Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra "startkapital" i köpt AB?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102858
    RHHC1
    Deltagare

    Hej!

    Jag har köpt ett AB (låt oss kalla det Köpt AB). Köpt AB ägdes av ytterligare ett AB (låt oss kalla det Ägaren AB).

    Jag gjorde en inbetalning på 75.000 kr till Ägare AB, och fick då hela ägarandelen till Köpt AB.
    I Köpt AB fanns kapital på 75.000 kr.

    I samband med övertaget gjordes även namnbyte på Köpt AB till Mitt AB, vilket tog ca 2-3 veckor att få igenom och ett nytt registreringsbevis från bolagsverket/skatteverket skickades till mig.

    Funderar på följande:
    Hur bokför jag de 75.000 kr som redan fanns på företagskontot när jag tog över Köpt AB?
    Måste jag göra någon bokföring under företaget/namnet Köpt AB, eller kan jag börja bokföra med det nya namnet, Mitt AB direkt?

    Tack på förhand!

    #178995
    Dan
    Deltagare

    De är redan bokförda av gamla ägaren (annars har de gjort fel). Du ska inte bokföra något i Köpt AB kring denna transaktion, den har inte berörts alls av att du tog över aktierna, det har sin egna bokföring som du bara ska bokföra nya transaktioner i.

    Namnet är irrelevant för hur bokföringen sköts.

    #178996
    RHHC1
    Deltagare

    @Dan 83458 wrote:

    De är redan bokförda av gamla ägaren (annars har de gjort fel). Du ska inte bokföra något i Köpt AB kring denna transaktion, den har inte berörts alls av att du tog över aktierna, det har sin egna bokföring som du bara ska bokföra nya transaktioner i.

    Namnet är irrelevant för hur bokföringen sköts.

    Ja, de borde vara bokfört av dem.
    Men när jag öppnar mitt bokföringsprogram första gången och skapar Mitt AB som företag så är saldot 0 på bankkontot, vilket är rätt sätt för att få in dem 75.000 i bokföringen?

    #178998
    Dan
    Deltagare

    Du måste utgå ifrån bolagets befintliga bokföring och ta deras utgående balans och sätta som din ingående balans om du startar “om” bokföringen.

    Om de hade en bankkostnad i mars på 1000kr så ska det avspeglas i årsredovisningen, om de köpte en penna för 10kr så ska det också avspeglas. Samt såklart insättningen på 75000.

    Men det går inte att säga hur du ska få in dem i bokföringen eftersom du har köpt ett befintligt bolag. Det beror på hur det har bokförts i det bolaget. Kanske är det aktieägartillskott, kanske är det en emission, kanske är det aktiekapital mot skuld till ägare, kanske är det koncernbidrag från moderbolaget.

    Om det inte finns någon bokföring alls pga inga händelser har skett förutom att någon satt in 75.000 i bolaget, ja då skulle jag nog bokföra det mot skuld till ägare eller moderbolag beroende på om du köpte aktierna privat eller via bolag.

    #178999
    RHHC1
    Deltagare

    Det ända som hänt på företagskontot 2015 innan jag tog över är att Ägaren AB gjort en insättning på 75.000 (dagen innan jag köpte) som Ägaren AB var skyldig Köpt AB.

    Jag betalade 75.000 (privat)för Köpt AB till Ägaren AB.

    Blir det då rätt om jag bokför de 75.000 mot skuld till ägare?

    Stort tack för hjälpen! :)

    #179000
    Dan
    Deltagare

    Det är min icke-professionella åsikt ja. I eget bolag hade jag använt min redovisningskonsult för att göra sånt här så jag kan inte garantera att det är rätt.

    Logiskt kommer jag inte på något annat sätt att bokföra det. Egentligen är det ju en skuld mot Ägaren AB, men eftersom du har tagit dennes roll så borde skulden ligga mot dig nu i praktiken.

    I teorin om det finns ett avtal för detta mellan Köpt AB och Ägaren AB så gäller det ju dock fortfarande och Köpt AB har skulden kvar mot Ägaren AB.

    Så det rätta hade nog varit att köpeavtalet reglerar att sådana skulder nu ska vara ställda mot dig som ny ägare.

    Men det kanske finns någon här som kan ge en second opinion på detta?

    #179002
    GregerA
    Deltagare

    Om det köpta bolaget inte drivit någon verksamhet tidigare, utan bara startats och den enda transaktionen är att aktiekapitalet betalts in så bör det bokföras så här:

    1930 bankkonto Debet 75000
    2081 aktiekapital Kredit 75000

    Kontrollera mot bolagshandlingarna att aktiekapitalet skall vara 75000.

    Du hade bokfört det på samma sätt om du själv startat bolaget och betalt in 75000.

    Men som Dan säger så är det inte dina 75000 som bokförs i det här fallet, utan de 75000 som redan är inbetalda.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.