Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hjälp snabbt

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103079
    timpelt
    Medlem

    Har kollat igenom fyndiq´s FAQ hur man bokför och enligt dom räcker det enligt kontantmetoden att endast bokföra när pengarna har kommit in på kontot, alltså 1 gång i månaden.

    Gäller detta samma för min webbshop, att jag bokför när pengarna har kommit in på kontot efter 2 veckor? Eller ska fortsätta som jag gjort hittils bokföra varje enskild order för sig själv utan att pengarna kommit in? Såhär har jag bokfört i min webshop hittils te.x

    Försäljningskonto 3051 8 000,00 kr
    Utgående moms 2611 2 000,00 kr
    Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter 1790 10 000,00 kr

    #179779
    jonathanb
    Deltagare

    När man registrerar sitt företag väljer man om man vill bokföra enligt kontant- eller fakturametoden. Du ser vilket du har valt på ditt registreringsbevis. Kontantmetoden är tillåten upp till 3mkr i årsomsättning.

    Om du har kontantmetoden så kan du bokföra försäljningen när betalningen kommer. Tänk på att du ska sätta upp Fyndiqs avgifter som en kostnad, t.ex. som annonsering eller liknande.

    För fakturametoden gäller att du även ska bokföra vad Fyndiq ännu inte har betalat ut. Det är lite bökigare men då får du också bättre koll på hur företaget mår.

    Bokföringen ska göras “löpande”. Kravet från Skatteverket är att kontanta transaktioner ska bokföras senast arbetsdagen efter, övriga transaktioner senast kalendermånaden efter att de gjorts. Om du inte har någon kontant försäljning kan det alltså vara lämpligt att göra bokföringen månadsvis. Då blir inte heller merarbetet med fakturametoden så betungande.

    #179780
    timpelt
    Medlem

    @jonathanb 84732 wrote:

    När man registrerar sitt företag väljer man om man vill bokföra enligt kontant- eller fakturametoden. Du ser vilket du har valt på ditt registreringsbevis. Kontantmetoden är tillåten upp till 3mkr i årsomsättning.

    Om du har kontantmetoden så kan du bokföra försäljningen när betalningen kommer. Tänk på att du ska sätta upp Fyndiqs avgifter som en kostnad, t.ex. som annonsering eller liknande.

    För fakturametoden gäller att du även ska bokföra vad Fyndiq ännu inte har betalat ut. Det är lite bökigare men då får du också bättre koll på hur företaget mår.

    Bokföringen ska göras “löpande”. Kravet från Skatteverket är att kontanta transaktioner ska bokföras senast arbetsdagen efter, övriga transaktioner senast kalendermånaden efter att de gjorts. Om du inte har någon kontant försäljning kan det alltså vara lämpligt att göra bokföringen månadsvis. Då blir inte heller merarbetet med fakturametoden så betungande.

    Tack, tror jag fattat nu.Använder kontantmetoden. Jag skriver ut alla ordrar och sparar i en mapp, för bokföring. Men jag bokför inte in all min försäljning förrens pengarna har kommit in på kontot, och när pengarna kommit in på kontot slår jag in det såhär:

    Försäljningskonto 3051 Kredit 760,00
    Utgående moms 2611 Kredit 189,62
    Öresavrundning 3740 0,38
    Bankkonto 1930 950,00 kr

    Och som kommentar: Försäljning Webshop

    Detta bör vara korrekt och funka med kontantmetoden? För kontantmetoden är ju att du bokför när du har fått in pengar, och jag får in pengarna i en klumpsumma efter 2 veckor.

    Men om jag använder Swish i webshopen där pengarna kommer in direkt, kan jag bokföra det på samma sett som jag gör där uppe? Men att jag bokför det för sig? Att man skriver Försäljning Webshop Kortbetalning – Försäljning Webshop Swish

    #179788
    timpelt
    Medlem

    Den sistnämnda frågan verkar jobbigare att svara på, fastnade där sist också :p
    Men jag gissar på att jag bokför den inbetalningsgrejen försig, och räknar ihop den och slår in den 1 gång i veckan på samma sätt som med kortbetalningen

    #180307
    EkonomiLabbet
    Deltagare

    Om du vill ha ett exakt svar kan du läsa i den här bilagan: http://www.bfn.se/redovisning/VAG/VL01-2-lopande.pdf

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.