Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Smidig bokföring och lagerstatus!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103144
    Jolo
    Deltagare

    Smidig bokföring och lagerkoll!

    Letar efter det smidigaste och mest automatiserade sättet att bokföra på samt ha koll på lager.

    Idag bokför jag allt manuellet med BL-administration. Jag använder Textalk (men byter kanske till Talex snart) använder Payson och Svea som betalaktörer samt DHL som transportör, önskar koppla upp mig mot Memnon inom snart framtid.

    Jag har kollat på Speedledger: Mycket bra om man önskar bokföra mot sitt bankkonto men enskilda ordrar från Payson och Svea bokförs ju inte då deras utbetalningar överförs i klumpsummor. Det går heller inte koppla detta program till sin ehandelsplattform för automatisk bokföring av ordrar eller lager.

    Andra bokföringsprogram kan man koppla till sin ehandel men då är det väl inte möjligt att bokföra via bankkontot på samma sätt. Tycker även att Speedledger ser så otroligt enkelt ut och andra program är så komplexa och ofta har funktioner som man inte behöver och som då gör dem svåröverskådliga.

    Vad tycker ni om Fortnox?
    Detta vet jag funkar med Payson.

    Har även funderat på detta med lagersaldot, vad är fördelen med att ha lagersaldot i ytterligare ett program (affärssystem) när man kan ha koll på lagret i sin butik (Textal/Talex) ?

    Hur är det egentligen med bokföring av lager, räcker det inte med att ha sin lagerstatus i sin webbshop och att man inventerar sitt lager innan bokslut?

    Jag kommer börja använda Memnon för bokning av transport, finns det då något affärssystem som är bättre lämpat för att synka ihop detta med ?

    Hoppas på lite bra tips som förenklar och automatiserar ;)

    #180175
    mark.martinsson
    Deltagare

    Hej.

    Fortnox är ett bra bokförings-program. De har dessutom en massa integrationer mot andra system. Ett av de systemen är Lagerkoll som är ett enkelt system för att hålla koll på just lagret, men även för att sköta inventeringar, kund-beställningar, plocklistor, leverantörs-beställningar osv.

    #180178
    Dancar
    Deltagare

    Håller med om att Fortnox med koppling till Lagerkoll är bra. Du får ett bra bokföringsystem som dessutom manga byråer känner till och kan jobba i (molnbaserat). Sen är det långt ifrån ett fullgott affärssystem men med de kopplingar som finns så kommer man en bit på vägen. Att använda sig av ett lagersystem är grymt bra och ett måste när affärerna börjar ta fart. Att hålla koll på och uppdatera lager klarar de flesta enkla system men inköpen kan börja bli ett gissel ganska så snart. Då är det perfekt att i princip bara behöva trycka på en knapp för att ett inköpsförslag ska skapas och skickas till respective leverantör, och sedan trycka på en till knapp för att ankomstregistrera och uppdatera alla lagersaldon :).

    Tyvärr tror jag inte Fortnox har kopplingar till Pacsoft/Unifaun/Memnon, men kan ha fel. Men det är svårt att hitta ett affärssystem som har allt, utan att betala för specialanpassningar. Förhoppningsvis kan din webbutik (eller lagerkoll?) ha koppling till ett TA tills Fortnox får tummen ur :).

    Jag är inget bokföringsorakel så ta följande med en näve salt. Men tror det bokföringsmässigt ska räcka med att uppdatera lagersaldo (lagerförändring) efter inventering en gång per år. Dock är det ju bra att hålla koll på lagerförändringen då det annars kan vara lätt hänt att tro att man går med en liten vinst när man i själva verket gör en rejäl vinst. Kan vara farligt att inte ha koll på när bokslutet kommer och man inser hur mycket skatt man måste betala, och SKV brukar inte vilja att man betalar skatten med varor utan med likvider ;). Detta är givetvis mer viktigt när man är i en situation där man kraftigt bygger upp sitt lager, exempelvis som nystartad.

    Det var mina fem cent i debatten.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.