Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Budgetmall för E-handel

Etiketter: 

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102922
    MagnusP
    Deltagare

    Hej!

    Jag har funderingar på att starta en webbshop. Har en idé, men har i nuläget inte grepp om vilket kapital som krävs och vilka kostnader som är förknippade med en uppstart.

    1. Finns det någon generell budgetmall för e-handelsföretag?
    2. Finns det ungefärliga nyckeltal på genomsnittlig marginal, marknadsföringsbudget, overhead etc?

    Jag är fullt medveten om att det måste variera starkt beroende på vilka produkter man säljer.

    Tack på förhand! :)

    #179246
    Paola
    Deltagare

    Hej!

    1. Tror det kommer vara omöjligt att hitta en budgetmall som kommer stämma på hur det kommer se ut för just dig. Försök inte ta genvägen utan räkna på det, du kommer alltid få göra avkall på saker för att du ska ha råd med det i slutändan så då får du en bild av vilken nivå du kan ligga på. Du kan ju så klar spendera 10 000 kr men även 10 miljoner.

    2. Det är knappt någon som delar med sig av de här siffrorna, och en generell siffra hjälper dig inte. Du måste kolla upp dina egna produkter och räkna på det.

    Jag förstår lockelsen med att försöka få tag på dessa “mallar” när man är i ide stadiet, men det enda som kommer hjälpa dig är att du börjar räkna själv, då får du en riktig bild och du kommer ett steg närmare att förverkliga din idé!

    Lycka till!

    #179249
    MagnusP
    Deltagare

    @Paola 83768 wrote:

    Hej!

    1. Tror det kommer vara omöjligt att hitta en budgetmall som kommer stämma på hur det kommer se ut för just dig. Försök inte ta genvägen utan räkna på det, du kommer alltid få göra avkall på saker för att du ska ha råd med det i slutändan så då får du en bild av vilken nivå du kan ligga på. Du kan ju så klar spendera 10 000 kr men även 10 miljoner.

    2. Det är knappt någon som delar med sig av de här siffrorna, och en generell siffra hjälper dig inte. Du måste kolla upp dina egna produkter och räkna på det.

    Jag förstår lockelsen med att försöka få tag på dessa “mallar” när man är i ide stadiet, men det enda som kommer hjälpa dig är att du börjar räkna själv, då får du en riktig bild och du kommer ett steg närmare att förverkliga din idé!

    Lycka till!

    Hej!

    Och stort tack för svar! :)

    Jag är nog inte ute efter “hemliga” siffror, utan mer kostnadsposterna (kostnadsslagen utan beloppen), om du förstår vad jag menar. Så att jag inte missar någon viktig kostnad som finns i just E-handelsbranschen. Detta är ju ett generellt tänk, som inte borde vara någon större hemlighet.

    Intäktssidan är mer hemlig, det har jag stor förståelse för…

    När jag skrev “nyckeltal” tänkte jag mer på kostnader som är mer generella, av typen webhotell, plattform, betallösningar etc. som borde vara hyfsat gemensamma för alla och inte särskilt hemliga.

    Jag förstår inte heller hur folk säger att man kan starta ett E-handelsföretag för så lite som 10 000 kr. Jag har sett och hört det på flera håll nu. Jag driver ett annat företag, som är mindre kapitalintensivt, alltså inte ens något varulager och visst det går säkert att dra igång, i bästa fall, för 10k, men ett företag som också ska köpa in varor… jag förstår det inte! Men det är väl det jag måste fördjupa mig i, antar jag…

    #179251
    MagnusP
    Deltagare

    Lägger in ett eget försök till enkel budget för ett start up inom E-handel. Alltså utan lokal och lönekostnader. Inte heller kapital och finansieringskostnader är med. De som vill får gärna kommentera om det känns realistiskt eller om jag räknat fel etc.:

    Grov budget webbutik
    Per år. Kr.

    Kostnader:
    Webhotell: 4000
    Plattform: 4000
    Logistik: 100000
    Betallösning: 12000
    Marknadsföring: 30000
    Inköp varor: 150000
    Bank/Revisor: 10000
    Övrigt: 10000
    Summa kost: 320000

    Förväntad försäljning:
    Enheter: 2000
    Snittpris: 160
    Intäkter: 320000

    Bruttovinst 0

    Några egna nyckeltal:
    Snitt inköpspris:75
    Bruttomarginal: 53%
    Snitt påslag: 113%
    Sälj per dag : 5,6
    Sälj per timme: 0,23

    #179282
    Paola
    Deltagare

    Då det är klumpsummor utan förklaringar till vad du räknat med i dem är det ju svårt att säga om du glömt något, men några spontana tankar:

    1. Du verkar inte ha räknat med någon vinst i din budget.

    2. Har du räknat bort momsen från snittpriset och inköpspriset?

    3. Har du utöver avgifterna även räknat med transaktionsavgiften på ca 4 % för betallösningen?

    4. Varför räknar du på enbart 1 inköp per år? Intjänade pengar ska ju användas för att köpa in nya varor, nytt emballage, betala frakter, bläck och papper till skrivaren och andra rörliga kostnader. Att köpa in en årsförbrukning är inte bara slöseri med kapital utan ökar även risken.

    5. Rekommenderar att du snarare tittar på täckningsbidrag (rörliga och fasta kostnader) än totala intäkter och totala kostnader. Det ger dig en bättre överblick om en produkt är lönsam och det är lättare att komma på kostnader.

