Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad är värdet av dropshipping butiken?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103413
    Transparent
    Medlem

    Hej mina vänner, jag har en fråga som jag undrar över. Har läst runt lite på olika forum och även kollat köp o sälj av dropshipping vad det kan vara värt att sälja.

    Det är så att jag bedriver en verksamhet på nätet. Där varor inom mobilskal, telefoner, data reservdelar, telefonreservdelar, sport artiklar, gym artiklar. Tillgång till produkter inom kök, hobby. Även drophshipping av äkta parfymer om man önskar att ha de säljs.

    Designen är riktigt bra, lätt att använda, mobilanpassad, även som app på google store och verksamheten har bra dropshipping företag som fungerar smidigt i både europa och kina så länge man har rätta moduler för att det skall gå lönsamt till.

    Jag har inte kört google adwords alls på verksamheten, men optimerat sidan så mycket som möjligt och även översatt produkter till svenska. Så optimeringsmässigt ligger jag bra till. runt 10 unika besök per dag. Det är inte mycket, men vissa dagar (på helger mest) så kan besöket gå upp till 50-70. Facebook har 50 gilla markeringar. Sålts varor för 10 tusen under ett år.

    Nu förstår jag att försäljningsvärdet har inte varit hög, men detta är pengar som kommit in utan någon som helst marknadsföring förutom optimeringar i början.

    Nu är min fråga, vad kan en sådan sida vara värt att sälja?

    Jag vet att dropshipping är svårt att lyckas med, men jag har verkligen letat allt som går, och hittat att just det jag använder är lättaste sättet att dropshippa för tillfället, då många inte kan erbjuda lager och bra levaranstider.

    Kan ni komma med förslag mina vänner? Vill inte nämna sidan, är mer ute efter vad värdet kan vara på just en sådan verksamhet.

    #182216
    Transparent
    Medlem

    Kan tilläga att de finns över 800 produkter (flesta översatta till svenska) i europa lager som jag har valt ut (finns mer produkter att välja mellan) + med snabb leverans (inom 1 vecka), Har tillgång till lager över 20 tusen varor, då de skickas från kina.

    Tillgång till parfym dropshipping i europa med riktigt låga priser på parfymer, men dock frakt på 90 kr (leverans 3-5 dagar), jätte bra om man kan köra paket priser på parfymer, då blir man en av dom lägsta priserna i Sverige, och ändå en 30 procent vinst om du ligger på lägsta priserna.

    #182217
    Ekraft
    Deltagare

    En uppskattning kan väl vara att den är värd ungefär 10.000kr eller så. Även om man lagt massor av tid på att meka ihop den, så skall en ny ägare lägga tid på att sätta sig in i allt.

    Om man vill öka värdet på den så bör du köra igång med Adwords och liknande för att få upp omsättning och vinst under något år. En verksamhet som visat sig fungera är värd betydligt mer än verksamhet med mycket blygsam omfattning.

    #182218
    NO LINGO
    Deltagare

    Att sälja ett bolag eller en verksamhet handlar mer om att hitta rätt köpare än att hitta rätt prislapp för att kunna sälja det. Rätt köpare förstår värdet av verksamheten och är beredd att betala för det. Självklart måste man ha en tänkt köpeskilling men den stora utmaningen för att lyckas sälja sin verksamhet är att hitta RÄTT köpare och att man har tid att leta. Och potential har inget värde i prissättningen. Värdet består i tillgångar och intjäningsförmåga. Potential är köparens uppsida, argument för att köpa verksamheten men har väldigt liten bärighet i värderingen. Om man inte hittar rätt köpare så klart :)

    #182220
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Normalt är väl att värdera bolaget till 2-3 ggr vinsten. Eller liknande modell. Allt arbete är bara värt något om köparen tänker göra exakt samma sak själv och sparar tid. Hittar du en sådan köpare så kan du kanske få ut mer. En köpare som ser en potential i verksamheten vill nog inte lägga mer än normal värdering tror jag.

    Så har jag värderat de dropshipbutiker som jag sålt tidigare.

    #182226
    Transparent
    Medlem

    Tacksam för alla svar. Tittar man på statistik så förstår jag att värdet max ligger på 10 tusen baserat på hur ni tänker.

    Det handlar om egentligen, även om verksamheten är en fungerande sida och har möjligheten till att sälja mycket mer om man via som ni skrev använder adwords, facebook ads osv. Annonsering helt enkelt.

    Som jag skrev så har jag inte använt någon annonsering, om man utgår från det jag skrev innan

    1000 kr i månaden i snitt intäkt, det baserad på 10 besök per dag på hemsidan = 300 besökare per månad.

    det är 3,3 kr per besökare i inkomst ( om varje besökare hade köpt från sidan), men nu är inte läget så, har ungefär 40 kunder. Så på 10 tusen kr har 40 kunder i snitt köpt för 250 kr. Sen har jag på ett ungefär 30 procent vinst efter moms etc. Då blir varje sälj 75 kr vinst.

    Om man utgår från ren statistik, vad är bästa värdet att lägga på annonsering för att kunna gå bra med vinst. Är det värt att lägga tex 10 tusen på adwords/annonsplatser?

    #182227
    Magnus Brath
    Deltagare

    När det gäller Adwords fungerar det inte på det sättet, du ska inte skjuta in en viss summa och sen hoppas. Börja smått och hitta kampanjer som fungerar bra, där du har lönsamhet. När du väl fått kampanjen lönsam så gasar du allt vad du kan där.

    Tänk så här, om du får tillbaka 1.20 kr per investerad krona, hur mycket ska du skjuta in?

    När du kommit till övre gränsen, där du inte längre får lönsamhet, du slutar du öka.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.