Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Juristhjälp

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102597
    Mony
    Deltagare

    Jag har hamnat i konflikt med ett annat företag vid en B2B-transaktion.
    Vi hade muntligt avtal om vad som skulle levereras och efter jag levererat tycker min kund att han inte ska betala för enligt honom “fanns det ingen beställning”

    Varan består av grafisk profil, ehandels-sida och massor av marknadsföringsmaterial. Det finns ju konkret digital material, med datumstämplar, loggar på servrar osv som kan bevisa min leverans samt att han använder min framtagna grafiska profil på klistermärken, dokument, epost-signatur, visitkort osv

    Mitt företag går precis runt och jag har inte flera hundra tusen att lägga på en advokat.

    Hur ska jag göra? Skicka till kronofogden, fast min kund bestrider fakturan? Stämma honom? Ringa till tingsrätten?
    Finns det någon billig eller helst gratis ställe, där jag kan få råd om hur jag ska gå till väga? Jag har ingen aning om vad man gör i sådana situationer.

    Tusen tack för all hjälp!

    #177966
    FredrikGust
    Deltagare

    Är du medlem i en brandchorganisation, Företagarna eller har någon form av juridisk rådgivning via ditt försäkringsbolag? Låter som ett fall där det är bäst att konsultera en jurist. Är man medlem i Företagarna får man möjlighet att ställa frågor och få vägledning hur man ska ta sig fram i situationen.

    #177969
    GregerA
    Deltagare

    Det är trist när det blir så.

    Finns det en tvist (olika uppfattning) så är det inte lönt att gå till kronofogden. De kommer inte att göra något om motparten bestrider det, förrän det finns en dom som fastställer skulden.

    Du måste lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

    I Lund finns det Juristjouren, som drivs av studenter på Juridicum. Du kan ju kolla med dem hur mycket de kan hjälpa dig.

    #177972
    Mony
    Deltagare

    Tack för tipset om juridikum Ska kolla med dem på måndag.

    Tyvärr är jag inte medlem av någon organisation, men jag ska kolla med mitt försäkringsbolag om det ingår någon juridisk hjälp.

    Ja, hela situationen suger. Men jag har lärt mig läxan. Dokument och underskrifter, hur bra kompis man än är!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.