Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Parallellimport?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94375
    Cratylus
    Deltagare

    Jag har hittat ett brittiskt företag som importerar en produkt från USA som jag är intresserad av att köpa in och börja sälja här i Sverige. Tillverkaren av denna produkt har en generalagent i Sverige (som dock inte saluför just denna produkt). Kan det uppstå problem för mig? Om jag själv hade importerat produkten från USA så vet jag att det hade klassats som parallellimport och den svenske generalagenten hade kunnat tvinga mig att sluta sälja produkten. Men nu importerar jag ju produkten via ett företag från ett annat EU-land och då är väl parallellimport tillåtet?

    Någon juridiskt kunnig som kan bringa lite klarhet i ämnet? :)

    #109313
    Kocken
    Deltagare

    @Cratylus 4477 wrote:

    Men nu importerar jag ju produkten via ett företag från ett annat EU-land och då är väl parallellimport tillåtet?

    Inom EU gäller fri marknad. Men i praktiken är det inte så alla gånger.

    #109343
    Cratylus
    Deltagare

    Jag skickade ett mail till konkurrensverket och fick svaret att “alla varor som lagligen är satta i cirkulation på den inre marknaden ska vara fria att handla med inom den gemensamma marknaden, detta för att säkerställa möjligheten för s.k. parallellhandel”.

    #109344
    GregerA
    Deltagare

    Det är riktigt. Har du köpt dem inom EU/EES så kan du utan problem sälja dem vidare.

    Men tillverkaren kan förbjuda sina distributörer/återförsäljare att sälja till icke auktoriserade återförsäljare. Därmed kan det bli svårt att hitta någon som vill sälja. S.k selektiv distribution är tillåten.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.