Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur bokför ni Payson?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103145
    Jolo
    Deltagare

    Hur bokför ni Payson och vad är egentligen korrekt, det verkar som det finns många som gör olika.

    En del bokför bara överföringen av klumpsumman, är det korrekt att göra det och hur ofta bör man då göra det, räcker det med en gång i veckan eller /månaden?
    Om man gör det, vad krävs det att man då kompletterar med till bokföringen, räcker det att bifoga bokföringsunderlaget (som man kan skriva ut från Payson)? Där finns nog den mesta info som behövs men det kommer ju ut i excel och det är väl inte godkänt att ha som bokföringsunderlag?
    Eller bör man skriva ut varje enskilt transaktionsflöde på Payson?

    Andra bokför varje enskilt köp trots att pengarna inte förs över till det egna kontot mer än ibland?
    Frågat Payson om de själva vet vad som är korrekt men de hänvisade till skatteverket, vad jag har läst har skatteverket gett olika information till olika människor?

    Hur gör ni? :confused:

    #179958
    FredrikGust
    Deltagare

    Svaret på frågan är inte helt okomplicerat eftersom det beror på om du bokför enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden.

    Med kontantmetoden ska bokföring göras så snart pengarna landar på kontot.

    Med faktureringsmetoden ska varje försäljning bokföras när affärshändelsen inträffar.

    Om man betraktar Payson som en bank och bokför kontot som ett 19-konto bokför man när pengarna landat på det kontot även med kontantmetoden och gör då bokföring av kostnader samtidigt. Vid överföring till bankkontot får man bokföra avgiften för överföringen.

    Om man ser dem som en factoringpartner och gör överföringar av pengar en gång i veckan eller liknande går det att bokföra alla kostnader vid det tillfället, men försäljningarna måste bokföras enligt vald metod ändå.

    Prata med den redovisningskonsult som kommer hjälpa dig med att göra bokslutet så blir det rätt och så undviker du kostnader för att korrigera det i efterhand.

    #180043
    Fractronics
    Deltagare

    Hej!

    Jag använder Payson och bokför med kontantmetoden, jag ser inte Payson som en bank och överför pengar i en klump varje vecka.

    När denna klump kommer in på kontot bokför jag den med ett verifikat bestående av Paysons bokföringsunderlag för perioden. Jag har sett till att underlaget innehåller alla unika ordernummer från webbshoppen genom att ha ordernummer som “säljarens referens” när en order läggs. Man kan då matcha varje transaktion i Paysons underlag mot en order i webbshopen. Kvitton för dessa ordrar borde antagligen ingå i verifikatet men jag lagrar alla orderkvitton digitalt och hänvisar dit.

    #180045
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar :)

    Ja, så har jag också gjort men skrivit ut de enskilda kund-kvittona och sparat.
    Hur sparar du på lättast sätt Payson-kvittona digitalt?
    Funderar även på bokföringsunderlaget från Payson som visas i excel.
    Excel är väl inte godkänt som bokföringsunderlag då man kan ändra i det?
    Jag kan inte se att det går att få ut på annat sätt??

    #180047
    Fractronics
    Deltagare

    Hej, Payson-kvitton vet jag inte riktigt vad du menar med, varje enskild transaktion i paysons bokföringsunderlag har en kolumn som uppger webbshoppens ordernummer. Det är webbshoppens kvitto för denna order som borde ingå i verifikatet.
    Hos mig exporterar webbshoppen dagens kvitton till pdf som kopieras till extern disk.

    Nu är jag verkligen ingen expert men att underlaget är i excel ser jag inte problemet med. Det skrivs ju ut och sätts i en pärm, jag kan ändra alla mina underlag i photoshop om jag skulle vilja. Det viktiga är väl att skattemyndigheten kan följa alla pengar in på kontot till specifika kvitton/fakturor som har den information om köpare/säljare som krävs.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.