    T.ex:
    Snittpris: 160
    Inköpspris: -75
    Logistik: -50
    Betalningskostnad: -6,5
    Summa TB: 28,5

    Alltså på din “snittprodukt” får du 28,5kr som ska täcka de fasta kostnaderna. Med en försäljning på 2000 enheter så får du ett totalt TB på 57 000kr

    T. TB: 57 000
    Webhotell: -4 000
    Plattform: -4 000
    Betallösning: -12 000
    Marknadsföring: -30 000
    Bank/Revisor: -10 000
    Övrigt: -10 000
    Resultat: -13 000 kr (det blir minus pga. att jag räknar med transaktionsavgift för din betalningslösning med ca 4% utan den är resultatet +/- 0)

    Nu inser jag att det här inte är din riktiga budget men bara för att demonstrera. :)

    Vänligen,
    Paola

    #179294
    allstars
    Deltagare

    Lön ointressant?

    #179323
    MagnusP
    Deltagare

    @Paola 83809 wrote:

    Då det är klumpsummor utan förklaringar till vad du räknat med i dem är det ju svårt att säga om du glömt något, men några spontana tankar:

    1. Du verkar inte ha räknat med någon vinst i din budget.

    2. Har du räknat bort momsen från snittpriset och inköpspriset?

    3. Har du utöver avgifterna även räknat med transaktionsavgiften på ca 4 % för betallösningen?

    4. Varför räknar du på enbart 1 inköp per år? Intjänade pengar ska ju användas för att köpa in nya varor, nytt emballage, betala frakter, bläck och papper till skrivaren och andra rörliga kostnader. Att köpa in en årsförbrukning är inte bara slöseri med kapital utan ökar även risken.

    5. Rekommenderar att du snarare tittar på täckningsbidrag (rörliga och fasta kostnader) än totala intäkter och totala kostnader. Det ger dig en bättre överblick om en produkt är lönsam och det är lättare att komma på kostnader.

    T.ex:
    Snittpris: 160
    Inköpspris: -75
    Logistik: -50
    Betalningskostnad: -6,5
    Summa TB: 28,5

    Alltså på din “snittprodukt” får du 28,5kr som ska täcka de fasta kostnaderna. Med en försäljning på 2000 enheter så får du ett totalt TB på 57 000kr

    T. TB: 57 000
    Webhotell: -4 000
    Plattform: -4 000
    Betallösning: -12 000
    Marknadsföring: -30 000
    Bank/Revisor: -10 000
    Övrigt: -10 000
    Resultat: -13 000 kr (det blir minus pga. att jag räknar med transaktionsavgift för din betalningslösning med ca 4% utan den är resultatet +/- 0)

    Nu inser jag att det här inte är din riktiga budget men bara för att demonstrera. :)

    Vänligen,
    Paola

    Hej Paola!

    Och ursäkta att jag inte varit inne här på forumet på ett tag.

    Jättebra kommentarer du har! Att tänka i TB är ett väldigt bra sätt, men egentligen bara ett annat sätt än att göra det på total nivå. Det jag främst var ute efter, var om jag missat någon viktig kostnadspost och du har rätt att mina siffror bara är exempel. Svar på dina numrerade kommentarer:

    1. Nej, det är rätt, jag tog inte med någon vinst, eftersom det är ett uppstartsbolag. Inte heller någon lön… Men det är väl inte realistiskt att tro att man kan plocka ut lön år 1?

    2. Har inte tagit hänsyn till moms i det här skedet. Det är väl egentligen bara pengar som strömmar genom företaget? Men jag kanske tänker fel här? Hur som helst så påverkar det ju likviditetsbudgeten, något som jag heller inte har gjort i exemplet.

    3. Superbra! Transaktionsavgiften har jag missat. Är den så hög som fyra procent på varje köp?! Måste väl variera mellan olika betallösningar? Kombineras den rörliga avgiften med en fast avgift?

    4. Du har helt rätt. Jag gjorde budgeten på årsbasis för ett det skulle bli lite enklare, mest, som sagt, för att se att alla kostnadsposter är med. Men givetvis måste inköpen göras flera gånger per år. Dock, när man summerar året, så blir det ju en total kostnad för årets inköp.

    5. Ska ta till mig det med täckningsbidragstänket. Jag har jobbat med det förut, så jag vet att det är bra. Egentligen gäller det ju “bara” att skrapa ihop tillräckligt med TB så att det täcker alla fasta kostnader.

    Vänliga Hälsningar/Albert

    #179395
    Paola
    Deltagare

    Hej Albert!

    Får väl börja med att be om ursäkt jag också för ett sent svar!

    Jag tror du fått med alla kostnadsposter och t.o.m. övriga.

    1. Det beror helt på din strategi men jag skulle inte räkna med en normallön. Men om du är kostnadseffektiv, alltså hyrlösning med betallösning, litet lager, kostnadseffektiv marknadsföring etc. så kan du säkert gå plus med ganska liten omsättning.

    2. Är allt exkl. moms är det jättebra!

    3. Jag tror standard på transaktionsavgiften är 3kr +2,99 % men det variera mellan betalsätt, leverantör och är förhandlingsbart om man har lite högre omsättning.

    4. Förstår att det är enklare på årsbasis, och att dela upp kostnaderna är ju bara intressant om man vill veta hur mycket startkapital man behöver.

    5. Superbra att du jobbat med TB innan, har du det tänket sen innan kommer det vara mycket enklare att lyckas med din ehandel!

    Vänligen,
    Paola

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.