Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Dotterbolag / flera aktiebolag

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102749
    anton
    Deltagare

    Hej! Jag har en fråga.

    Jag registrerade just ett nytt aktiebolag. Om jag inte missminner mig kan jag använda samma aktiekapital och skapa ett dotterbolag till detta nu på samma gång (för att dotterbolaget ju blir en tillgång motsvarande aktiekapitalet), så blir det första bolaget ett holdingbolag? Är jag ute och cyklar eller går det att göra såhär?

    Och isåfall, hur gör jag rent praktiskt för att sätta upp ett dotterbolag enligt den här modellen? Nån som har koll?

    #178621
    VATadviser
    Deltagare

    Intressant fråga för mig också. Jag gjorde ett liknande upplägg för något år sedan men vågade inte använda hela aktiekapitalet utan använde endast halva (i holdingbolaget). Men även jag är intresserad av ovan frågeställning.

    #178623
    Dan
    Deltagare

    Ja, du lägger en revers mellan moder- och dotterbolag. reversen är en tillgång motsvarande tillgången i aktier.

    Du köper lagerbolag med moderbolaget som ägare eller nyreggar med moderbolaget som ägare. Du använder pengarna i moderbolaget som aktiekapital via bankintyg. Vill man göra överkurs kan man skriva en revers, men annars är det ändå en fordran på dotterbolaget.

    Tänk på att koncernbidragsrätt kan vara olika om du köper ett lagerbolag alternativt nybildar bolaget.

    http://foretagsnytt.blinfo.se/GoToArticle.do?number=webb%7Conline%7C1%7C07:21&path=/facts/article

    Även om det inte direkt är raketforskning på ett sånt här upplägg så hade jag kört det med min redovisningskonsult som kan det på sina fem fingrar o gör det för 500 spänn typ.

    #178627
    stocktown
    Deltagare

    Varför vill man ha ett dotterbolag/holdingbolag? Vad är fördelarna?

    #178629
    Dan
    Deltagare

    Ingen skatt på utdelning man kan spara den i holsingbolaget. Ingen skatt på försäljning av aktier i dotterbolag. Det är väl två viktiga. Man lägger holdingbolag som en skatteskäld för att slippa skatta pengar privat som man vill investera eller ha arbetande i andra dotterbolag.

    #178630
    stocktown
    Deltagare

    Så föra över vinst från dotterbolag till holdingbolag och sen göra en utdelning så är skatten = 0% istället för som annars 22?

    #178631
    Dan
    Deltagare

    nej om du ska ha ut pengarna privat oavsett så är holdingbolag meningslöst.

    Holdingbolag är för att slippa skatta privat på försäljning av aktier och utdelning.

    Så utdelning går från dotterbolag till moderbolag. Moderbolag kan sedan köpa bolag eller flytta runt pengarna i koncernen som de vill. De kan även flytta pengar innan skatt till ett systerbolag.

    Om ett systerbolag under moderbolaget går med vinst och ett annat med förlust kan man kvitta vinsterna också eftersom de ligger i koncern.

    Om du har en verksamhet och säljer den för 10 miljoner, men du vill inte betala 60-70% i skatt och sedan starta nästa bolag med 3M kr, så gör ett holdingbolag att du skattar 0kr och kan starta och investera nästa med 10M istället.

    Privat skattemässigt finns det vissa andra vinster såsom att du kan sälja ett bolag och stoppa pengar i ett holdingbolag som du sedan lägger i “träda” (vila) i 5 år vilket ger lägre privat beskattning. Men det lämpar sig mer för pensionärer och i generationsskiften, för en aktiv företagare funkar det inte lika bra som jag förstått det.

    #182644
    Happa
    Deltagare

    Hej,
    Hittade denna tråd som verkar vara gammal, men jag gör ett försök.

    Har liknande frågeställning som detta, med skillnaden att det finns ett existerande AB med verksamhet i sedan 5 år tillbaka, och nu planerar vi (jag och min kollega) att starta varsitt holdingbolag som ska äga befintligt AB.
    Detta vill vi gärna göra utan 50′ i aktiekapital i vårt/våra holdingbolag.

    Någon som vet om det är görbart när dotterbolaget redan finns, och i så fall tips på hur man kan göra?

    #182661
    Plastskivor
    Deltagare

    Om en fysisk person äger rörelsedrivande AB direkt så kanske det kan vara framkomligt att regga ett nytt AB som dotterbolag till det befintliga och att rörelsen inkråmsöverlåts ner i dottern så att detta blir det rörelsedrivande och Gamla AB då blir ett holdingbolag. Gamla AB kan sedan delas genom Fission. Vet inte om detta är applicerbart för er situation men det kan vara värt att kolla upp med folk som kan sånthär bättre än jag.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.