Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ska jag skydda mitt domännamn i Asien?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99108
    Flagstore.se
    Deltagare

    Mitt företagsnamn är Flagstore Sweden AB

    Har blivit kontaktad av en person “John” från en organisation? (www .ygnetworkit. com) som verkar handha domänrättigheterna för bla. Kina om att ett kinesiskt företag ansökt och vill använda Flagstore som: “CN/Asia domain names (.asia/.cn/.com.cn/.net.cn/.org.cn) and internet keyword on the internet”

    I första vändan frågade “John” om jag hade något samband eller affärer med företaget i fråga som ville använda namnet. Jag svarade att det hade jag ej. Så “John” föreslog då företaget i fråga att de skulle ta ett annat namn.

    Nu står de dock på sig och vill iaf använda namnet och det har de tydligen rätt till.

    Dock har jag nu chansen att själv teckna dessa domäner eftersom jag har förtur (luktar scam!? )

    Är detta en ickefråga som jag själv trodde först eller har jag någon fördel av att teckna en massa domäner “där borta” frågar jag den kloka panelen här!?

    Har för mig jag har fått någon liknande förfrågan för några år sedan av Svenska .se då något företag här ville något liknande, men då behövde jag bara säga nej. Inte betala eller teckna något namn!

    #155218
    Per Nilsson
    Deltagare

    “John” brukar mejla mig också. Jag brukar strunta i John. Är 99,9 procent säker på att det är scam.

    @Flagstore.se 55438 wrote:

    Mitt företagsnamn är Flagstore Sweden AB

    Har blivit kontaktad av en person “John” från en organisation? (www .ygnetworkit. com) som verkar handha domänrättigheterna för bla. Kina om att ett kinesiskt företag ansökt och vill använda Flagstore som: “CN/Asia domain names (.asia/.cn/.com.cn/.net.cn/.org.cn) and internet keyword on the internet”

    I första vändan frågade “John” om jag hade något samband eller affärer med företaget i fråga som ville använda namnet. Jag svarade att det hade jag ej. Så “John” föreslog då företaget i fråga att de skulle ta ett annat namn.

    Nu står de dock på sig och vill iaf använda namnet och det har de tydligen rätt till.

    Dock har jag nu chansen att själv teckna dessa domäner eftersom jag har förtur (luktar scam!? )

    Är detta en ickefråga som jag själv trodde först eller har jag någon fördel av att teckna en massa domäner “där borta” frågar jag den kloka panelen här!?

    Har för mig jag har fått någon liknande förfrågan för några år sedan av Svenska .se då något företag här ville något liknande, men då behövde jag bara säga nej. Inte betala eller teckna något namn!

    #155222
    Nicklas
    Deltagare

    Det är scam, jag får 10 sånna mail i veckan.

    @Flagstore.se 55438 wrote:

    Mitt företagsnamn är Flagstore Sweden AB

    Har blivit kontaktad av en person “John” från en organisation? (www .ygnetworkit. com) som verkar handha domänrättigheterna för bla. Kina om att ett kinesiskt företag ansökt och vill använda Flagstore som: “CN/Asia domain names (.asia/.cn/.com.cn/.net.cn/.org.cn) and internet keyword on the internet”

    I första vändan frågade “John” om jag hade något samband eller affärer med företaget i fråga som ville använda namnet. Jag svarade att det hade jag ej. Så “John” föreslog då företaget i fråga att de skulle ta ett annat namn.

    Nu står de dock på sig och vill iaf använda namnet och det har de tydligen rätt till.

    Dock har jag nu chansen att själv teckna dessa domäner eftersom jag har förtur (luktar scam!? )

    Är detta en ickefråga som jag själv trodde först eller har jag någon fördel av att teckna en massa domäner “där borta” frågar jag den kloka panelen här!?

    Har för mig jag har fått någon liknande förfrågan för några år sedan av Svenska .se då något företag här ville något liknande, men då behövde jag bara säga nej. Inte betala eller teckna något namn!

    #155223
    Flagstore.se
    Deltagare

    Ok, scam alltså. Tack för svar!!

    Tur jag iaf nämnde ordet scam själv så jag inte gjorde bort mig helt 😮

    #155226
    Jimmys
    Deltagare

    Jag har fått 2 liknande mejl denna vecka, så de har väl kommit till länder på “S” igen i sin lista :-)

    #155314
    jonny
    Deltagare

    Om du ser ett värde i de föreslagna domännamnen kan du alltid registrera dem genom en vettig registrar (inte via “john” dock). Jag har svårt att se något större värde i asiatiska domännamn så länge inte Asien är din målgrupp.

    #155328
    jonny
    Deltagare

    Rensar lite e-post och upptäcker att jag också fått mail från John:

    Dear Manager,

    (If you are not the person who is in charge of this, please forward this to your CEO,Thanks)

    This email is from China domain name registration center, which mainly deal with the domain name registration in China. We received an application from Hanson Ltd on October 22, 2012. They want to register ” webbutik ” as their internet keyword and China/Asia (CN/ASIA) domain names. But after checking it, we find this name conflicts with your company. In order to deal with this matter better, so we send you email and confirm whether this company is your distributor or business partner in China or not?

    Best Regards

    John
    General Manager
    Shanghai Office (Head Office)
    3002, Nanhai Building, No. 854 Nandan Road,
    Xuhui District, Shanghai 200070, China
    Tel: +86 216191 8696
    Mobile: +86 1870199 4951
    Fax: +86 216191 8697
    Web: ÒÚ¹áÍøÂç

    #155333
    connywesth
    Deltagare

    Jag har fått likande erbjudanden från andr aaktörer Yreg m.m. Det är Scam till 100%.

    Om du tecknar på en domän så kommer fakturan sen på 3000 per domän, för sånt erbjudande körde Yreg med.

    #159805
    Signimport
    Deltagare

    Även jag har fått denna skit i min mail. Släng och glöm …

    #159870
    Runns.se
    Deltagare

    Samma mail här, markera som spam :-)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.