Returhantering
ReturhanteringHejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #1  
Gammal 2019-05-12, 11:38
Jonkejober Jonkejober är inte uppkopplad
Medlem
Returhantering Har ingen ännu
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 122
Jonkejober is on a distinguished road
Standard Returhantering

Hej,

Hur hanterar ni era returer?

Vi erbjuder våra kunder att antingen använda vår returetikett till faktiskt fraktkostnad, normalt sett mellan 69-99kr, capriset anger vi även i returinstruktionerna och sedan drar vi av kostnaden från returen när vi krediterar.

Alternativ två är att de kan skicka själva. Vi är då tydliga med att sändningen inte får hamna på utlämnningsställe då vi inte hämtar dessa och att de ska kontrollera detta innan de skickar då det kommer innebära att den går i retur och de får stå för alla dessa kostnader.

Anledningen till att vi erbjuder alternativ två är för att kunder gärna påpekar att de minsann kan skicka i ett brev med frimärken för 14kr eller liknande. De får de gärna göra då vi inte har något problem med detta men då får de även stå för "risken".

Detta fungerar oftast väldigt bra men vi har dock en del som skickar returen i paket med frimärken. Dessa hamnar oftast på utlämningsställe eller att de skickar rek, dessa hamnar ju per automatik hos utlämningsställe för att vi måste kvittera ut dem. Vi kan omöjligt ha personal som åker runt till alla utlämningsställen i kommunen och hämtar paket (de kommer ju även till olika ställen).

Vi ser egentligen inte att vi har något ansvar här då vi inte har fått returen men samtidigt skapar det bara arga kunder.

Hur hanterar ni detta?
Svara med citat
Annons


  #2  
Gammal 2019-05-13, 06:48
Stefan72 Stefan72 är inte uppkopplad
Senior Medlem
Returhantering ingen
Returhantering VX Engineering
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 751
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

Jag tror nog mer på endast ett alternativ och att du subventionerar returkostnaden lite och kanske tar 50kr eller nåt sånt.
Jag har ju aldrig nå returer på det viset men jag skulle bara ha ett alternativ och endast ihop med kontakt och att det blir ett returärende. Då skickar man en fraktsedel och tar resten som vanligt. Skulle aldrig acceptera returer som bara kommer och typ vart som helst och kanske försvinner osv osv.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-05-13, 17:34
Jonkejober Jonkejober är inte uppkopplad
Medlem
Returhantering Har ingen ännu
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 122
Jonkejober is on a distinguished road
Standard

Självklart måste kunden kontakta oss först och även ange ordernr.

Det vi erbjuder är egentligen bara ett alternativt transportsätt. Att de kan skicka själva. Vi har mestadels upplevt detta som positivt (den fria viljan, kunden får bestämma själv) men det blir som sagt vissa problem med de som inte läser ordentligt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-05-14, 07:06
Stefan72 Stefan72 är inte uppkopplad
Senior Medlem
Returhantering ingen
Returhantering VX Engineering
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 751
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

jo men hur mycket ska kunden få välja då och vem gynnar det? Personligen har jag inga som helst problem med att returnera artiklar med medföljande fraktsedel eller den man får vid kontakt. Det bäddar ju bara för en massa problem om de får skicka som de vill som du redan märkt. Då får du ju vända den nytta du anser att det har mot de ev paket som försvinner och kanske måste hämtas nånstans. Tycker du det sistnämnda är ohållbart, ja då kanske du får tänka om.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-05-17, 12:22
Mikael Jensen Mikael Jensen är inte uppkopplad
Ny medlem
Returhantering e-resistible.se
Returhantering e-resistible
 
Reg.datum: maj 2019
Inlägg: 5
Mikael Jensen is on a distinguished road
Standard

Vi skickar med en returetikett. Om allt som kunden beställde skickas tillbaka tar vi inget för returen. Om en del av beställningen returneras lägger vi på 60:-. Om paketet inte hämtas ut lägger vi på en administrationsavgift som totalt gör 150:-.
__________________
Ägare av e-resistible och skriver om företagande på företagsbloggen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-05-17, 20:08
Jonkejober Jonkejober är inte uppkopplad
Medlem
Returhantering Har ingen ännu
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 122
Jonkejober is on a distinguished road
Standard

Fast vi är inte intresserade av att erbjuda någon fri eller subventionerad retur och känner inte heller att vi behöver det ur konkurrenssynpunkt.

Innan tillät vi bara att skicka med vår returetikett men då fick vi sura kunder som beställt något för 150kr och fick betala 69kr i returavgift.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Search Engine Optimisation provided by DragonByte SEO (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2019 DragonByte Technologies Ltd.
Ad Management plugin by RedTyger

Returhantering









ReturhanteringLeverantörserbjudanden

ReturhanteringJobb på Ehandel.se
Returhantering