Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101438
    entrepr
    Deltagare

    lite frågor ang köp av AB.

    känner en som vill sälja sin AB med kreditrating 49.

    nu till min fråga! hur viktigt är det med kredit rating?

    spelar det någon roll om man ska ta lån o så?

    Tacksam för svar!

    #173080
    Parvelito
    Deltagare

    Om du behöver ta upp lån i bolaget eller är beroende av generösa krediter från dina leverantörer så är en fläckfri kredithistorik, och en bra kreditrating ett måste. I annat fall spelar det inte så stor roll.

    #173081
    entrepr
    Deltagare

    Jaha okej. Jag blev erbjuden 2 olika en med kreditrating 49 och en med 79. Villken är bättre?

    Mvh

    #173089
    Parvelito
    Deltagare

    Om du köper ett bolag som har haft verksamhet kan du inte bara titta på kreditrating, utan då måste titta på vilka engagemang/avtal som varje bolag dessutom har. Om det ena dragit på sig t.ex. en momsskuld, men det inte finns pengar i kassan till den så är det ju inte så skoj.

    #173100
    entrepr
    Deltagare

    jaha okej, AB enligt säljaren har inga skulder eller anmärkningar.
    är det svårt o få lån med en helt ny ab?

    MVH

    #173101
    Parvelito
    Deltagare

    Du kommer säkert få lov att gå i personlig borgen för lånen oavsett om du har ett nytt AB eller ett etablerat.

    #173102
    entrepr
    Deltagare

    jaha okej, så det omöjligt att låna 50-100 tusen med nybildad eller en ab med bra kredit rating?

    MVH

    #173103
    MickeB
    Deltagare

    @entrepr 75385 wrote:

    jaha okej, så det omöjligt att låna 50-100 tusen med nybildad eller en ab med bra kredit rating?

    MVH

    Inte omöjligt. Men du måste visa upp någon form av säkerhet.

    Skulle du själv låna ut 50-100 kkr till ett nystartat bolag utan säkerhet?

    #173104
    Dan
    Deltagare

    Du kommer få borga lika mycket med nybildat bolag som ett köpt.

    Banker är inte idioter. Det är inte ett SMS-lån vi pratar om.

    Du får visa bokslut och förklara dem. “jag köpte bolaget så jag vet inte vad det gjorde innan” är inget som minskar summan du får borga, snarare öka den i vissa fall eftersom det kan finnas latenta skatteskulder, konstiga avtal, anställda med krav, stämningar osv.

    Att köpa ett befintligt AB som ej är ett lagerbolag är inget jag skulle rekommendera till någon som inte har koll på vad de pysslar med.

    #173106
    Richie72
    Deltagare

    Instämmer med Dan, att köpa ett befintligt bolag som inte är ett lagerbolag är som att köpa grisen i säcken. Du vet inte vad som hänt innan, vilka fordringar som finns från leverantörer, skattemyndigheten, eventuella missnöjda kunder osv.

    Om du går till banken med ett sånt bolag inser banken snabbt att du är en nybörjare som inte vet vad du köpt.

    Att starta ett eget bolag går snabbt och enkelt på verksamt.se. Att få lån är svårt för nästan alla företagare men har du inte 50.000 borde du kunna få låna det på en bank i alla fall.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.