Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Beskattning utlandsbaserad e-handel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98409
    rickard
    Deltagare

    Hej!

    Jag har ett registrerat företag i Thailand inom fastigheter. Tänkte starta upp en websida där transaktioner kommer ske och har några frågor om det. Är totalnovis i ämnet så det kan tyckas vara banala frågor, men önskar ändå svar.

    Webhotell: Spelar det någon skatteteknisk roll var servern befinner sig? Jag har kollat på några olika alternativ i USA, Sverige och Asien. Jag vill betala bolagsskatt för inkomster i Thailand där jag har verksamheten. Kunderna kan komma från olika delar av världen.

    Betalningstjänst: tänkte använda mig av paypal alt skrills (moneybookers) kopplat till mitt företagskonto i Thailand. Inga uttag kommer att ske någon annanstans än i Thailand.

    Företaget drivs i Thailand tillsammans med en partner på plats, men jag kommer att sköta det mesta administrativa ifrån Sverige.

    Spelar serverns placering någon roll skattetekniskt?
    Alla transaktioner kommer att ske via nätet med det thailändska bolaget som mottagare.
    Påverkar det faktum att jag kommer att sköta det administrativa ifrån Sverige eventuell beskattning i Sverige?

    Någon som har förslag på ett bra upplägg på detta?

    Tack på förhand,

    Rickard

    #148502
    Dan
    Deltagare

    Global Accounting – Skatter

    Gäller spanien i exemplet men reglerna om driftställe osv lär gälla ändå tror jag

    #148503
    Parvelito
    Deltagare

    @rickard 47999 wrote:

    Spelar serverns placering någon roll skattetekniskt?

    Nej, serverns placering har ingen betydelse.

    Alla transaktioner kommer att ske via nätet med det thailändska bolaget som mottagare.

    Det har inte så stor betydelse det heller i dagens internationella ekonomi. Däremot bör du sätta dig in i momsreglerna för de länder där du avser att sälja. En del länders skatteverk är betydligt tuffare än det svenska och tvekar inte att skicka ut en internationell arresteringsorder för dig om de anser att du undanhåller skatt från deras land. Då blir det med ens jobbigt att resa.

    Påverkar det faktum att jag kommer att sköta det administrativa ifrån Sverige eventuell beskattning i Sverige?

    Ja, då anses företaget ha sin verksamhet i Sverige och skall beskattas här. Vill du beskattas i Thailand får du flytta dit, enligt många domar där Skatteverket vunnit.

    Någon som har förslag på ett bra upplägg på detta?

    Flytta dit, eller till ett land som har en annan skattelagstiftning än den svenska. Förmodligen får du flytta utanför EU, för här är alla i gång med att försöka stärka sina statsfinanser med bl.a. hårdare kontroller av skatteunderlaget.

    #148519
    rickard
    Deltagare

    Tack för svar!

    Jag har haft bolaget några år och har även bott där för några år sedan när jag drog igång. Nu har jag en partner som jobbar där och jag åker dit då och då för att kolla av läget. Juridiskt sett så är jag inte ens majoritetsägare, även om jag är den som investerat. Vi har alltid betalt moms och skatter på det (lilla) som tjänats inom landet så den biten har jag hyfsad koll på och jag har aldrig tagit ut någon lön vare sig under tiden i Thailand eller sen jag flyttade hem.

    Verksamheten är alltså igång på plats, jag tänkte dock försöka utvidga den genom nätet och åter involvera mig själv i processen, därav frågorna.

    Spelar det någon roll att verksamheten redan drar in pengar i Thailand om jag ger mig ut på nätet (och tjänar någonting på det) rörande svensk beskattning? Det är inte fråga om något löneuttag utan enbart bolagsskatt i det här fallet.

    #148525
    Parvelito
    Deltagare

    Skatteverket kommer fundera över varför du sitter i Sverige och enligt din utsago jobbar mer eller mindre ideellt för ett thailändskt företag. De kommer att tycka att om du sitter i Sverige och jobbar så skall verksamheten beskattas här.

    Sedan kommer de säkert fundera över vad du lever på också.

    #148530
    Andreas
    Deltagare

    Betala ut en lön till dig i Sverige och beskatta den i Sverige, det som blir över dvs vinsten. Den delar ni ägare på och skatt på vinsten betalas i Thailand.

    Detta låter som mest logiskt i mina öron.

    #148536
    rickard
    Deltagare

    @Parvelito 48026 wrote:

    Skatteverket kommer fundera över varför du sitter i Sverige och enligt din utsago jobbar mer eller mindre ideellt för ett thailändskt företag. De kommer att tycka att om du sitter i Sverige och jobbar så skall verksamheten beskattas här.

    Sedan kommer de säkert fundera över vad du lever på också.

    Ja det låter onekligen väl altruiskt:) Jag har inkomst i Sverige som jag de facto lever av iofs, men din synpunkt är inte för den skull av mindre betydelse.

    Tack för input!

    #148537
    rickard
    Deltagare

    @Andreas 48031 wrote:

    Betala ut en lön till dig i Sverige och beskatta den i Sverige, det som blir över dvs vinsten. Den delar ni ägare på och skatt på vinsten betalas i Thailand.

    Detta låter som mest logiskt i mina öron.

    Av det parvelito har anfört så är jag benägen att hålla med dig om att din lösning troligtvis är den bästa

    Tack båda för era kloka råd!

    Jag återkommer och briefar om utvecklingen :)

    #148542
    Andreas
    Deltagare

    Tro mig, bättre o betala lite mer nu. En att sedan få på sig skatteverket och deras utmätningar samt straffskatter med ränta.

    Har under min tid som ehandlare blivit utsatt för kronofogden och skönbeskattning plus betalt ränta på dessa summor och då beror allt på missförstånd från min sida.

    Svårt att veta exakt hur momsen hanteras i varje land, anmäls osv.

    Funderat o skriva en blogg om hur mycket “skit” jag tagit av det svenska skatteverket och hur mycket tid man satt ut på att reda ut missförstånd.

    Verkligen inte något nöje, tidsödande och psykisk påfrestning.

    #148550
    rickard
    Deltagare

    @Andreas 48043 wrote:

    Funderat o skriva en blogg om hur mycket “skit” jag tagit av det svenska skatteverket och hur mycket tid man satt ut på att reda ut missförstånd.

    Det ser jag verkligen fram emot – gör det!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.