Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur vet man om produkterna är lagligt producerade? Eller om det är reproduction?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104281
    Lasselasse
    Deltagare

    Hej alla! Jag har en liten fråga så möjligtvis varit uppe på tapeten här förut.

    Jag tänkte starta en webbshop där jag ska sälja dekoration, poster och väggmotiv. Jag har påbörjat en dialog med Kina om detta.

    Det som är lite förvirrande är ju hur man vet att vissa motiv är lagligt producerade eller ej? Går det ens att ta reda på och i så fall hur?

    Finns det någon eller något ställe som kollar sådant?

    #184056
    Dan
    Deltagare

    Förutsätt att de ej har licens. Om de har licens så är den ofta geografiskt bunden, vilket innebär att en Disney-tapet kommer säljas i Europa eller Sverige av en återförsäljare. Om Kina kan sälja den direkt är det spontant varningsflaggor.

    Då kan man be dem visa deras licensavtal eller kontakta agenten som hanterar varumärket i Europa/Sverige. För att hitta den får man googla lite eller kontakta varumärkesinnehavaren direkt.

    #184057
    Lasselasse
    Deltagare

    @Dan 90447 wrote:

    Förutsätt att de ej har licens. Om de har licens så är den ofta geografiskt bunden, vilket innebär att en Disney-tapet kommer säljas i Europa eller Sverige av en återförsäljare. Om Kina kan sälja den direkt är det spontant varningsflaggor.

    Då kan man be dem visa deras licensavtal eller kontakta agenten som hanterar varumärket i Europa/Sverige. För att hitta den får man googla lite eller kontakta varumärkesinnehavaren direkt.

    Hej tack! Problemet är ju egentligen allt man köper. Jag menar om jag köper in en poster med en bild på en hund. Hur vet jag om fotot är kopierat eller inte? Det kan ju ta oändlig tid att kolla varje produkt. Och vissa produkter måste ju vara i princip omöjliga att få info om, ex bild på ett träd liksom. Men samma problematik kan ju finas där.

    #184058
    Dan
    Deltagare

    Det handlar om att jobba med seriösa leverantörer som man litar på.

    Detta uppnås genom att ställa massor av frågor och en seriös leverantör vill svara på dessa då de vet att deras konkurrensfördel är att de jobbar lagligt och korrekt.

    Sen får man be kollegor/konkurrenter om tips, be leverantören om referenser osv. Man kan även jobba med sourcing-agenter på plats som har koll på sådant här.

    Desto större kunder en tillverkare har och om de dessutom är från Europa och USA, desto mer är de vana vid att jobba på det sätt vi är “vana” vid.

    En enkel fråga som “Do you own the copyright on the images used on the product, or are they sold on a royalty-basis. Does this royalty-basis include sales in other markets than XXXX or YYYY?”

    Om man svarar “goddag yxskaft” på en sådan kontrollfråga så pratar man antingen med fel person (då borde de ta reda på svaret) eller så har de hittat bilden på internet.

    #184074
    Lasselasse
    Deltagare

    @Dan 90450 wrote:

    Det handlar om att jobba med seriösa leverantörer som man litar på.

    Detta uppnås genom att ställa massor av frågor och en seriös leverantör vill svara på dessa då de vet att deras konkurrensfördel är att de jobbar lagligt och korrekt.

    Sen får man be kollegor/konkurrenter om tips, be leverantören om referenser osv. Man kan även jobba med sourcing-agenter på plats som har koll på sådant här.

    Desto större kunder en tillverkare har och om de dessutom är från Europa och USA, desto mer är de vana vid att jobba på det sätt vi är “vana” vid.

    En enkel fråga som “Do you own the copyright on the images used on the product, or are they sold on a royalty-basis. Does this royalty-basis include sales in other markets than XXXX or YYYY?”

    Om man svarar “goddag yxskaft” på en sådan kontrollfråga så pratar man antingen med fel person (då borde de ta reda på svaret) eller så har de hittat bilden på internet.

    Ok tack för tipsen! En annan fråga jag har är, finns det något register över besvisligen seriösa tillverkare av ex tryckt konst, ex poster wall design etc som man vet med säkerhet är seriösa och har licenser etc? Eller är det alltid ett famlande i mörker?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.