Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Rimlig lokalhyra?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103739
    MyJosephine
    Deltagare

    Jag flyttade till en fastighet med separata lokaler och kontorshotell på en och samma byggnad – i våras. Jag hamnade då på andra våningen på kontorshotellet i en 18kvm lokal för 1250 kr per kvm/år.

    Detta var inte en bra placering i byggnaden för mig och jag har redan så jag knappt kan röra mig där inne. Jag är nu väldigt intresserad av en av de lokaler på bottenvåningen som jag var på visning för i fredags..

    Den är 71 kvm, har egen port och underlättar inte bara storleksmässigt utan även för leveranser. Vid visningstillfället drog hen iväg att den nog ligger på 700 kr per kvm /år.

    Jag vill gärna ha denna, men fick tillbaka det riktiga kostnadsförslaget idag och jag har en tendens att vara väldigt blåögd. Så ville mest dubbelkolla med er som är erfarna om ni tycker det är rimligt. Jag tror det själv, men är osäker.

    Bashyran hamnade på 750 kr per kvm/år – här i denna lokal tillkommer även el, fastighetsskatt och värme där allt som allt hamnar kostnaden på 867 kr per kvm/år exkl moms. Jag kommer få lov att byta till denna utan att behöva betala två hyror, då den gamla lokalen är i samma byggnad. I lokalen är där nära till parkeringsplatserna, där är egen wc o kylskåp/vask.

    #182233
    meijer
    Deltagare

    Vi betalade 750kr/kvm inkl värme exkl el för en 110kvm kontorslokal i omringe utanför Stockholm. Men vi tittade även på lokaler lite mer centralt i nacka och dom låg på allt mellan 900-2200kr/kvm.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    #182234
    meijer
    Deltagare

    Men det skiljer nog en del mellan Landskrona och Stockholmsområdet. Kolla runt och jämför.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    #182235
    MyJosephine
    Deltagare

    Okej, tack :) Känns som att det ändå var ett relativt bra pris ändå.

    #182236
    SandL
    Deltagare

    750 kr/m2 per år i grundhyra/kallhyra känns ganska rimligt. Viktigt är vad du accepterar i avtalet, uppsägningstid, service och underhåll etc. Viktigt är att inte bara skriva på avtalet utan att förstå vad som erbjuds. Tänk på att det går att förhandla om allt (nästan).

    #182238
    BjornAndersson
    Deltagare

    Hyresnivån låter rimlig (speciellt som du får en enkel flytt…) Försök dock få så kort kontrakt som möjligt, ofta är ju utgångsbudet 3 eller 5 år. 1 årskontrakt är betydligt bättre om man växer eller går ner…

    #182242
    FredrikGust
    Deltagare

    Avtalstiden brukar ofta påverka hyresnivån och det enda man i en exanderande fas i företagslivet är att man inte vet hur det ser ut om 5 år. I alla förhandlingar om lokaler jag gjort de senaste åren har det varit möjligt att få ett kortare kontrakt. Dock en fördel att inte behöva centrala lokaler i ett storstadsområde.

    Nivån låter helt klart rimlig. Betänk bara den totala pengen för hela kontraktets längd om du skulle vilja förändra omfattningen eller arten av verksamhet i ditt bolag under kontraktstiden.

    #182303
    MyJosephine
    Deltagare

    Tack så mycket för tipsen :)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.