Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Företag med två olika verksamheter

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104684
    5DaysFashion
    Deltagare

    Hejsan!

    I nu läge driver jag en enskild firma där i vi säljer kosmetika och parfymer bland annat. Nu har jag tänkt breda ut min verksamhet med något helt annat till exempel tjänster med systemutveckling / webbutveckling .

    Till frågan , är det tillåtet att syssla med ovannämnda i samma företag eller man måste registrera en till företag “vilket jag vill helst skippa :) ” …

    Om det är tillåtet , vad händer med bokförningen ? Nu kör jag kontantmetoden då antar jag att det redovisas på samma sätt fast med annorlunda moms satser stämmer det?

    #185318
    allstars
    Deltagare

    Ja, Man kan använda samma; men bör registrera den andra verksamhetskategorin hos Skatteverket.

    Intäkter från IT-tjänster, eller konsulttjänster bokför du på eget konto i bokföringsprogrammet. Kör du kontantmetoden bokför du när pengarna kommit in, dvs när fakturan betalats.
    Moms är 25% på konsulttjänster

    #185469
    5DaysFashion
    Deltagare

    Heloj !

    Tack för info och förlåt för ett sent svar ….

    Ha en trevligt helg!!

    #185602
    berijan
    Deltagare

    Jag driver flera verksamheter som enskild firma och har “huvudkontoret” registrerat som min huvudfirma sen är de olika verksamheterna registrerade som bifirma. Bifirman kan ha en helt annan verksamhets beskrivning än vad huvudfirman har. Man behöver inte registrera bifirma för att ha en alternativ verksamhet men jag har gjort det bl a för att ha ett lite större namnskydd än om det är oregistrerat.

    Som enskild näring så är ju alla olika verksamheter egentligen ett och samma företag, alla har samma organisationsnummer, ditt personnummer.

    Bokföringen har jag löst så att jag har en bokföring som gäller för hela firman men har möjlighet att i den ange kostnadsställen och har då satt upp ett kostnadsställe för varje verksamhet. Är det bokföringstransaktioner som är gemensamma för alla verksamheter, t ex kostnad för bokföringsprogram) bokför jag normalt de utan kostnadsställe så att de blir övergripande för verksamheten. Alternativt kan man fördela beloppen mellan sina olika kostnadsställen för att få ännu bättre rapportering.

    Från bokföringsprogrammet kan jag sen enkelt ta ut olika rapporter filtrerade på t ex ett speciellt kostnadsställe.

    På mina fakturor till kunderna står det mitt huvud-företagsnamnmen även informationen, Fakturerar för Bifirma1Namn, Bifirma2Namn etc.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.