Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Skyldigheter som distributör av tvål?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102899
    flinga100
    Deltagare

    Hej!

    Jag funderar på att sälja tvål som jag köper av en svensk leverantör och har läst på om vilka skyldigheter jag har som distributör. Men min fråga är – är jag skyldig att registrera att jag distribuerar tvål? Jag hittar bara uppgifter om att jag kan anmäla verksamheten frivilligt på Läkemedelsverket.

    Någon som vet..? :) Tack!

    #179126
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag är inte hundra % säker på detta. Men jag tror att det är så här. Nej du behöver inte anmäla att du distribuerar tvål. Däremot är man skyldig att ladda upp artiklar upp i en databas om man är ansvarig för att ta in nya produkter i Sverige. Detta pga om man skulle få en allergisk reaktion så kan man snabbt gå in i registret och se vad produkterna innehåller. Men eftersom du köper av en i Sverige redan borde denna leverantör redan ha gjort det. Det blir ju samma process som att du tar in ett nytt märke i din butik. Du säljer det och gör inte så mycket mer.

    #179196
    Mr Jonas
    Deltagare

    @flinga100 83625 wrote:

    Hej!

    Jag funderar på att sälja tvål som jag köper av en svensk leverantör och har läst på om vilka skyldigheter jag har som distributör. Men min fråga är – är jag skyldig att registrera att jag distribuerar tvål? Jag hittar bara uppgifter om att jag kan anmäla verksamheten frivilligt på Läkemedelsverket.

    Någon som vet..? :) Tack!

    Om inte din leverantör i Sverige har försett tvålen med information om innehåll mm, (på svenska) så är det ditt ansvar att informera konsument om detta.
    Även en upplysning om vem som är lev/ åf i sverige för konsumentkontakt är tvingande.
    Detta gäller varje produkt/enhet som säljs eller gives till konsument.
    (Antingen via liten folder, tryck på låda eller etikett på produkt.)

    Beroende av användningsområde (människa, djur osv) och innehåll så varierar kraven.
    Men lättast är att anmäla en gång för mycket, än en gång för lite.
    Rek dig att ta några samtal med läkemedelsverket, när du har samlat på dig information om din produkt.
    Kontrollera även att innehållet i tvålen inte är förbjudet i Sverige. (t.ex. Marijuana / Hasch)

    Med vänliga hälsningar
    Jonas Rosengren

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.