Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bildstölder

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102773
    Qarillion
    Deltagare

    Hej

    Vi har ibland lite problem med att företag tar våra bilder och använder i sin marknadsföring. Bilder som oftast jag själv har tagit och redigerat efter bästa förmåga.

    Vissa av företagen som tar våra bilder är väldigt stora och man vet ju inte vem man skall kontakta för att få dem borttagna.

    Hur hanterar ni när ni hittar bilder hos konkurrenter som tagit utan lov? Det blir mer och mer sådant och då framförallt ifrån stora företag konstigt nog (borde ju ha möjlighet att lösa det själva?)

    Har ju läst om en tidigare dom, men det var ju struntsummor om jag inte minns fel. Så det är väl kanske bara att försöka få tag i rätt personer och få bilderna borttagna antar jag?

    #178694
    VATadviser
    Deltagare

    Jag skulle skicka en faktura för att de använder bilden om det är du som tagit den. Du har ju rättigheter till din bild. Vill någon annan använda den så skall de kolla med dig först. Så jag tror att du har rätt att ta betalt. Tror att du får “rätt” persons uppmärksamhet då. Är det ett större företag så måste de ju hantera det faktum att de har fått en faktura. Om inte annat så för att bestrida den. Då får du en ingång till bolaget där.

    Betalar dom så kanske det är bra???

    #178700
    Mony
    Deltagare

    Ett snällt brev kan se ut så här:

    Med hänvisning till Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk där FÖRETAGET AB varken har ägande- eller nyttjanderätt till det konstnärliga verk i form av BILD1 och BILD2, ber jag Er härmed omedelbart ta bort dessa bilder från ER hemsida.

    Ett mindre snällt brev kan se ut så här:
    Det har kommit till vår kännedom att FÖRETAGET AB använder en bild som representeras av OSS för online PR och/eller redaktionella syften. Bifogat finns en kopia av bilderna i fråga som återfinns på FÖRETAGET AB’s hemsida.

    Även om denna användning kan ha varit oavsiktlig, anses användningen av en bild utan giltig licens som intrång i strid med Lagen om upphovsrätt (1960:729) till litterära och konstnärliga verk. Lagen berättigar OSS att söka rättsmedel vid lämpligt domstol om inte licenskostnad på XX kr betalas innan DATUM.

    Om Ni inte planerar att använda bilderna måste användning av bilderna omedelbart upphöra och tas bort från Er webbplats. Dessutom bifogas är ett erbjudande om förlikning som representerar den licenskostnad vi är villiga att acceptera för otillåten användning av bilderna i fråga.

    För att undvika ytterligare åtgärder, skall betalning tas emot inom XX dagar från dagen för denna skrivelse.

    Har du fler frågor, så har jag precis varit med om det du beskriver, hehe.

    #178701
    Mony
    Deltagare

    Det finns exempel på rättsfall i högsta domstolen och i hovrätten där svenska domstolar visar skadestånden för bildstöld var tämligen låga.

    Exempel 1: Aftonbladet blev åtalad 2004 om en bildstöld och fick betala någon 1320 kronor för att ha använt en bild felaktigt.

    Exempel 2: Q-houses dömdes att betala 400 kronor i avgift/skadestånd för bildstöld år 2007.

    Domstolarna verkar ta hänsyn till bildernas storlek samt till hur besökt webbsidan varit.

    http://lagen.nu/dom/nja/2010s135

    #178703
    dd88
    Deltagare
    #178710
    AndersIvar
    Deltagare

    När jag hade det problemet så mejlade jag att de gärna får använda våra bilder om de länkar tillbaka till den aktuella produkten hos oss. Alternativt skulle jag fakturera 5000 kr per bild, tydligt budskap tyckte uppenbarligen tjuven och bilderna försvann på ett par timmar.

    #178711
    Qarillion
    Deltagare

    Vi har fått bort dom vi hittat ifrån tjuven här nu också samt ett mail där dom per om ursäkt för det inträffade och att dom skall se över sina rutiner :)

    Vi är inte på något sätt ute efter att tjäna pengar på denna typen av ärenden. Men det är alltid lite irriterande att se när saker man lagt ner tid på bara stjäls sedan rakt av för att det är lätt och smidigt.

    #178712
    Ekraft
    Deltagare

    Har ni provat att lite diskret märka era bilder med ett (c) Toolab Verktyg AB? Behöver inte vara stort och iögonfallande, men det brukar i alla fall hålla bildstölder av misstag och okunskap borta. Det är ju ett lite större steg att gå om man börjar redigera bort sådan märkning, och då är det knappast ett misstag längre.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.