Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Praktikplats

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100616
    HeaZear
    Deltagare

    Hej på er,

    Nästan dags för mig att starta ett eget företag. Strävat efter det i cirka 2 år, men eftersom jag bara är 17 år gammal, har jag fått tips av vissa personer som har meriter och kan om e-handel att börja starta företaget när jag är 18.

    Så innan jag börjar starta mitt företag, så skulle jag vilja få en praktikplats i något företag som jag kan börja jobba på och få en flyt och se hur det fungerar.
    Helst så vill jag lära mig helt hur det går med packningen och hur man skickar.
    Från början till slut, jag är väldigt snabb på att arbeta inom lager då jag har jobbat med det innan, och är väldigt smart. Jag lär mig snabbt.

    Så om det finns någon praktikplats inom STOCKHOLM, så kan ni slänga iväg ett PM. Och vi får ringa varandra.

    Mobil: 0707479793
    Mail: tarikkulbay@live.se

    Annars skicka iväg ett PM!

    #167846
    bigfish
    Deltagare

    Hejsan!

    Tyvärr kan jag själv inte erbjuda någon praktikplats. men jag kan ju tipsa om lite saker kanske.

    Om du vet vad du ska sälja börja med att göra en affärsplan,
    NyföretagarCentrum – kostnadsfri rådgivning när du vill starta eget företag / driva eget företag
    Det är svårt att fylla i allt på engång men affärsplanen är ett levande dokument så den behöver inte vara perfekt från början.

    Lär dig bokföring, ju mer du kan göra själv desto bättre. Du spar kanske inte tid men pengar. Startsida | Skatteverket [NS4 version]
    skatteverket har även kurser i hur man bokför.

    Gå till start-up stockhom de har både gratis seminarium och personlig rådgivning.
    Start-Up Stockholm – Start – Starta företag med hjälp av Start-Up Stockholm / Stockholms NyföretagarCentrum

    Det finns saker man kan lära sig under tiden eller göra undersökningar för att sysselsätta sig själv med innan man drar ingång, Det är en del förarbete, visserligen inte något som sträcker ut sig på två he he men ja en dag kommer du att behöva börja där någonstans för eller senare när du väl vill dra igång.

    tex så tar det ca 6 månader att registrera ett företags namn hos prv i Sverige.
    Vad behöver du för att kunna dra igång din verksamhet? jobba ihop lite pengar så att du kan införskaffa det du behöver mm. Då du är ung så betalar du dessutom inte lika mycket i skatt.

    Det finns även många innovativa tävlingar, för unga företagande fast det är kanske 18 års gräns på dom med, det vet jag inte. Du kan gå på Företagsmässor networka eller bara notera vad du tycker visa företag gör bra och eller dåligt.

    Jag tycker det är bra, drivet och starkt av dig att du vet vad du vill :) och att du startar i en sådan ung ålder! stå på dig och ge inte upp! :)

    Mvh

    #167847
    Magnus
    Deltagare

    Börja med att tala om vilken inriktning din e-handel ska ha.
    Tvivlar på att de som säljer strumpor vill lära upp någon inom strumpor för att sedan få en till konkurrent :)

    #167856
    Majsan
    Deltagare

    @bigfish 69146 wrote:

    tex så tar det ca 6 månader att registrera ett företags namn hos prv i Sverige.
    Mvh

    Var har du fått 6 månader ifrån? Handläggningstiden hos Bolagsverket är idag 5 arbetsdagar förutsatt att man bl.a. fyllt i allt rätt. Se handläggningstider

    Sen att registrera sig för F-skatt och moms hos Skatteverket så är handläggningstiden normalt högst 2 veckor under förutsättning att allt är ifyllt.

    #167857
    Dan
    Deltagare

    PRV hanterar varumärken, ej bolagsnamn. Så antagligen menas det att registrera bolagsnamnet som ett varumärke också och det tar cirka 6 månader sist jag kollade (vad gör de på PRV????).

