Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Second hand kläder – kritik mottages tacksamt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103203
    Ricky
    Deltagare

    Hej hej

    Vore tacksam om folk kunde slänga ett öga på min nyetablerade och första webshop och hojta till om man ser något “jättefel”.

    http://www.ra-rely.se/

    Mer och fler produkter måste upp, men:

    – Är produktbilderna tillräckligt bra?
    – Är beskrivningarna tillräckliga eller saknas det allmän info?
    – Känns sidan “logisk” att navigera?

    Tackar för all input man kan få!

    #180328
    Jolo
    Deltagare

    Hej!

    Grattis till din första webbshop :D

    Stilren.
    På först sidan skulle jag dock lagt något på höger sida om det befintliga bildspelet, ser lite tomt ut.
    Alternativt placerat nuvarande bildspel i mitten och kanske gjort det lite större.

    Har bara kikat lite..så jag kanske har missat detta men jag kan inte se att du har angivit ditt organisationsnummer någonstans.

    Jag skulle lagt kontaktinformationstexten som ligger under “Om oss” på sidan “Kontakta oss” istället.

    Namnet, ur SEO-perspektiv vet jag inte hur bra det är att ha ett bindestreck i namnet egentligen, speciellt om det är ett ord som delas i två delar “ra-rely” dock ingen expert.. kanske någon annan på forumet har någon input om detta.

    #180332
    Ricky
    Deltagare

    Tjena Jolo

    Tackar och tackar :) Faktiskt min första enskilda firma över huvud taget :)

    Jag är helt med på vad du menar. Ibland blir man lätt hemmablind och då är det bra att få andras åsikter!

    Har förlängt utrymmet för bildspelet så att texten täcker mer yta. Ska fundera på att flytta den helt eller kanske lägga till andra, fler eller större bilder…hmm…:)

    Har även lagt till kontaktinfo mer synligt där även organisationsnummer framgår. Ger ett mer seriöst intryck…

    Tack igen!

    #180655
    Ricky
    Deltagare

    Hej!

    Jag har ändrat lite till i designen. Ser det fortfarande någorlunda proffsigt ut? Väldigt tacksam för lite mer återkoppling! Det behöver inte vara något ingående…

    #181152
    Ricky
    Deltagare

    Jag har nu lyckats locka en del besökare, både via Adwords och via organiska träffar.

    Dock upplever jag att många är inne på kategorisidorna och kikar, men väldigt klickar sig vidare in på en faktisk produkt.

    Tycker ni jag bör skippa kategoribilden som jag har på var kategorisida för att visa produkterna direkt istället? Jag ser att det är lite “blandat” bland de stora webbutikerna hur de har det.

    Alternativt så lockar mina produkter inte tillräckligt kanske…

    #181153
    Dan
    Deltagare

    Kategoribilden tillför inget i detta fall.

    Klick från kategori till produkt kan bero på många saker:

    -Dålig produktbild
    -Dålig beskrivning
    -Otydliga knappar/navigation
    -Högt/fel pris
    -För dåligt utbud i kategorin

    Om jag ska vara lite hård, men konstruktiv så är följande saker som måste åtgärdas designmässigt enligt mig. Om det hjälper vet man inte, i grunden ligger alltid produkterna och erbjudandet till kunden, men designen kan lyfta eller störa köpprocessen:

    -Loggan, passar ej, för hög, tar upp skärmyta där du ska sälja. Den är också lite intetsägande färgmässigt vilket gör att pga. att den har så mycket detaljer så “försvinner” den.
    -Produktbilderna känns inte “mode”, detta går att lösa ganska enkelt med lite bättre bilder och friläggning av dessa
    -Slidern/bildsnurran på framsidan är kassa bilder och tillför inget. Bort enligt mig.
    -Logga in-segmentet i headern tillför inget. Bort eller lägg inte med så tydlig färg. Om man tror man måste logga in för att handla det första man ser så påverkar det kunden.
    -Bestäm ett färgtema med en färg för utforskande flöden och en för köpande. Dvs “visa produkt” ska ha en färg, “kassaknapp” och “köp” ska ha en färg.

    #181155
    Ricky
    Deltagare

    Hej och jättetack för svar. Det är bara till att vara hård och rak på sak :)

    “Kategoribilden tillför inget i detta fall.” – här behövde jag nog bara konfirmation från 3:e part. Jag tar bort kategoribilderna helt faktiskt…

    “Loggan passar ej” – håller kanske möjligtvis delvis med. Kanske är den lite för stor och tar för mycket yta, men loggan är designad med ett varumärke i tanke när vi. förhoppningsvis, växer oss större. Ska prova minska ner den lite och ser hur det känns.

