hos Almi. Därför är det vanligaste att Almi och låneaktören lånar ut tillsammans.

    Blev lite rörigt, men hoppas du förstår :)

    Annars är det ju bara att boka in ett möte hos Almi så har de alltid kontakter att lotsa dig vidare med. Lycka till!

    #174999
    Kocken
    Deltagare

    En App låter som något som enkelt kan kopieras om någon skulle vilja. Ställ frågan till dig själv inför varje ny investerare du kontaktar. Varför ska de satsa pengar i min app och inte göra en egen liknande.

    #172816
    Stefan72
    Deltagare

    Dessutom är det väl så att Almi med flera endast lånar ut halva kapitalbehovet. Dvs du ska ha andra halvan klar. De ersätter alltså inte en bank fullt ut utan står för risken där inte banken vill vara med fullt ut.
    Men de kanske har vanliga lån också numera?

    #170951
    Dan
    Deltagare

    Almi har väl sina mikrolån också utan krav på medfinansiering om jag inte minns fel?

    #179372
    nordstc
    Deltagare

    Almi kan ta 100% av kapitalbehovet men såklart så är ju medfinansiering eller finansiering från en bank alltid positivt. Går summan över 250,000 kr så är riktlinjerna att inte själva ta mer än 80% av det totala kapitalbehovet, men detta bedöms som alltid från ärende till ärende och kan ske undantagsvis.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.