Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Geoblocking

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104423
    Dancar
    Deltagare

    Tycker det är lite snack om Geoblocking. Är det ingen som tror att det kommer få någon effekt? Läser man senaste artikeln från Digital Handel så verkar det ju helt sinnessjukt… För vår del så skulle det bli till att lägga ner verksamheten om man ska ta EU på orden gällande detta. Det som står i texten (se länk nedan) är det lilla problemet för oss. Däremot att vi måste följa tobakslagen i alla EU-länder och ha specifika etiketter på produkterna (“rökning dödar” etc) för varje land skulle innebära ett förstaköp på etiketter om c:a 2 800 000 styck… (antal etikettkombinationer x antal länder x MOQ). Ett snabbt räkneexempel som säkert har många brister, men ändå.

    Jag ligger dock inte sömnlös över detta då jag inte tror att det blir den effekt EU vill, eller också är jag i förnekelse. Det kan ju bli ett problem om EU kräver att man ska kunna visa att man har allt på plats för att kunna sälja till andra stater och lägger på feta böter om så inte visar sig vara fallet. Men vore intressant att få höra era tankar kring detta. Just nu är detta bara komik men hoppas man inte behöver sätta skrattet i halsgropen.

    https://dhandel.se/geoblocking-nya-forutsattningar-alla-e-handlare/

    #184427
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Bra tråd. jag kommer att följa denna och även ställa frågor när jag har läst färdigt och bildat mig en uppfattning om allt. Finns många frågetecken känner jag som kan tolkas lite som…..

    @Dancar 91007 wrote:

    Tycker det är lite snack om Geoblocking. Är det ingen som tror att det kommer få någon effekt? Läser man senaste artikeln från Digital Handel så verkar det ju helt sinnessjukt… För vår del så skulle det bli till att lägga ner verksamheten om man ska ta EU på orden gällande detta. Det som står i texten (se länk nedan) är det lilla problemet för oss. Däremot att vi måste följa tobakslagen i alla EU-länder och ha specifika etiketter på produkterna (“rökning dödar” etc) för varje land skulle innebära ett förstaköp på etiketter om c:a 2 800 000 styck… (antal etikettkombinationer x antal länder x MOQ). Ett snabbt räkneexempel som säkert har många brister, men ändå.

    Jag ligger dock inte sömnlös över detta då jag inte tror att det blir den effekt EU vill, eller också är jag i förnekelse. Det kan ju bli ett problem om EU kräver att man ska kunna visa att man har allt på plats för att kunna sälja till andra stater och lägger på feta böter om så inte visar sig vara fallet. Men vore intressant att få höra era tankar kring detta. Just nu är detta bara komik men hoppas man inte behöver sätta skrattet i halsgropen.

    https://dhandel.se/geoblocking-nya-forutsattningar-alla-e-handlare/

    #184791
    Dancar
    Deltagare

    http://www.ehandel.se/Varning-Problem-att-vanta-med-EUs-nya-e-handelslag,11915.html

    Ju mer jag läser om detta ju dummare blir hela konceptet (eller är det jag som blir dummare….).

    Hur ska betalning gå till? Måste man erbjuda minst ett av de befintliga betalsätten även till övriga EU-medborgare?

    Sedan kvarstår frågan för just min bransch, måste jag följa varje lands tobakslag och sätta “rökning dödar” kliterlappar på alla språk? Med lagerhållning av 2,8 miljoner etiketter som följd…

    Måste man vara behjälplig att genomföra köp till EU-medborgare, så om någon skriver till kundtjänst och säger att denne inte kan svenska måste jag då hjälpa till att översätta texter så att personen kan handla? Om jag säger “nej, det får du lösa själv” så har jag ju skapat ett handelshinder som torde vara emot den nya e-handelslagen…

    Måste man skriva om/harmonisera avtalsvillkoren i butiken?

    Vad händer om befolkningen i ett specifikt land börjar handla som galningar I ens butik, kan man då bli tvingad att momsregistrera sig i det landet? Finland har väl en gräns på € 35 000 till exempel.

    Känns så sjukt märkligt att man kan bli intvingad i att börja “exportera” till andra länder. Men, som tidigare skrivits, så kan det bli uddlöst ändå om man bara erbjuder avhämtning exempelvis.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.