    “Produktbilderna känns inte mode” – håller egentligen med. Mitt problem har dock med tid att göra. Vi har bara ett exemplar av vardera plagg; för vart plagg vi får in måste bilder tas och redigeras. Hade jag kunnat göra bilderna bättre, snyggare och mer proffsiga? Möjligtvis, men just nu jobbar man 100% som anställd också : Men jag förstår vad du säger, frågan är vad jag kan göra åt det. Ska tänka på’t…

    “Slidern/bildsnurran på framsidan är kassa bilder och tillför inget. Bort enligt mig.” – Hmmm, jag tycker detta är relevant information att locka kunder, men jag kan ha fel. Provar faktiskt ta bort eller ersätta med bättre bilder och/eller andra budskap (kanske mer säljande?)

    “Logga in-segmentet i headern tillför inget” – bra poänger. Jag väljer att ta till mig helt och håller och tar bort!

    “Bestäm ett färgtema med en färg för utforskande flöden och en för köpande” – förstår vad du menar och känslan det ska framkalla. Begrundrar detta och lägger som ett eventuellt framtida “att göra”.

    Återigen, tackar för din tid Dan. Ser att du är inne lite kors och tvärs över forumet och svarar!

    Om andra har åsikter, så shoot :)

    /Ricky

    #181163
    Ricky
    Deltagare

    Om det är av intresse för någon, så är jag på väg att ge med mig ang. punkten produktbilder. Det kan nog vara värt det att lägga lite extra tid på dessa ändå; specifikt med att frilägga dem och sätta mot vit/enkel bakgrund. Ser lite proffsigare ut, men det tar tid…men ser proffsigare ut…:)

    #181402
    Ricky
    Deltagare

    Tog lite tid, men jag vill gärna tro att produktbilderna är rätt så mycket bättre än de var förr när man var hemmablind.

    De flesta bilder har jag tagit om, men en del har jag lyckats rädda genom editering.

    Dock går affärerna rätt så segt fortfarande. Jag jobbar på att få upp ett större utbudet och jobbar med lite lågmäld marknadsföring via Google Adwords så länge. Hoppas det tar lite fart snart…

    #181432
    Mr Jonas
    Deltagare

    @Ricky 86860 wrote:

    Tog lite tid, men jag vill gärna tro att produktbilderna är rätt så mycket bättre än de var förr när man var hemmablind.

    De flesta bilder har jag tagit om, men en del har jag lyckats rädda genom editering.

    Dock går affärerna rätt så segt fortfarande. Jag jobbar på att få upp ett större utbudet och jobbar med lite lågmäld marknadsföring via Google Adwords så länge. Hoppas det tar lite fart snart…

    Hej
    Vill inte vara elak (eller negativ) med detta inlägg, men jag har en erfarenhet att delge.

    För att sälja något i en Webshop så måste man ha ett antal mycket fina bilder och en bra beskrivningstext, vilket tar tid att skapa.
    Ett större företag som säljer kläder på weben lägger minst en timme per produkt. (Style av produkt, foto, redigering av bild och text).

    Med hjälp av detta arbete så får dom sålt en produkt, men till 500 kunder.

    När du gör sak samma så får du också sålt en produkt, men sen är varan slut.

    Ni har alltså båda lagt ner 1h i produkten + en massa kr på reklam och adwords.
    Din konkurrent får in 40 000kr, men du får in 80kr på detta arbete.
    (exemplet – en snygg klänning – Blåblommig sommrig klänning)

    Detta ger dig en ganska stor och tung uppförsbacke.
    Dvs jag ser inget större fel i din webshop som inte går att lösa, men problemet är att träffa rätt kund med rätt vara.
    – Inse att du “krigar” med både Blocket och Tradera.

    För några år sedan så startade min svärmor en tygaffär. (via konkursbo)
    Jag tog då tag i att även starta en liten webförsäljning av tyger och sytillbehör åt henne. Vi insåg ganska snart att det bara blev en massa småorder som det inte gick att tjäna några pengar på. Vi valde då att göra om webplatsen till att bli ett skyltfönster för hennes affär och produkter.

    På webplatsen visade vi upp “dom senast” tygerna och lite bilder från butiken och bad “surfaren” att komma till butiken för att se mer. Dom som besökte webplatsen fick även en kupong som gav 15% på allt i hennes fysiska affär, vilket gjorde att kundtillströmningen i affären ökade rejält.

    Det är kanske åt det hållet du måste gå.

    Du har en mycket stor fördel, du finns där det finns många fysiska kunder.
    I upptagnings området (1h) så finns där 600 000 “kundämnen” på svenska sidan och runt 1 miljon på den danska sidan.
    Det gäller bara att träffa rätt.

    Mvh
    Jonas

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.