Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Köpa en webbutik till – många frågor

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102551
    JenL
    Deltagare

    Hej,
    jag just nu en enskild firma med webbutik. Nu köper jag upp en annan webbutik eftersom ägaren vill inte fortsätter driva den.

    Som bokföringsprogram använder jag just nu Visma Enskild Firma.

    Just nu är allt lite förvirrande måste jag erkänna :)

    Hur bokföra jag den nya shoppen ?

    Tanken är att slå ihop båda webshopp i slutet av året.

    Måste jag registrera den nya shoppen någonstans ?
    Måste jag har ett nytt registereringsbevis från Skatteverket ? Det är ju min nuvarande firma som köper upp shoppen.

    Som sagt, jag är ganske förvirrad just nu.

    Mvh,
    Jennifer

    #177774
    Dan
    Deltagare

    Att göra sådana här transaktioner utan stöd av redovisningskonsult, jurist eller liknande är ej att rekommendera eftersom det lätt blir fel.

    Hur det ska bokföras beror på hur köpeavtalet ser ut och vad du köper. Om du köper ett inkråm som består av sida, domän, lite lager osv. så ska man oftast boka allt man kan på rätt konto. Lager på lager, om domänen är specad, bokas på motsvarande konto. Allt som blir över bokas sedan som goodwill. Se här: Goodwillavskrivning – skattemässigt avdragsgill? | skatter.se

    Nej du måste inte registrera den egentligen, men det kan vara lämpligt om det är en ny bransch att uppdatera verksamhetsbeskrivningen hos SKV och evt bolagsordningen hos Bolagsverket (om du har AB). Då får du också nytt registreringsbevis.

    @JenL 81897 wrote:

    Hej,
    jag just nu en enskild firma med webbutik. Nu köper jag upp en annan webbutik eftersom ägaren vill inte fortsätter driva den.

    Som bokföringsprogram använder jag just nu Visma Enskild Firma.

    Just nu är allt lite förvirrande måste jag erkänna :)

    Hur bokföra jag den nya shoppen ?

    Tanken är att slå ihop båda webshopp i slutet av året.

    Måste jag registrera den nya shoppen någonstans ?
    Måste jag har ett nytt registereringsbevis från Skatteverket ? Det är ju min nuvarande firma som köper upp shoppen. Det enda du registrerar hos SKV är en ny “verksamhetsgren” ej ett namn alltså.

    Men bara den här saken att en inkråmsöverlåtelse ska ske utan moms (om det är en sådan) innebär att du kan “spara” 25% på köpeskillingen eller förlora den om du inte har hjälp av kompetent folk. Om du köper en inkråmsverksamhet som ej är momspliktig och den faktureras med moms, då får du inte avdragsrätt för momsen vid en revision. Så det kan bli dyrt i teorin.

    Som sagt, jag är ganske förvirrad just nu.

    Mvh,
    Jennifer

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.