    #167858
    MickeB
    Deltagare

    @Dan 69159 wrote:

    (vad gör de på PRV????).

    Ja, det kan man fråga sig.

    Sist vi ansökte om varumärkesskydd fick vi, efter ca 3 månader, till svar att det inte gick att registrera för att det inte var tillräckligt särskiljande.

    Vi svarade att det visst var extremt särskiljande (det var det verkligen) varpå vi återigen fick till svar att det inte alls var det.

    Där gav vi upp.

    Ytterligare 8 månader senare damp varumärket ned i brevlådan registrerat och klart! :D

    #167862
    bigfish
    Deltagare

    @Majsan 69157 wrote:

    Var har du fått 6 månader ifrån? Handläggningstiden hos Bolagsverket är idag 5 arbetsdagar förutsatt att man bl.a. fyllt i allt rätt. Se handläggningstider

    Jag uttryckte mig lite oklart men jag menar precis det som Dan skrev, Tack Dan :)

    @Dan 69159 wrote:

    PRV hanterar varumärken, ej bolagsnamn. Så antagligen menas det att registrera bolagsnamnet som ett varumärke också och det tar cirka 6 månader sist jag kollade (vad gör de på PRV????).

    Bra fråga he he, men de säger att de försöker att korta ned tiden, fast hur det går med den saken har jag ingen aning om

    #167865
    Majsan
    Deltagare

    @bigfish 69164 wrote:

    Jag uttryckte mig lite oklart men jag menar precis det som Dan skrev, Tack Dan :)
    Bra fråga he he, men de säger att de försöker att korta ned tiden, fast hur det går med den saken har jag ingen aning om

    Varför ska man varumärkesskydda namnet redan från början? Känns som om man kastar pengarna i sjön vid ett tidigt stadium. Viktigast är väl ändå att få företaget registrerat, börja sälja osv.

    Varumärkesskydd tror jag inte så många är intresserad av i en början utan det kan man i så fall ta senare vid tid och tillfälle.

    Handläggningstiden för varumärkesskydd är ungefär 3 månader om man själv har fullständig koll.

    #167873
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nej töm kontot på pengar direkt till dyr plattform och varumärkesskydd:rolleyes::p

    @Majsan 69167 wrote:

    Varför ska man varumärkesskydda namnet redan från början? Känns som om man kastar pengarna i sjön vid ett tidigt stadium. Viktigast är väl ändå att få företaget registrerat, börja sälja osv.

    #167876
    bigfish
    Deltagare

    @Majsan 69167 wrote:

    Varför ska man varumärkesskydda namnet redan från början? Känns som om man kastar pengarna i sjön vid ett tidigt stadium. Viktigast är väl ändå att få företaget registrerat, börja sälja osv.

    Varumärkesskydd tror jag inte så många är intresserad av i en början utan det kan man i så fall ta senare vid tid och tillfälle.

    Handläggningstiden för varumärkesskydd är ungefär 3 månader om man själv har fullständig koll.

    Jag skrev aldrig att han skulle söka varumärkesskydd det första han gör ha ha utan det var bara ett exempel på något som tar väldigt lång tid att få registrerat. Han har två år på sig att sysselsätta sig med saker angående eget förtagande, det vill säga han kommer inte börja sälja fören om två år, det var bara ett tips på något han kunde ordna under den tiden! ;)

    Personligen tycker jag varumärket är otroligt viktigt av olika anledningar men man får tycka och göra precis som man vill! :) Han kanske kommer på ett jätte bra namn han vill skydda vem vet!
    Angående priset så varierar det helt på hur brett dit varumärkesskydd ska vara. Det vill säga hur många klasser du vill ha skydd för det i, i hur många länder, hur många bilder du lägger till i ansökan etc.

    Handläggningstiden för varumärkes skydd tar ca 6 månader (mer eller mindre) oavsett om du har fullständig koll eller inte, det är ingen väntetid man själv kan påverka utan den handläggningstiden ligger hos prv.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.