Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Feedback sexshop – extremt dålig konvertering

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104565
    flundstrom2
    Deltagare

    Hej alla!

    Jag får in oväntat få beställningar, trots att jag får förväntat antal besökare från Google AdWords – så besökarna är helt klart intresserade av sexleksaker.

    Vi pratar en magnitud eller mer lägre konvertering än vad som är vanligt i branchen. Statistiken från ehandel analytics visar att det brukar vara en konverteringsgrad på 2.1 (mobiler) 2.4 (dator/tablet).

    Sortimentet är ungefär det vanliga med 2.000 artiklar varav ~90% tillgängliga för omedelbar leverans, och priserna är låga, så rimligen borde det inte skrämma bort besökarna. Branchen växer med ca 16% per år, och det finns ca 40 aktiva konkurrenter, så det är definitivt inte en överetablerad branch.

    Om ni tittar in, vad är er spontana kommentar och misstankar kring varför de inte beställer? Ger den ett oseriöst intryck? Är den svårnavigerad? Är förstasidan för stor? Är det för att produktbeskrivningarna är för dåliga (ja, jag vet att de är usla, pga att vi inte hunnit skriva om dem ännu).

    Alla kommentarer är mer än välkomna

    #184884
    Stefan72
    Deltagare

    Oavsett vad du tror så tror jag att det är en otroligt svår marknad och även om man ser 40 aktörer nu (svenska antar jag?) så vågar jag nog gissa att en större del av dem är ganska nya och hoppas precis som du. Det är nog väldigt lätt att surfa runt och titta för det gör nog många men man konstaterar att det är ungefär samma/lika grejer som alla andra har och då blir det ju inget “nytt” om man så säger. Och man kan ju ändå inte göra allt det här i så många former heller så det är ju svårt med nå produktnyheter direkt.

    #184885
    Palo
    Deltagare

    Hejsan,

    1. “Sexleksaker av högsta kvalité från Sverige, England, Tyskland och USA – Inget Kinaskräp från Wish – Omedelbar leverans“. I mina ögon får detta omvänd effekt, du/ni låter oseriösa. Ändra ton i budskapet.

    2. Hade testat att minska bildspelet för att pusha upp heta produkter. Speciellt viktigt på mobilen.

    3. Jag föredrar oftast städade sidor utan krims krams men er känns opersonlig på ett sätt som inte passar era produkter. Kan man göra sidan varmare och lekfullare?

    4. Finns utöver det lite småskavanker här och var med pixliga logotyper (Trygg e-handel) och något konstigt GA-märkning på vissa produkter.

    5. “Du använder en säker server” – Vad menas med det? Att jag sitter bakom en säker server? Jag visste inte ens om att jag hade en server som i sin tur var säker. Skapar förvirring.

    6. “Var god och välj hur du vill att dina produkter ska levereras”. Det finns ju inget val och jag vet inte med vilket fraktbolag ni skickar varorna. Och vad innebär omedelbar leverans?

    Det var 6 snabba från undertecknad! Vet inte vart i tratten dina kunder hoppar av, det kan också vara värt att kika närmare på.

    Varför kommer dina kunder handla från dig och ingen konkurrent?

    /Alex Palo

    #184886
    bloggus
    Deltagare

    @flundstrom2 91594 wrote:

    Branchen växer med ca 16% per år, och det finns ca 40 aktiva konkurrenter, så det är definitivt inte en överetablerad branch.

    Det visar lite på din okunskap eller information du fått matad i dig från den droppshipping-leverantör du använder. Branschen är mättad, marginalerna är minimerade till det maximala och 95% av omsättningen i Sverige får tre företag – resten slåss om resterande 5 %.

    Nåja. Angående din butik, så har du redan fått mycket bra tips i svaren ovan. Kan tillägga:

    – höga priser, då din dropshiping-leverantör suger ut det mesta ur dina affärsmodell,
    – en löjlig prisgaranti där kunden får rabattkupong på “upp till”: antingen skall man få pengar och då med tydligt budskap hur mycket,
    – en enskild firma istället för AB,
    – samma texter som din dropshipping-leverantör,
    – “Sexleksaker av högsta kvalité från Sverige, England, Tyskland och USA ” – möjligen har du 30 produkter (vätskor) tillverkade i Tyskland/Österrike/Holland, enstaka kondom/vätska/produkt, kanske något litet från USA – resten är kinesiskt. Allt annat du skriver på din sida är ren lögn sett från kundens sida, som beror nog på okunskap. Jag vill se vilken leksak (förutom glidmedel och olja) som är från Sverige :)
    Du använder dig av Trygg-Ehandel-logga, men länkar inte till deras sida med sin certifiering. Man undrar … ?? . Jag är nog ganska säker att du inte har deras certifiering. Eller?

    Kunderna i branschen är inte priskänsliga, men de är inte dumma heller. Med just denna sida och modell du använder dig av har du ingen chans mot de butiker som funnits länge,

    #184887
    tomped
    Deltagare

    Jag kan inget om den specifika branschen. Däremot är jag ganska säker på att du tappar konvertering pga sidans hastighet. Tyvärr vansinnigt dåligt resultat via PageSpeed Insights, men jag gissar på att en hel del kan korrigeras ganska snabbt för att bättra på detta (kör du testet eller liknande test själv så ser du en del givna tips direkt).

    Lycka till!

    #184889
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    1. Det första jag reagerar på är Bondage & BDSM. Du kanske inte ska marknadsföra dessa lite “tyngre” sakerna så högt upp på första sidan. Vi som vill ha detta kommer hitta just dessa produkterna i din kategori tänker jag.

    2. Jag skulle flyttat upp “Fifty shades” högre upp (produkterna som finns i mitten på första sidan) då detta är ju filmen många pratar om (om än inte lika mycket som första filmen såklart).

    3. Sen bort med prisgarantin på första sidan.

    4. Otroligt seg sida, jag skulle aldrig handlat på denna sidan tyvärr pga hastigheten.

    5. Kontakta oss, Ni är enkla att få i kontakt med står det. Nej det tycker jag inte. In med ett kontaktformulär och en karta på vart ni finns så ser det mycket mer seriöst ut.

    Lite saker jag hittade när jag tittade lite snabbt.

    #184815
    flundstrom2
    Deltagare

    Tack för alla synpunkter! Det är lätt att bli hemmablind, och jag håller helt med om det allra mesta synpunkterna!

    Mycket troligt påverkar de konverteringarna negativt, så jag har börjat åtgärda det jag kan. Jag har sedan tidigare kontrollerat med PageSpeed, och gjort alla optimeringar som den föreslår som jag kan – resten ligger tyvärr på shopleverantörens sida, men jag har varit på dem.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.