Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel E-handel, men var/hur?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98459
    inCognito
    Deltagare

    Hejsan alla!

    Jag har spenderat några timmar i rad nu och läst runt på olika sidor om just e-handel. Varit runt en del tidigare men inte som nu. Har kikat på en del olika leverantörer till “plattformar” och såg sen att deras “representanter” fanns här också, som även är aktiva vilket uppskattas! :)

    Jag har haft denna idén ett bra tag nu men det är först nu jag vill realisera den. Jag har dock ett stort problem, liksom alla andra att välja startbana. Jag har dock en liten annorlunda approach till min blivande butik vilket gör att jag blir lite fundersam. Man blir överväldigad av information bara man söker på ordet “E-Handel” och det gör det inte lättare!

    Tyvärr är jag inte så insatt i “programmering” och på så sätt kan jag inte skapa något eget, vilket jag gärna hade velat göra istället. Det känns som att alla de olika plattformarna som finns idag är “overkill” för mig.

    Mitt koncept är lite mer som att jag kommer att gå in och marknadsföra “EN” produkt hårt. För att ni ska få en enklare/klarare bild, tänk första “One-Piece”. Vad jag då brottas med är alla dessa olika plattformar som stödjer “unlimited” produkter/tjänster när jag endast kommer att använda en bråkdel av det.

    Vad jag då behöver är följande:

    Design/användbarhet är ett mindre problem i detta fallet(det kan jag göra själv). Det är just den stora biten med “e-handel” som jag inte förstår hur jag ska bära mig åt på, hela processen till “köp-betala-frakta”.

    Ska man hyra ifrån Starweb/Wiking/PrestaW/etc eller köpa en “skräddarsydd” mindre lösning av c4media? Såg även att Wiking hade lagt upp väldigt fint hur de kunde interagera med facebook(även skapade en facebooksida åt en, om jag förstod det rätt) vilket är ett stort plus till deras favör! Visst de andra kanske också gör det men Wiking hade lagt upp det snyggt :P

    Del två av mitt problem är just frakten. Jag har läst runt om massa olika lösningar så som, pluskontot(avtal), lessmore, 3pl, schenker, avtalskund på posten, även ha en egen frankeringsmaskin etc. Jag kommer först att ha ett lager hemma (har plats) och ifall man lyckas (som allas dröm är) givetvis lösa det på ett annat sätt men det är en bit kvar dit hehe. Så låt oss säga att jag kommer att skicka paket runt 30x30x30cm, vad rekommenderar ni?

    Är det värt att använda sig utav fraktnätverket som de flesta marknadsför? Står inga “exempel” på just kostnader så man får ingen direkt uppfattning :/ Någons om vet?

    Hoppas på mycket input ifrån er gurus inom denna världen nu. Nästa gång är det kanske min tur att bidra med kunskap vilket jag hoppas! Knowledge Sharing! =) Bäst av allt vore till och med om de olika representanterna såg detta och kunde delta ;)

    Hoppas det inte var för mycket text på en gång. Jag kunde dock inte lokalisera en tråd som hade exakt mitt problem, därför jag valde att skapa en ny tråd. Jag hoppas även att den hjälper andra i framtiden!

    #149077
    mephisto73
    Deltagare

    Svårt att ge råd när man inte vet i vilken omfattning du tänkt satsa, men i princip går det att dra igång ehandel utan att sätta in mer än ett blygsamt varulager (och ibland behövs inte ens det).

    Det finns ett helt spektrum av lösningar vad gäller plattformar, från gratis open source till proffslösningar som kostar tiotusentals kronor i månaden.

    Om du redan funderat över din affärsmodell och räknat på marknaden så är det väl bara att sätta igång. Vill du bara prova på kan du köra en gratislösning med wordpress och en ecommerce plugin. Är du inte så tekniskt lagd så kanske en hyrlösning ändå är det bästa alternativet.

    Vad gäller frakt så beror det helt på vilken typ av produkt, mått och vikt vad som blir mest fördelaktigt. Det ska inte bara vara billigt, men också pålitigt och enkelt för kunden.

    Vi kör uteslutande med posten, men även Schenker och DHL kan vara bra alternativ. Om du blir medlem på ehandel.org så får du en del bra erbjudanden där.

    Och ge inte upp. Ehandel är både enkelt och svårt. Det kan gå dagar när du inte säljer ett dugg. Problemet för de flesta är att nu ut till sina kunder på ett tillräckligt billigt sätt, så fundera över vilka dina säljkanaler kommer att vara. Att hoppas på att kunderna ska komma i massor via organiska sök på Google i början bäddar för besvikelse.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.